interdentaal reinigen bij implantaat

Author:
minique
Posted:
wo, 09/28/2005 - 10:51
Ik ben eens wat aan het rondvragen geweest over hoe je het beste interdentaal kan reinigen bij een implantaat. Uiteraard kan dat per situatie verschillend zijn, maar ik vroeg me af wat als algemeen advies wordt gegeven...

Nou van de antwoorden die ik kreeg van de verschillende tandartsen/mondhgyiënisten werd ik uiteindelijk niet veel wijzer: (om even volledig te zijn: in mijn geval gaat het om de 26)

1. 1e keuze floss (zou het meest effectief reinigen rond een implantaat); geen tandenstokers want die kunnen je tandvlees beschadigen.
2. 1e keuze zijn tandenstokers, als er meer ruimte is met een rager. Floss eigenlijk alleen bij implantaat in het front.
3. 1e keuze superfloss. Géén ragers, want dat kan krasjes op je implantaat geven.

Dus stel ik mijn vraag hier nog maar eens, eens kijken wat men hier ervan vindt... (met het gevaar dat er nog meer mogelijkheden komen :o ).

Ik heb voor mezelf in ieder geval het gevoel dat alleen floss niet afdoende is, gezien de ruimte met name aan de voorkant van het implantaat (meteen ook het plekje waar het tandvlees nog weleens geïrriteerd is).

Ik ben benieuwd naar de antwoorden! En vooral: is er toch niet een wat meer eenduidig antwoord te geven?

:smt006 Monique
Van Leeuwen

Het belangrijkste is om te reinigen zonder het implantaat te beschadigen. Wanneer het tandvlees gezond is kunnen zowel floss als tandenstokers gebruikt worden. Ragers lijken mij, ivm de metalen kern van een ragers en dus kans op beschadiging, geen goede optie.

Gr. Maurice
za, 10/08/2005 - 09:57 Permalink
Sep-MH

Eerste keus zou een gewaxed floss zijn, als de ruimte wat groter is kan er gekozen worden voor een implantaat floss van merk Tepe, bij een nog grotere ruimte kan er een X-floss van toepassing zijn en indien er een rager zonder uitoefening van kracht ertussen past zou u kunnen voor een rager kiezen. ( Verder is er geen wetenschappelijke bewijs aanwezig die aantoont dat ragers schadelijk zijn voor implantaten)

Tandenstoker is bij een implantaat niet van toepassing, omdat deze rechthoekig is. Suprastructuur is rondvorming en om dat volledig te kunnen reinigen moet u van flexible material gebruik maken.

10 jaar later! maar misschien heeft iemand nog wat aan de juiste informatie!
wo, 01/14/2015 - 13:38 Permalink