Hoi. Ik had een tand die heel slecht was, ze hebben die eruit getrokken, en een verstandskies van me ingezet. Van de verstandskiezen die getrokken zijn heb ik echt absoluut geen last, maar van die tand wel. Het lijkt of dat die tand veel te groot is voor op die plaats te zitten. Ik mag er niet op bijten zei de chirurg. (hij zei de eerste weken na de operatie aan de andere kant eten) maar als ik mijn tanden op elkaar probeer te zetten dan voel ik eerst die geimplanteerde tand. Die is dus precies te groot. Die tand past precies niet goed in mijn boventand. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Zakt deze tand nog? Want zo kan ik ook niet aan de andere kant eten. Het is nu dag vier na de operatie. Kan iemand hier me wat meer uitleg geven? iemand die hier al ervaring mee heeft?? Hoe wordt dit eigenlijk gedaan? Heb ik nu ook zo'n schroef in mijn tand? Ik hoop op wat meer informatie. groetjes
Replantatie stelt een aantal eisen aan de verstandskies, waaraan kennelijk voldaan is anders was de behandeling niet uitgevoerd.
Het is de bedoeling dat de verstandskies die nu op de plek zit waar je slechte kies zat weer vast gaat groeien waarna deze de functie van de getrokken kies over gaat nemen. Het is heel vervelend als deze kies nu te hoog zit, de belasting van de kies die vast moet groeien is erg groot (wordt immers als eerste belast) en dit kan het vastgroeien negatief beinvloeden. Het is verstandig om de kies in te laten slijpen (door de tandarts is het makkelijkste) zodat hij voor jou niet meer te hoog aanvoelt en de kies rustig kan vastgroeien.
Over het feit dat de kies nog niet goed in de andere kies past zou ik me nog geen zorgen maken, daar kan de tandarts wel voor zorgen, wel zou ik de kies in laten slijpen zodat deze niet meer te hoog is.
Overigens heb je dus geen metalen schroef (implantaat) in je kaak, maar een van je eigen kiezen is gewoon verplaatst. Hoewel het niet veel gedaan wordt (i.v.m. de eisen die aan de te replanteren kies worden gesteld), kan het in sommige gevallen een ideale oplossing zijn en een stuk goedkoper dan een implantaat :D .
Hallo
Is zo een ingreep leeftijdsgebonden? Is de slagingskans groter dan bij een implantaat of gelijk? En kan het ook op een plek waar ongeveer 12 jaar gelden de kies al verwijderd is?
Groeit de zenuw, de bloedvaten in de pulpa weer aan?
Eeffie
De slagingskans is (gezien het aantal onzekere factoren) een stuk lager dan bij een implantaat.
In principe kan zo'n element overal teruggeplaatst worden (er moet vaak een groter gat in de kaak gemaakt worden om de verstandskies te laten passen), echter er moet wel voldoende bot zijn om het element in te zetten. Als er niet genoeg bot is om het element in te laten verzinken dan wordt het lastig.
Afgezien van bovengenoemde factoren is het ook belangrijk dat de te replanteren verstandskies aan een aantal voorwaarden voldoet, het element moet tussen de bestaande elementen passen qua afmetingen, er moeten duidelijke wortelkanalen zijn (er moet altijd een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd worden) en de wortelconfiguratie moet dusdanig zijn dat het element zonder schade te extraheren valt.
Het is dus zeker niet een oplossing die altijd soelaas biedt, maar in sommige gevallen een goed alternatief kan zijn voor een implantaat (mits aan de voorwaarden voldaan wordt).
Toen ik naar de kaakchirurg moest de eerste keer, keek ie een paar minuutjes in mijn mond, maakte een foto, en zei 'ok we gaan dat implanteren'. Dus het is niet dat er een onderzoek gedaan werd enal. De kaakchirurg zei dat de tand 90% aangroeit. Het is nu bijna 3 weken na de operatie. De tand is goed vast. Ik kan mijn tanden terug op elkaar plaatsen. Vorige week op controle geweest. Alles was goed. Binnen 3 maand moet ik bij een gewone tandarts in het ziekenhuis terug gaan. En dan gaat hij kijken of de wortel is aangegroeit.