Goed gepoetst en toch gaatjes?

Author:
awesomemac
Posted:
do, 09/29/2005 - 19:32
Vandaag "vrolijk" naar de tandarts geweest. Hij keek zo rond in mijn mond en zei dat ik het gigantisch goed bijhield, maar dat ik toch 3 gaatjes heb. Kleine, maar toch. En dat hij ze een jaar geleden ook al op de foto zag aankomen. Overigens wordt dit mijn eerste behandeling na 18 jaar niets te hebben gehad.

Toen vroeg hij of ik veel snoepte, ja, hoop chocolade :). Maar heeft het goede poetsen van mij dan dus gewoon geen "nut" en dat ik dus door het vele suiker ik toch gaatjes krijg?? Als je goed poetst blijft er toch niets liggen en zou je dus toch geen gaatjes kunnen krijgen?? Of komen de gaatjes van binnenuit?

mmm, moet ik als chocolade verslaafde toch maar eens gaan bedenken wat ik dan ga doen..... :wink: 3 november dus mijn eerste verdoving...ben benieuwd...
awesomemac

ja, tandenstokers. Elke avond.

Als ik 3 november daar weer ben zal ik het ook aan hem vragen hoor, wat ik eraan kan doen om het te voorkomen. Dan maar kaas op brood en geen vlokken (of minder) :wink:
do, 09/29/2005 - 19:59 Permalink
dj

Nouja, na 18 jaar een klein beetje caries dan doe je ook wel iets goed natuurlijk.

Vraag waar ze zitten.. Zitten ze interdentaal, dan is beter poetsen niet de manier, maar een tweede keer stokeren. Is sowieso een goed idee. Zitten ze allemaal op binnen of buiten, dan weet je ook waar je beter op moet letten met poetsen.

Vervang ook borstels op tijd (max twee maanden maar één maand kan ook hoor) en koop goeie (en niet per stuk, dwz zorg dat je een voorraadje nieuwe hebt).
do, 09/29/2005 - 20:06 Permalink
carabelli

Het gaat om het aantal keren dat je snoept op een dag. Elke keer als je eet vormt zich een zuur milieu in je mond waardoor ontkalkingen ontstaan, deze remineraliseren dan wel weer, maar als je teveel zuurmomenten hebt op een dag dan slaat de weegschaal naar de verkeerde kant door. Ook al poets je netjes je tanden en gebruik je floss etc.

Over het algemeen worden 7 zuurmomenten op een dag als normaal gezien, ga je daar over heen dan kun je over de dag gezien meer schade doen dan je met poetsen, flossen en stokeren op een dag weer goed kunt maken.
do, 09/29/2005 - 20:07 Permalink
awesomemac

aha, duidelijk. Ik zal het aan de tandarts vragen. Hij straks verbaasd "huh, hoe weet jij dit allemaal" :wink:

Tandenborstels vervang ik om de 3 weken ongeveer. Want dan zien ze er al niet meer uit.

Als ik vrij ben en thuis ben, poets ik 4x per dag. Werk ik 3x en na het eten op mijn werk (vanzelfspreken chocolade iets) neem ik een kauwgommetje met die Xilitol.

Als ik zo kijk, heb ik dus ongeveer 6 à 7 zuuraanvallen als ik mijn eetpatroon bestudeer.
do, 09/29/2005 - 23:25 Permalink
dj

Ja, dat heb ik ook van die verbazing :lol:.

Over dat vervangen van tandenborstels, sommigen poetsen 1x per dag, anderen doen dat soms 4x. De laatsten zullen het misschien ook relatief lang doen. Dat scheel nogal met hoelang je ermee kunt doen, een factor 6 bv...

De gemiddelde praktijk kun je zo bellen en vragen waar de gaatjes zitten, dan krijg je (meestal dan toch) een code van twee cijfers voor in welke tand of kies, en een code voor de plek, dat zijn een aantal letters die de "vlakken"aangeven waar het zit. Beiden zijn terug te vinden in bv de woordenlijst in het algememe forumdeel.
vr, 09/30/2005 - 00:20 Permalink