Wortelkanaalbehandeling gehad, máár...

Author:
Scorpio
Posted:
di, 10/04/2005 - 23:49
Vanochtend heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad in een voortand omdat daar een (flinke) ontsteking zat.

De tandarts maakte ook een sneetje in het tandvlees, trok de wortelpunt naar buiten en verwijderde het topje van de wortel. Vervolgens stopte hij een soort van plastic draintje(?) en in het tandvlees om te voorkomen dat de wond direct dicht zou gaan.
Dit draintje gaat hij overmorgen verwijderen, waarna hij de behandeling verder afmaakt.

Ik ben speciaal naar deze tandarts gegaan omdat hij ook angstpatiënten wil helpen. Helaas kan ik niet zo heel erg goed een gesprek met deze tandarts voeren, hij is waarschijnlijk uit Polen afkomstig (aan het accent te horen).
Daarom stel ik mijn vraag maar hier: Is het een gebruikelijke ingreep bij een wortelkanaalbehandeling, zo'n stukje wortel verwijderen via een snee in het tandvlees?
Ook vind ik het best eng dat de tand al na twee dagen dichtgemaakt wordt en dat er een draintje in mijn tandvlees zit.
Moon

De wortelpunten via een snee in het tandvlees verwijderen klinkt als een apex resectie... dat is heel wat anders als een wortelkanaalbehandeling.
Bij een wortelkanaalbehandeling worden de zenuwen verwijderd en deze kanaaltjes opgevuld. Bij een apexresectie worden de wortelpunten verwijderd omdat dat een ontsteking zit.
Heeft de tandarts ook in je kaakbot geboord???
wo, 10/05/2005 - 06:07 Permalink
Scorpio

Hij heeft mijn tand opengeboord, het ontstane gat met vijlen groter gemaakt (zitten "porren" met van alles en nog wat voor mijn gevoel) en met vloeistof gespoeld.

Voor zover ik kan nagaan boorde hij niet in het kaakbot... maar ik was er -door de pijn- niet zo héél erg goed bij!
Ik voelde wel duidelijk dat er aan de wortel getrokken werd èn dat er "iets" afgeknipt werd. Naderhand vroeg ik wat dat was en bevestigde de tandarts dat dit het topje van de wortel was geweest.

Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat een tandarts zoiets bij hem/haar gedaan heeft (wel een kaakchirurg) en ik vind het een beethe eng eigenlijk. Ik bèn al geen held met het gaan naar de tandarts (zocht dan ook niet zomaar naar een angsttandarts!) en dit maakt mij niet rustiger...
wo, 10/05/2005 - 07:56 Permalink
Geke

Ik heb wel vaker gehoord dat sommige tandartsen deze ingreep zelf uitvoeren en dat kan ook gewoon hoor. Het is volgens mij bij dit soort behandelingen wel belangrijk dat alles zo steriel mogelijk gedaan wordt, omdat je het tandvlees wat openklapt en er bot vrij komt te liggen. Dit gebeurt ook bij flapoperaties bij tandvleesproblemen en bij bijvoorbeeld implantologie. Ik kan me voorstellen dat je wel geschrokken bent, heeft de tandarts vantevoren niet verteld wat hij of zij ging doen? Want ik begrijp uit je verhaal dat hij of zij eerst een gewone wortelkanaalbehandeling heeft gedaan, via de kroon van je tand, met vijlen en spoelen etc. En daarna nog een stukje van de wortel heeft afgehaald, dus een apexresectie.

Heel veel sterkte met je tand, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd vragen.

:smt006 Geke
wo, 10/05/2005 - 08:22 Permalink
Scorpio

Vandaag ben ik teruggeweest voor verdere behandeling.

De tandarts heeft het wortelkanaal nogmaals met 'n vijltje bewerkt, er van alles en nog wat (...?) ingestopt, weer tijdelijk dichtgemaakt en een foto gemaakt.
Het "draintje" heeft hij nog laten zitten, dat mag ik er morgen zelf uithalen... daar ben ik niet blij mee!!

Want wat is zo'n draintje eigenlijk?
Het ziet eruit als een klein vierkant stukje -wit- plastic dat op mijn tandvlees zit. Iets uit het midden daarvan zit een klein "deukje", op die plaats zit er waarschijnlijk iets vast in de snee die de tandarts in mijn tandvlees gemaakt heeft.
Ik vind het doodeng om dat er; zomaar-even-uit-te-peuteren!

Want ik heb geen flauw idee hoe het er onder dat witte stukje plastic uitziet. Zit er een (mini-)stukje van een buisje aan of wat dan ook en áls er een stukje buis aanzit, hoe lang is dat dan ongeveer?
Moet ik eraan gaan trekken als het niet makkelijk loslaat, kan ik verwachten dat het gaat bloeden...???

Het is/was volgens de tandarts een behoorlijk groot abces, hij vertelde dat het best mogelijk is dat er naderhand nog een kaakchirurg aan te pas moet komen om het nogmaals te behandelen/schoon te maken.
Daarom wil ik toch wel even weten of het zelf eruit halen van dat draintje geen problemen kan gaan opleveren.

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen.
do, 10/06/2005 - 23:00 Permalink
Geke

Ik verwacht niet dat het een erg groot probleem is. Het drain is er geplaatst zodat de ontstekingsvloeistof/pus uit het abces weg kan, dus het is een soort verbinding met de mondholte, ook om de druk van het abces af te halen, wat pijn veroorzaakt. Waarschijnlijk zit er een klein buisje in, ik weet niet precies hoe lang, maar het gaat richting de wortel en die zit niet zo heel diep onder het tandvlees. Ik kan me voorstellen dat je het erg eng vindt om het er uit te halen. Het kan een beetje gaan bloeden, want er is toch een wondje in je tandvlees gemaakt die nu door dat buisje opengehouden wordt en in neem aan dat dat wondje nog niet helemaal genezen is, en daardoor bloedt dat wat sneller. Het zelf eruit halen van het draintje is verder niet belangrijk voor het geval of er wel of niet een kaakchirurg het nog opnieuw weer moet afsluiten, dat gaat denk ik om de afsluiting aan de onderkant van de tand, waar de tandarts niet helemaal zeker over is. Verder als je het draintje eruit gehaald hebt, zit er waarschijnlijk een gaatje in je tandvlees op die plaats, maar dat groeit vanzelf weer dicht. Het draintje was eigenlijk om te voorkomen dat het meteen dichtgroeit.

Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
vr, 10/07/2005 - 08:07 Permalink
Scorpio

Mijn dank voor de snelle reaktie, Geke.

Mijn maag draait om bij het idee dat ik dat draintje eruit moet halen!
En dan te bedenken dat ik nu voor het eerst sinds ruim 3 jaar weer naar een tandarts ben geweest, omdat ik niet durfde!

Bbrrr... ik weet gelijk weer helemaal waarom...!
vr, 10/07/2005 - 08:18 Permalink
dj

Als je het echt helemaal niet durft zou ik toch gewoon de tandarts bellen om te vragen of hij het doet, het eruit halen van de drain... Moet er normaal gesproken wel tussendoor kunnen lijkt me zo. Flauwvallen hierom is ook weer zo wat...
vr, 10/07/2005 - 08:34 Permalink