Wortelkanaalbehandeling gehad, máár...

Author:
Scorpio
Posted:
di, 10/04/2005 - 23:49
Vanochtend heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad in een voortand omdat daar een (flinke) ontsteking zat.

De tandarts maakte ook een sneetje in het tandvlees, trok de wortelpunt naar buiten en verwijderde het topje van de wortel. Vervolgens stopte hij een soort van plastic draintje(?) en in het tandvlees om te voorkomen dat de wond direct dicht zou gaan.
Dit draintje gaat hij overmorgen verwijderen, waarna hij de behandeling verder afmaakt.

Ik ben speciaal naar deze tandarts gegaan omdat hij ook angstpatiënten wil helpen. Helaas kan ik niet zo heel erg goed een gesprek met deze tandarts voeren, hij is waarschijnlijk uit Polen afkomstig (aan het accent te horen).
Daarom stel ik mijn vraag maar hier: Is het een gebruikelijke ingreep bij een wortelkanaalbehandeling, zo'n stukje wortel verwijderen via een snee in het tandvlees?
Ook vind ik het best eng dat de tand al na twee dagen dichtgemaakt wordt en dat er een draintje in mijn tandvlees zit.
Moon

De wortelpunten via een snee in het tandvlees verwijderen klinkt als een apex resectie... dat is heel wat anders als een wortelkanaalbehandeling.
Bij een wortelkanaalbehandeling worden de zenuwen verwijderd en deze kanaaltjes opgevuld. Bij een apexresectie worden de wortelpunten verwijderd omdat dat een ontsteking zit.
Heeft de tandarts ook in je kaakbot geboord???
wo, 10/05/2005 - 06:07 Permalink
Scorpio

Hij heeft mijn tand opengeboord, het ontstane gat met vijlen groter gemaakt (zitten "porren" met van alles en nog wat voor mijn gevoel) en met vloeistof gespoeld.

Voor zover ik kan nagaan boorde hij niet in het kaakbot... maar ik was er -door de pijn- niet zo héél erg goed bij!
Ik voelde wel duidelijk dat er aan de wortel getrokken werd èn dat er "iets" afgeknipt werd. Naderhand vroeg ik wat dat was en bevestigde de tandarts dat dit het topje van de wortel was geweest.