Hoe is dit toch mogelijk

Author:
Vraagtekn
Posted:
wo, 10/05/2005 - 10:22
Ik ga van kinds afaan al naar de tandarts en dat heeft mij altijd een keurig netjes gebit opgeleverd, zonders toeters en bellen gewoon gaatje vullen en tandsteen weg halen, dus geen beugels etc. Mijn vrouw was na 21 jaar voor het eerst naar de tandarts geweest en had gelukkig ook nog een heel goed gebit, zij was altijd bang voor de tandarts maar heeft deze angst overwonnen, ook al is het nog geen favoriet van haar. Dus onze kinderen ook van kleins afaan meegenomen en zonder problemen tot zo'n 3 jaar geleden toen er een andere tandarts kwam die eerst mijn oudste aan de beugel wilde hebben, volgens zijn standpunt, mijn oudste wilde dit niet en wij ook niet dus waren wij volgens hem eigenwijs en dom. Maarja gisteren wilde hij het zelfde bij onze jongste en toen wij wederom aangaven dit niet te willen was er geen ruimte voor ons standpunt en volgens hem heben "kinderen niets te willen en moeten luisteren naar de tandarts". Dit heeft geresulteerd in het feit dat mijn kinderen en mijn vrouw niet meer naar een tandarts toe willen gaan om dit in de toekomst te voorkomen, omdat ons standpunt toch niet wordt gerespecteerd. Wat moet ik nu toch beginnen als de tandarts zelf er voor zorgd dat mensen bang en terughoudend worden. Is de oplossing nu een andere zoeken? Niet zo makkelijk hoor met deze ervaring dus.
Traveller

Dag Vraagteken,

In een woord: ja. Als de sodemieter wegwezen en andere tandarts zoeken. Kinderen hebben wel zeker iets te willen. Het zijn individuen. En ouders hebben ook iets te willen. Dan heeft ook een tandarts vanuit zijn professie iets te willen. Er moet dus ruimte zijn voor het standpunt van de tandarts, maar ook zeker voor uw standpunt. Het doel is toch om er samen uit te komen, in goede verstandhouding. Beide standpunten zijn gelijkwaardig. Als die een keer zijn uitgesproken, dan probeer je samen tot een goede oplossing te komen die voor beide partijen werkt. Goede uitleg van de kant van de tandarts over het hoe en waarom lost daarbij vaak al veel op. Dat kan hier klaarblijkelijk niet, jullie tandarts tracht op basis van machtsargumenten gelijk te krijgen. En al heeft hij wellich technisch gesproken gelijk, hij gaat het zo niet krijgen. Ga op zoek naar een andere tandarts, die wel ziet dat er mensen achter tanden zitten. Wel doodzonde zeg, net nu je vrouw weer moed had gevat en was gegaan. Je kinderen gingen en zijn nu ook bang. Maar er zijn echt goede tandartsen hoor, die ook begrijpen dat er mensen aan tanden kleven en dat je die mensen moet respecteren wil je voor hun tanden kunnen zorgen. Zie mijn bericht aan Bertje over hoe ik mijn artsen zoek en selecteer. Misschien helpt het je. Het kost wat tijd, maar blijf wel gaan. Dat je nu een keer een potlood in plaats van een mens hebt getroffen als tandarts wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn!!!

Heel veel succes
Traveller :smt006
wo, 10/05/2005 - 10:38 Permalink
Vraagtekn

Hoi Traveller,

Bedankt voor je reaktie, ik zelf kan nog redelijk door iemand heen kijken als het om een standpunt gaat, maar bij mijn vrouw en kinderen is het vertrouwen helaas nu ff verdwenen als het om tandarsten gaat. Op dit moment zijn we al naarstig aan het zoeken naar een andere tandarts maar dat is nog niet zo makkelijk. ook jouw stuk aan Bertje zal zeker helpen bij onze oplossing denk ik. Ik laat nog zeker wat weten hier als we een stap verder zijn gekomen.

Groetjes
?? 8)
wo, 10/05/2005 - 11:20 Permalink
Traveller

Ha Vraagteken,

Geen dank, fijn dat het wat helpt. Het "ff verdwenen" is een lastige. Zoals je hebt kunnen lezen weet ik uit ervaring hoe het is om terug te moeten komen na nare ervaringen. Het is in mijn ervaring een beschadiging die blijft, en het heeft maar een heel klein zetje nodig om terug te komen. Zowel voor artsen als voor mij is het dus permanent "living on the edge" als wij elkaar ontmoeten. Dat zal bij jouw vrouw ook het geval zijn. Al haar eerdere vooroordelen zijn bevestigd terug. Voor mij sprekend heeft mijn wederhelft een cruciale rol in mijn gang naar mijn tandarts gespeeld. Ik kon het - ondanks dat ik een schat van een tandarts heb - werkelijk niet meer opbrengen om mij uit te leveren. Mijn wederhelft begreep dat volkomen, maar gaf ook aan dat hij niet gaan onacceptabel vond. Ik heb mooie tanden en hij wilde dat zo houden. Dus hij is als "postiljon d'amour" eerst naar onze tandarts gegaan en heeft de situatie uitgelegd. Tandarts reageerde uiterst begrijpend en gaf aan dat ik dan maar mee moest komen als dat lukte. Dat ging en nu zijn we aan het opbouwen vanaf daar. Dat gaat langzaam van mijn kant maar heel erg goed. Met andere woorden: misschien is het een goed idee als jij die het nog wel op kan brengen gewapend met je lijstje "belangrijke dingen voor mij en mijn gezin" en de afspraken die je wilt maken met je eventuele nieuwe tandarts er een uit gaat zoeken. Als jij er vertrouwen in hebt, dan neem je je vrouw een keer mee. Ga je alleen maar praten. Een goede tandarts heeft hier helemaal geen probleem mee. Een arts die ik tegen ben gekomen op mijn zoektocht gaf zelfs aan trots te zijn dat hij het zover kreeg dat ik mij door hem liet behandelen. Hij gaf aan mijn vertrouwen een prachtig cadeau te vinden waar hij heel voorzichtig mee om zou gaan. Nou, da's toch hartstikke mooi? Ik zag dat je in Oegstgeest woont. Dat is niet zo ver van Den Haag vandaan. Wendyw van het forum hier heeft hele goede ervaringen met DentalMax. Wie weet een tip voor jullie? Heel veel succes en hou ons op de hoogte!

Groetjes
Traveller
wo, 10/05/2005 - 12:10 Permalink