Kosten en levensduur Facing CDC Best

Author:
Qtje
Posted:
do, 09/29/2005 - 15:55
Hallo allemaal,

Ik heb een consult gehad bij CDC in Best. Naast het trekken van verstandskiezen heb ik ook 3 facings nodig, 2 op m'n voortanden en een kies. Ik ben me rotgeschrokken van de prijs: 800 euro per facing. Nu lees ik hier dat dat aan de (erg) dure kant is... Ik twijfel nu erg! De kliniek kwam wel prettig op mij over (ik ben een angsthaas, dus dat speelt erg mee).

Er werd mij echter verteld dat de porseleinen facings 'levenslang' mee zouden gaan. Nu lees ik ook echter dat het maar 5-10 jaar zou zijn op internet. Kan iemand mij vertellen hoe dat kan, en verder adviseren?

Qtje
de digitale tandarts

Levenslang meegaan bestaat eigenlijk niet in de tandheelkunde.

Elke restauratie die gemaakt wordt heeft een gemiddelde levensduur, zo is de gemiddelde levensduur van een brug ergens tussen de 15 a 20 jaar. Sommige bruggen kunnen wel tientallen jaren meegaan, maar er zijn er ook genoeg die de twintig jaar niet halen. Daarom lijkt het me onmogelijk om te stellen dat een bepaalde restauratie levenslang zou meegaan (zonder de slechte grap te maken dat je dat wel kan zeggen bij iemand die nog maar kort te leven heeft).

Redenen waarom facings vervangen zouden moeten worden zijn o.a.:

Mechanische redenen:
- breuk/barst
- loslaten
Microbiologische redenen:
- steunweefsel (o.a. bot)verlies door tandvleesontsteking
- tandbederf
Cosmetische redenen:
- verkleuring langs de randen
- verkleuren van buurtanden, waardoor facings na verloop van tijd te licht worden.

Met vriendelijke groet.
do, 09/29/2005 - 16:18 Permalink