Help ontstoken tandvlees

Author:
olga
Posted:
za, 10/08/2005 - 12:19
Help,
Ik flos iedere dag en poets minstens 1 keer per dag mijn tanden meestal 2 keer. Maar nu heb ik sinds eergisteren in eens pijn aan mijn tanden. Gisteren had ik ineens een soort builtjes op mijn gehemelte. En vandaag heb ik een pijnlijk builtje op mijn tong en lip. Mijn tandvlees ziet er zeer ontstoken uit en erkomen een soort van bloedblaartjes op. Alles doet pijn ook heb ik zweet aanvallen en opgezetten klieren. Nu ben ik naar de dokter gegaan en die had het over gingvitis. Kan iemand me zeggen wat ik het beste kan doen en wat ik wel en niet mag eten. Alvast bedankt
Geke

Je zou misschien het beste ook nog even langs je tandarts kunnen gaan. Hij of zij heeft vaak meer kijk op problemen met het tandvlees dan de huisarts. De tandarts is eigenlijk meer een soort mondarts. Gingivitis is eigenlijk gewoon ontsteking van het tandvlees. Het tandvlees ziet er dan wat roder uit dan normaal en bloedt sneller bij het tandenpoetsen. Maar de builtjes en bloedblaartjes die je omschrijft lijken niet echt op gewoon gingivitis. Het zou misschien een soort acute vorm kunnen zijn, ook wel ANUG (acute necrotizing ulcerative gingivitis). Als het nodig is zou de tandarts alles in je mond goed schoon kunnen maken en is het belangrijk om de mondhygiene goed op peil te krijgen, dus 2x pd poetsen, 1xpd tandenstokers gebruiken, dit werkt vaak voor de gezondheid van je tandvlees beter dan floss. Er zijn niet echt dingen die je niet mag eten, maar het is belangrijk dat je een goede uitgebalanceerde voeding hebt, met genoeg vitamines. Roken is slecht voor je tandvlees, dus mocht je dat doen, is het het beste om daar mee te stoppen.

Laat je tandarts er even naar kijken en laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
za, 10/08/2005 - 16:59 Permalink
dj

Eerst maar eens laten kijken wat het is hoor denk ik.. anders gaan we allerlei dingen bespreken wat het zou kunnen zijn, en dat is als er nog geen ta naar gekeken heeft toch wel erg speculatief..
za, 10/08/2005 - 18:12 Permalink
olga

bedankt voor de respons, ben vandaag naar tandarts geweest die twijfelde tussen aspe (ofzo) en herpes, volgens hem kon je het krijgen van zoenen. Moet zeggen ik poets elke keer als ik iets gegeten heb en het wordt alleen maar erger. Mijn keel begint ook al erg veel zeer tedoen en de wondjes (zoals op de foto) zitten ook in de buurt van mijn keel. Ik ben best wel ten einde raad want het doet erg veel pijn en er ligt ook een hele vervelende slijm laag over mijn hele mond. mijn tandvlees ligt ook los. Kunnen jullie me alsteblieft tip geven watik moet doen. Bijvoorbeeld wat ik moet eten en wat ik absoluut niet mag eten. Die wondjes gaan ook open als ik mijn tanden poets. Alvast bedankt.
zo, 10/09/2005 - 20:28 Permalink
Roxanne

het beste kan je denk ik contact opnemen met de huisarts vanwege een soa test om te kijken of je uberhaubt wel herpes hebt. Want straks zijn het gewoon aften... ( bedoel je dat misscihen niet i.p.v. aspe? )

Groetjes Roxanne!
zo, 10/09/2005 - 20:49 Permalink
olga

ben vandaag naar mijn eigen tandarts geweest, ik nu moet ik morgen naar het ziekenhuis. Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
ma, 10/10/2005 - 18:08 Permalink
olga

In het ziekenhuis geweest ze weten het ook niet precies. Nu moet ik gewoon doorgaan met spoelen en schoonhouden. Goed eten veel slapen en dan moet het binnen 2 weken over zijn. En ik moet volgende week terug komen in het ziekenhuis. Hou jullie op de hoogte. Moet wel zeggen dat het erg vervelend begint te worden. Heb 2 wondjes op mijn handen en die beginnen ook te ontsteken.
do, 10/13/2005 - 16:02 Permalink
Broek

Zijn die wondjes op je handen gerelateerd aan je wondjes in je mond?
Heb je wondjes aan een kant van je lichaam?

Ik zou zeggen hou het goed in de gaten en als het erger wordt gewoon weer de dokter bellen.

Sterkte en hou ons op de hoogte.
do, 10/13/2005 - 17:16 Permalink