Ik ben zelf student tandheelkunde, en ik kan al zeggen dat ik niet tevreden ben met mijn nieuwe tandarts. De vorige tandarts was echt zo geweldig en heeft er ook voor gezorgd dat ik tandarts wilde worden..
Maar nu.
Ik had volgens die nieuwe tandarts 5 gaatjes, allemaal gevuld. Ik heb echt een hele lange napijn gehad. Terug geweest, heeft hij ze verlaagd, want volgens hem was er te zwaar occlusaal contact. Bij mijn 16 had hij ook approximaal volgens mij (weet niet zeker) gevuld. In ieder geval was er een scherp puntje. Ik vroeg meteen of hij die dan ook weg kon halen die keer dat ik terug kwam. Nou na 5 keer opnieuw aanwijzen(dus na vijf keer slijpen) was het scherpe puntje wat minder puntig. Ik had dus echt het idee van, wat heeft hij die 5 keer ervoor weggehaald?? Uiteindelijk heb ik nog iets van 3 maanden last gehad en nu niet meer. Soms met harde stukken eten dan kan ik wel eens iets voelen.
Ik heb mijn vullingen op school laten controleren. En ze waren daar zeker NIET tevreden! Bij mijn premolaren amper approximaal contact. Ik heb erg last van voedselimpactie en dit is echt verscrhikkelijk! En ja ik moet er nog wat aan doen door een oudere jaars student, maarja, ben maar een student(=lui ;) )
Mijn tandarts vroeg ook aan mij: "moet ik je gebit reinigen". Ik antwoordde van nee, nooit gedaan, ik heb amper tandsteen. Hij: "jaja, dat klopt ja."
En pas hoorde ik van mijn moeder dat er een aantal mensen aan haar gevraagd hadden of ik een betere tandarts in de buurt wist. Dat weet ik natuurlijk niet, maar waarom vroegen ze dat? :
Een kind had erg last van haar vullingen, tevens haar moeder. Zijn er ook paar keer voor terug geweest. En bij iemand anders in een familie is er een man die niet helemaal geestelijk in orde is. Alles zou via zijn ouders geregeld worden met kosten aan behandelingen. Dus voor een behandeling uitgevoerd zou worden zou er wat afgesproken worden. Nu heeft hij ongevraagd een kroon gekregen. Tevens zijn zus! En beiden wisten ze niet dat ze het kregen.
Volgens de wet WGBO lijkt mij dit niet mogen? Ik vraag me nu af, waar moeten die mensen eventueel heen, en kunnen ze iets ermee doen zonder al te veel kosten te maken?
Oh ja, nog een extra'tje. Ik begreep dat mijn tandarts werkte voor een man die de praktijk zeg maar overnam, en dat de tandarts een bepaald aantal patiënten per jaar moet behandelen. Ik weet niet of dit waar is, maar dit kan de reden zijn dat hij zoveel behandelingen doet.
Ik vind het in ieder geval van geen kant kloppen! Ik ga voor controle erheen, maar als er iets moet gebeuren laat ik het op school doen!
Edit 05-07: ik ben al wat van mening veranderd over mijn tandarts hoor. Hij was toen net nieuw, zelf net afgestudeerd. Ik hoor nu al wat minder klachten, hij zit nu denk wel op zijn plek en heeft zelf ook weer wat meer ervaring:) Ik ben zelf alleen wel weg bij hem en ben nu patiënt bij een student op de uni bij mij.
Maar nu.
Ik had volgens die nieuwe tandarts 5 gaatjes, allemaal gevuld. Ik heb echt een hele lange napijn gehad. Terug geweest, heeft hij ze verlaagd, want volgens hem was er te zwaar occlusaal contact. Bij mijn 16 had hij ook approximaal volgens mij (weet niet zeker) gevuld. In ieder geval was er een scherp puntje. Ik vroeg meteen of hij die dan ook weg kon halen die keer dat ik terug kwam. Nou na 5 keer opnieuw aanwijzen(dus na vijf keer slijpen) was het scherpe puntje wat minder puntig. Ik had dus echt het idee van, wat heeft hij die 5 keer ervoor weggehaald?? Uiteindelijk heb ik nog iets van 3 maanden last gehad en nu niet meer. Soms met harde stukken eten dan kan ik wel eens iets voelen.
Ik heb mijn vullingen op school laten controleren. En ze waren daar zeker NIET tevreden! Bij mijn premolaren amper approximaal contact. Ik heb erg last van voedselimpactie en dit is echt verscrhikkelijk! En ja ik moet er nog wat aan doen door een oudere jaars student, maarja, ben maar een student(=lui ;) )
Mijn tandarts vroeg ook aan mij: "moet ik je gebit reinigen". Ik antwoordde van nee, nooit gedaan, ik heb amper tandsteen. Hij: "jaja, dat klopt ja."
En pas hoorde ik van mijn moeder dat er een aantal mensen aan haar gevraagd hadden of ik een betere tandarts in de buurt wist. Dat weet ik natuurlijk niet, maar waarom vroegen ze dat? :
Een kind had erg last van haar vullingen, tevens haar moeder. Zijn er ook paar keer voor terug geweest. En bij iemand anders in een familie is er een man die niet helemaal geestelijk in orde is. Alles zou via zijn ouders geregeld worden met kosten aan behandelingen. Dus voor een behandeling uitgevoerd zou worden zou er wat afgesproken worden. Nu heeft hij ongevraagd een kroon gekregen. Tevens zijn zus! En beiden wisten ze niet dat ze het kregen.
Volgens de wet WGBO lijkt mij dit niet mogen? Ik vraag me nu af, waar moeten die mensen eventueel heen, en kunnen ze iets ermee doen zonder al te veel kosten te maken?
Oh ja, nog een extra'tje. Ik begreep dat mijn tandarts werkte voor een man die de praktijk zeg maar overnam, en dat de tandarts een bepaald aantal patiënten per jaar moet behandelen. Ik weet niet of dit waar is, maar dit kan de reden zijn dat hij zoveel behandelingen doet.
Ik vind het in ieder geval van geen kant kloppen! Ik ga voor controle erheen, maar als er iets moet gebeuren laat ik het op school doen!
Edit 05-07: ik ben al wat van mening veranderd over mijn tandarts hoor. Hij was toen net nieuw, zelf net afgestudeerd. Ik hoor nu al wat minder klachten, hij zit nu denk wel op zijn plek en heeft zelf ook weer wat meer ervaring:) Ik ben zelf alleen wel weg bij hem en ben nu patiënt bij een student op de uni bij mij.
Sorry hoor, ik snap deze plaatsing absoluut niet. Met deze taal zou ik jou in ieder geval niet als tandarts willen. Brrrrrrr.
En daarbij, het siert een tandarts als hijzelf weet waar een patient naartoe zou kunnen bij klachten.
Waarom ben je niet gewoon met je klacht naar je eigen tandarts gegaan. Je bent net als heel veel leerling verpleegkundigen, die elke beslissing van hun eigen huisarts bespreken met de eerste de beste specialist die ze op de gang tegenkomen. En natuurlijk heeft die huisarts het dan niet goed gedaan, om vervolgens zelf een greep in de medicijnkast te doen. Doktertje spelen.
Maak eerst je opleiding af, doe ervaring op, en bespreek je klachten met je tandarts. Het valt voor een tandarts om den drommel niet mee om een leerling tandarts in de stoel te hebben. :cry:
Natuurlijk is het zo dat vullingen goede contactpunten moeten hebben om voedselimpactie te voorkomen, maar helaas zal in de praktijk niet elke vulling daar aan voldoen. Het is echter een bekende fout om vanaf de universiteit praktiserende te veroordelen, je kan beter wachten totdat je minstens ook een aantal jaren in een eigen praktijk hebt gewerkt.
Ik hoop dat je dan ook de kwaliteit die je nu bij je zelf wilt, ook zal geven aan je patienten, dat is het belangrijkste! Behandel je patienten zoals je ook zelf behandeld zal willen worden..
Maar als de tandarts in jouw ogen onvoldoende kwaliteit heeft geleverd, stel hem dan daarvan op de hoogte, hij is immers jouw tandarts. Maar daarbij opgemerkt als je niet meer door hem behandeld wil worden, maar op de uni, waarom laat je dan daar ook niet je controle doen...immers je hebt geen vertrouwen in zijn technische kunnen, waarom dan wel in zijn diagnose?
Maak je verder niet druk om 'vreemde toestanden' waar familie, vrienden en (vage) kennissen mee aankomen....niet om het een of ander maar vaak is het uit de 5e hand of verder wordt de helft niet verteld of worden zaken anders voorgespiegeld dan ze in werkelijkheid waren. Over dat soort zaken dan een uitgesproken mening hebben of harde uitspraken willen doen is t zelfde als balanceren op t slappe koord....
Maarrrr....blijf altijd kritisch :wink: (en laat je door de kritiek in deze thread niet uit t veld slaan 8) ), echter kweek ook een zekere mildheid. Niet alles is zwart of wit.....de waarheid bevind zich vaak in de grijstinten.
Vertrouw ook op jezelf laat je niet door anderen die olifant verkopen die later als je er goed over nadenkt eigenlijk maar een mug blijkt te zijn.
In ieder geval wel veel succes met je studie gewenst!
Carabelli (die zelf heel goed weet dat ie ook ooit student is geweest en ook dit soort dingen heeft gedaan en meegemaakt in het begin van zijn studie)
Ik hoor van iedereen heel veel klachten. En die waren er vroeger echt niet!! De oude tandarts was dan ook heel anders. Ik weet niet wat het is, maar ik vind het superraar om al die klachten te horen, en zelf ook ineens een klacht te hebben..
Tuurlijk ik ga nu kritischer kijken, is opzich ook goed ;) Ik leer er toch van!! Maar ik vind het raar dat mensen al naar mijn moeder gaan om te vragen voor een andere tandarts. Ik hoor echt in mijn hele dorp mensen er wel over praten. Iedereen is wel ongeveer bij die ene tandarts.
Ook veel mensen praten over veel meer en hogere kosten(gebit reinigen wat erbi komt, terwijl dat voorheen bij veel mensen nooit gedaan was).
Ik ga gewoon naar mijn tandarts omdat ik toch de praktijk wil zien, en hoe hij het doet. Dat is anders dan op school. Dus voor controle ga ik gewoon. Maar dat gaat misschien veranderen met het nieuwe zorgstelsel, want dan moet ik zelf betalen en ben ik niet meer bij mijn vader verzekerd:(
Ik vind het nog allemaal maar raar, ik wacht het wel gewoon af. Ik wilde gewoon wat meningen weten :)
Ook waar het verhaal toe neigt: "Onze dorpstandarts lijkt me niet goed", is niet iets wat snel opgepikt zal worden. Specifieke kwesties over het handelen van een tandarts in een bepaald geval, dat ligt veel makkelijker.
Toepassing van de WGBO bij kinderen of geestelijk gehandicapten is weer een heel verhaal, zelfs als je alleen enkele basisprincipe's en makkelijke voorbeelden neemt. Kijk maar eens wat het thema "ouders in de behandelkamer" losmaakt in kindertandheelkunde.
Dan is het in een klein dorp natuurlijk zo gebeurd. Misschien moet het hele dorp eens wat kritischer zijn op zichzelf, in plaats van naar een net beginnende tandarts te wijzen, die een praktijk voortzet van iemand anders. Natuurlijk was iedereen liever bij de oude gebleven, maar geef de nieuwe ook een eerlijke kans zonder hem gelijk af te branden. En ga gewoon open in discussie (geldt voor het hele dorp!) met hem, alleen dan komt hij erachter dat zijn weg misschien in dit geval niet per-se de juiste is (ook al heeft hij behandeltechnisch gezien misschien wel gewoon gelijk!)
Het blijft alleen toch raar, kan er niks aan doen.. En ik wilde het gewoon kwijt, zat me echt dwars over hoe en wat daarzo..
Maarja sluit de topic maar :)
Ik vind het wel heel tof om te lezen, die vertwijfeling van jou. Niks mis mee. Het is voor jou al moeilijk te begrijpen...hou dat gevoel van twijfel, vertwijfeling en zoeken bij je. Want zo voelt het exact voor je klanten als jij het later niet helder aan ze uit legt wat je waarom doet. Alleen met dat verschil dat jij dan zelf wel (hopelijk) inzicht hebt in wat je doet, terwijl dat inzicht voor je klanten nog veel moelijker te verkrijgen is dan voor jou nu. Hopelijk kun je het dan wel in begrijpelijk nederlands uitleggen :smt003
Als je erin slaagt om dit gevoel van onzekerheid om te zetten dan kun je later zeker een goede tandarts worden die volkomen begrijpt hoe het is om afhankelijk te zijn terwijl je niet helemaal zeker weet wat er gebeurd en die daar dus naar kan handelen. Het maakt je alleen maar tot een betere tandarts!
Veel succes
:smt006 Traveller
Wat traveller zegt klopt inderdaad. Ik ga er zelf over nadenken. Is goed :)
Maar als ik dan ernaar kijk. Ik zou niet kunnen liegen tegen iemand. Voor mijn gevoel ben ik daar te eerlijk voor. Ik kan het ook vaak moeilijk begrijpen dat mensen puur dingen voor het geld doen ofzo. Dit hoeft niet het geval van mijn tandarts te zijn, maar zo komt het wel op mij over.
Of ik een goede tandarts wordt, dan moet de praktijk uitwijzen hè :) Praktijk op nephoofden gaat goed, maarja nu de rest nog ;)
Als een ander wel liegt is zijn/haar probleem.
Gewoon vanuit je vak adviseren [dat doe je namelijk op eenzelfde wijze]en de keus ligt bij degene die je adviseert.
Zo ligt het in heel veel beroepen of het nou een TA, aannemer, architect of wat dan ook is.
En ja in een bepaald aantal gevallen wordt een advies niet opgevolgd, daar zijn het ook adviezen voor. Moet je dan verder vrede mee hebben. Is gelukkg ieders vrije keus.
Maar zoals eerder al geschreven, ga de discussie met die TA aan, daar leert hij/zij en jij ook van.
Nadeel van patient bij een collega-student is, dat het kameraadschappelijke en zakelijk deel vaak moeilijk te scheiden zijn en tot problemen kan leiden.
Suc6
In plaats van dat je het op de opleiding laat "controleren".
Toen ik nog op de PABO zat, heb ik uuuuuren lesgekregen over de ideale lessituatie... hoe moet je dingen aanpakken, leerlingen met problemen helpen, handelingsplannen opstellen. Op de PABO heb je daar inderdaad de tijd voor... in de praktijk werkt het allemaal niet zo. Ik begin niet uitgebreid met een inleiding, dan een kern en dan de verwerking. Ik stel handelingsplannen nu praktisch op, die leerlingen kunnen maken zonder dat ze mijn hulp nodig hebben, in plaats van idealistische plannen te maken.
Nu zal je misschien denken... wat heeft dat ermee te maken met wat ik vraag... maar in mijn ervaring is het zo dat opleidingen streven naar perfectie. Er is niks makkelijker als iemand anders "afzeiken" vanwege zijn werk. Als je goed kijkt, zal je zelfs bij de meest perfecte tandarts iets vinden wat niet helemaal is volgens de richtlijnen.
Moet je werkelijk afgaan van alles wat ze op de opleiding vertellen? Dan weet ik zeker dat ik morgen op zoek kan naar een andere baan, want ik werk zeker niet op de manier waarop het me is geleerd op de PABO.
Wie zegt dat er leugens in het spel zijn? Het kan ook zijn wat de digitale tandarts aangeeft: dat je oude tandarts zaken heeft laten liggen. Ga gewoon eens praten, vragen waarom hoe en wat. Daarmee geef je je tandarts een kans en die kans creeeren hoort ook zeker bij het klant zijn in een praktijk. Tandarts zijn is hard werken, klant zijn is ook hard werken. De relatie bouw je samen op en daar ben je samen ieder vanuit zijn rol en positie verantwoordelijk voor. Heb je er al eens aan gedacht dat hij in oprechtheid vreselijk zijn best heeft gedaan? Alleen misschien is "zijn best" niet zo heel erg goed. Als "zijn best" niet goed genoeg is voor jou dan kun je opnieuw je conclusies trekken. Concreet voorbeeld: ik doe bij mijn tandarts ook verschrikkelijk mijn best om hem te faciliteren in zijn werk. Alleen door een aantal hele nare ervaringen komt "mijn best" nog niet in de buurt van een "normale" klant. Het blijft toch vechten, huilen, handen vasthouden, mond onverwacht dicht doen etc. Maar door engelengeduld van mijn tandarts word ook "mijn best" wel steeds een stukje beter en samen houden we het toch werkbaar en plezierig met elkaar. Kortom: niet iedereens "best" is hetzelfde. Maar iedereen verdient het wel om een eerlijke kans te krijgen om zich te verbeteren. Mijns inziens heb je daar als klant een hele belangrijke taak, hoe lastig dat ook is. Je zou het zelf toch later ook willen dat een klant die niet blij is met je dat eerst met je bespreekt?
Laat je even weten of je het gesprek bent aangegaan en hoe het is verlopen?
:smt006 Groetjes
Traveller
Ik ga volgende week naar mijn tandarts(afspraak).. Maar ik weet niet of ik een gesprek aan ga. Of ik er de tijd voor heb.. Hij is soms niet zo spraakzaam. Ik zal kijken of ik mezelf kan verzetten en het zelf kan doen:)
Op de opleiding merk ik ook tegenstrijdigheden. De ene docent zegt: Ja letterlijk aan het werkboek houden(precisie) en anderen zeggen ja je mag het ook zo doen, wat je zelf fijn vind. Soms is dat verschrikkelijk verwarrend! Wat is nou goed en wat is nou fout? Maar ik snap jullie punt :)
Echt geweldig om zoiets van alledaagse patiënten te horen! Zo kan ik er meteen van leren! Kan ik tijdens mijn opleiding ook gebruiken :) Ik hoop later echt een tandarts te worden die goed met patiënten praat, maar daar is een hoop oefening en geduld voor nodig. Ben er nog lang niet. Maar echt toppie jullie reacties!
Elke behandeling heeft zijn eigen protocol (werkvolgorde, omschrijving te gebruiken materialen en instrumenten), maar dat kan afhangen van de materialen/technieken die een tandarts gebruikt, daar kan dus verschil in zitten per tandarts en/of per materiaal.
Bij een opleiding is het m.i. belangrijk om een protocol te kunnen volgen, je kunt namelijk pas later met de iegen kennis en ervaring bepalen op welk punt en waarom je mag afwijken.
Ik ken het probleem van de universiteit, heb er ook zelf mee te maken gehad. Met name het verschil in houdinbg tussen assistenten is verwarrend. Zorg dus gewoon dat je je aan het protocol houdt, dan kan er geen verschil van mening zijn!
Later kan je het allemaal zelf bepalen, en neem nu dus wel de handige tips etc mee!
En ook al is het protocol gevolgd betekent natuurlijk nog niet dat het daadwerkelijk goed gedaan is.....
Er zijn wel protocollen, maar sommige dingen staan niet in de boeken aangegeven. En de ene docent zegt dat dit goed is, terwijl een andere docent het ander goed vind. Meningen verschillen soms erg. Maar ik gebruik elke mening om uit te zoeken wat bij mij het beste werkt en wat ik ook fijn vind om te werken.
Je hebt wel 2 belangrijke protocollen: Infectiepreventie en prikaccidenten ;)
Ha, had je verwacht dat tandartsen het onderling ééns zouden zijn? Ik heb de regels voor het terughoudend zijn met het leveren van openlijke onderlinge kritiek wel eens als volgt horen verklaren: "met de ego's van medici kunnen we daar niet aan beginnen" :lol:.
Nee maar je verwacht op een opleiding toch wel duidelijkheid, maar niet dus :p Ach, ik vecht me er wel doorheen. Grote mond opzetten en het komt er vanzelf wel uit wat de eisen zijn bij een toetsmoment ;)
Het echte werk leer je toch pas in de praktijk. Hoeveelste jaars student ben je?
:smt023 Traveller
Wat traveller schrijft heeft hij helemaal gelijk in. Ik was in maart in het ziekenhuis bij een specialist. De man kwam binnen, ik kreeg geen hand niks, hij ging op zijn hurken zitten en bekeek mijn voet, vertelde dat het goed ging en hij ging weer weg. Uhm... HALLO!!!! Er zit ook nog een mens aan die voet vast hoor!
Op het moment dat ik patiënt ben, bij welke arts dan ook, maakt het mij op dat moment niks uit hoe druk hij is, of welke protocollen hij zich aan moet houden om mij te behandelen. Ik ken die protocollen toch niet. Wat ik als patient belangrijk vind is dat de arts oog voor mij als mens heeft en niet alleen naar mij kijkt als "probleemgeval". De beste artsen zijn de "menselijke" artsen...
(wat me er gelijk aan doet denken dat de patiënt ook een tandarts als individu moet zien en niet alle (tand)artsen over dezelfde kam moet scheren. Ik bedenk mezelf dat ik me daar ook regelmatig schuldig aan kan maken en heel vreemd sta te kijken wanneer een arts bv. een sigaret aansteekt of naar de wc gaat . Dan denk ik letterlijk... "oh ja, dat is ook een mens". Het belangrijkste van een goede arts-patient relatie is dat er een bepaald respect en een bepaald vertrouwen moet groeien. Van beide partijen uit.)
Ik denk dat als je geen student tandheelkunde was geweest je deze problemen niet eens waren opgevallen.
Een nieuwe tandarts is altijd anders en erg wennen, maar volgens mij valt er altijd wel te praten.
Ik ben zelf 3e jaars mondzorgkunde en mij vallen ook steeds meer dingen op die je op school anders doet ( en soms liever niet wil weten haha)
Ik weet niet of je al stage hebt gelopen, maar dan pas zal je echt verbaasd staan hoe het er aan toegaat. Het is in iedergeval niet meer zo uitgebreid als school.
Ik wens veel suc6 met je patientbehandelingen en onthoud met vertrouwen bereik je veel bij een patient.
Groet :smt026
Traveller
Ik zit momenteel al weer ver in mijn 3e jaar. Heb nu dus ruim een jaar patiënten..
En zal ik het zo zeggen: IK VIND HET HEERLIJK!!! Ik heb echt veel meer plezier in de opleiding gekregen sinds ik patiënten hebt. Het is stukken leuker dan dat fantoom gedoe..
En wat betreft onzekerheden: Ik snap nu hoe alles een beetje zit. In het 1e en 2e jaar krijg je allemaal richtlijnen. Je hebt weinig kennis, en je volgt die richtlijnen maar op. En als er dan iets niet duidelijk is dan snap je het ook meteen niet meer. Op dit moment heb ik een hele hoop bijgeleerd en zijn al die richtlijnen niet meer nodig. Nu heb ik kennis om te beredeneren waarom ik iets doe of een bepaald materiaal gebruik.
Hierbij bedoel ik dan gebruik van bandjes in bepaalde situaties, gebruik van vulmateriaal etc.
Maarja ik heb zeker geleerd van mijn ervaring bij mijn oude(nieuwe) tandarts. Ik vertel mijn patiënten nu erg veel, misschien soms zelfs iets te veel :oops: (veel tijd heb je in de kliniek, bijna 3 uur voor een vulling, en ik kan niet stil zijn dus klets ik soms maar door)
Verder heb ik al van mensen uit mijn dorp te horen gekregen dat de tandarts al wat beter is geworden. (Het is een jonge tandarts, net begonnen denk ik, en nu dus wat meer ervaring gekregen).
Ik ben zelf op dit moment patiënt bij een 5e jaars. Vorig jaar bij haar patiënt geworden. Ik ben zeer tevreden over de 2 nieuwe vullingen die ze heeft gelegd. Heb er helemaal geen last van gehad na de behandeling. Alleen tijdens de behandeling zelf, want ik wilde geen verdoving :roll: (eigenwijs)
Ik geef ook toe, als je een bepaald beroep zelf leert, wordt je echt heel kritisch. Alles is verkeerd, niets is meer goed. Dit hoor je ook wel eens bij geneeskunde studenten: die gaan voor elk wisjewasje al naar de huisarts toe...
Wat heb ik nu allemaal in mijn opleiding dit jaar?:
*Patiënten behandelingen: controles + makkelijke gaatjes behandelen + vullingen vervangen
*Wortelkanaalbehandelingen op fantoom en waarbij we 2 patiënten moesten behandelen(1e deel van het jaar afgerond)
*Volledige prothese maken bij een patiënt en aantal controles hierbij(op dit moment mee bezig)
*Kroon en brugwerk op fantoom
*Bachelor Onderzoek(op dit moment druk mee bezig, gaat over sneeuwploegtechniek in klasse II)
*en natuurlijk nog wat theorie
Als jullie nog meer willen weten, vraag het maar!!!
Groetjes
Lookajli
Lijkt me erg leuk om volgend jaar les te geven bij een ander blok van 1e jaars dat het hele jaar door loopt!
Ik leer ze idd wel over die snijkanten. Maar over het te hard krabben.. Ze leren alleen nog op fantoom. Sommigen weten nog niet eens hoe tandsteen eruit ziet.. :P
Ik heb zelf het slijpen van de instrumenten in het 2e jaar gehad. Er is echt te weinig bloktijd ingeroosterd om tandsteen te leren verwijderen. Ze hebben maar 5 lessen van 2 uur voor het gebruik van de scaler supragingivaal..
Polijsten leren ze ook in het 2e jaar, als ze patiënten krijgen.
Verder geef ik les aan eerste jaars in Nijmegen(RUN)
Ik ben niet bang dat een student een goed advies in twijfel zou trekken....maar een vulling met veel ruimte tussen je tanden is wel een beetje jammer. Ik heb nu geloof ik 3 of 4 studenten tandheelkunde rondhobbelen. Varierend van 1e tot 4e jaars, en gewoon je werk doen en een wat ruimte voor overleg inbakken (ook bij die ander 1250 patienten) levert heel weinig discussie op.
Maar ik herken het wel een beetje dat doktertje spelen, hebben van alle kandidaatsziekten heet dat
:smt004
5 lesjes...mmm dat is wel weinig. Maar het lijkt me dat je na 6 jaar wel zo goed de kleine motoriek hebt geoefend dat supra tandsteen verwijderen toch wel op een boerenfluitje zou moeten kunnen gaan.
Bedoel de kunde hebben we misschien wel, maar de ervaring komen we zeker tekort..
Er zijn idd maar weinig patiënten met paroproblematiek. En die er zijn, zijn meestal al behandeld.
mecánico para bicicletas: 4 studenten rondhobbelen? Die bij je/u werken?
Zo ja, wat doen ze dan?
Ik zou ook graag in de vakanties ervaring op willen doen bij een tandarts.. Deze zomervakantie weet ik nog niet, heb pas een jaar patiëntervaring, maar volgend jaar wil ik zeker. Dan ben ik 4e jaars. Ik wil graag meer patiënten zien dan alleen op de universiteit. En ik wil eens meemaken hoe het in de praktijk gaat, bedoel op de uni heb je zoveel tijd voor patiënten.......
Ik vind het heel positief dat je tips gaat vragen. Er zijn zo veel tandartsen die in hun uppie werken waarvan ik soms een patient van in de stoel krijg. En echt...meestal vind ik wel een gaatje of 3 terwijl die patient net 2 weken geleden op controle is geweest...Als jouw werk niet gecontroleerd wordt, word je vanzelf gemakzuchtig en gaan de scherpe randjes eraf.
Om met het laatste te beginnen, ze zijn gewoon patient. Ik ben niet zo uitbestederig aan mensen met weinig tot geen ervaring. Kan wel, maar ben ik niet op ingericht.
Wat de kunde betreft: je hebt pas kunde als je iets vaak hebt gedaan. Dus je hebt nu waarschijnlijk veel kennis maar de ervaring ontbreekt nog een stukje. Niets mis mee.
Maar het is niet anders dan dit: een afgestudeerde tandarts kan vaak wel netjes een vulling en een kroon maken, krijgt er een kies meestal wel uit. Maar bij iedereen die bij de controle voorbij komt goed tandsteen weghalen is niet echt makkelijk.
You made my day!
Ben benieuwd:)
Heb vandaag een patiënt afbehandeld, was ik in november(ja november :oops: ) mee begonnen.. Ik heb meteen wat feedback gevraagd over hoe hij het vond. Gelukkig was er veel positiefs :smt003 Hij had iig 1 kleine opmerking: ik moet oppassen met hoe ik de boor/hoekstuk soms houd, omdat ik soms tegen andere tanden aan 'leun/steun/ga' terwijl ik aan het afwerken ben. Als patiënt zijnde kan je dat best goed voelen(had ik toen bij mijn studenttandarts ook gemerkt) maar als tandarts zijnde voel je helemaal niks. Dus dat was wel een fijne opmerking. Kan ik meteen op letten!!
De patiënt vond ook wel dat ik gegroeid was, dat alles wat soepeler ging en minder vaak naar de docent ging om dingen te vragen. Heeft ie helemaal gelijk in, want dat merk ik zelf ook :smt003 Ben nu stuk zelfverzekerder en ik weet nu beter hoe ik een gaatje moet benaderen dan toen ik net begon dit jaar :P Alleen bij onzekerheden, onduidelijkheden en bij de punten waarbij ik zowiezo al aan de docent moet laten zien haal ik de docent erbij.
Oh en het lesgeven gaat nog steeds goed:) Vrijdag is de laatste lesdag. Ben benieuwd hoeveel iedereen nu weet, want ze gaan alles herhalen...
Ik had vorige keer nog een jongen die volgens mij alle lessen niet had opgelet en alleen maar gekletst heeft, want die wist echt nog niks :-? Ik had echt zoiets van: jongen waar ben je mee bezig.... Maarja, ik kan er als 3e jaars zijnde niet veel tegen doen dan de uitleg geven die hij nodig heeft....
Maarja onderzoek is bijna afgerond, alleen verslag nog schrijven. Het zag er de hele tijd hoopvol uit dat we iets zouden hebben wat we kunnen publiceren. Is het toch mis gegaan:(:(:( We testen de sneeuwploegtechniek, de microlekkage hierbij in een klasse II situatie. En we hadden de elementen ingeharst in een KAVO kaak zodat we het zo klinisch mogelijk konden doen. Helaas kwamen een aantal restauraties tegen de kunsthars aan. We wilden eigenlijk die overgang van kunsthars op tand aflakken, maarja dat kon dus bij die niet, en na wat rondvragen bij verschillende docenten hebben we helemaal maar niet afgelakt. En nu is er toch ook lekkage vanuit de pulpa en zijn de gegevens niet betrouwbaar:( Maar vervolgonderzoek met een andere methode is zeker waard.