angst voor happen

Author:
warie
Posted:
wo, 10/12/2005 - 00:32
Ik ben al een tijdje niet hier geweest, maar nu moet ik naar de ta voor een kroon en ben ik toch weer bang aan het worden. vooral voor het happen en de beetregistratie? ik weet niet of ik dit goed zeg, vooral voor het benauwde gevoel en dat het er niet uitkan als ik dat wil.(dan ga ik hyperventileren van angst) Weet iemand misschien of er over deze behandeling foto's of filmpjes staan op internet, zodat het me allemaal wat meer zegt, wat ik kan verwachten. En hoe vaak moet je in totaal happen voor een kroon?? Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk... :(
warie

Hoe vaak moet je trouwens in totaal terugkomen voor de kroon geplaatst is? En er zit nu, sinds de wkb zo'n gele vulling in, al een half jaar dus. ik weet niet wat dat voor vulling is? Wordt de kroon daar overheen geplaatst of moet daar ook eerst nog iets mee gebeuren? Ik hoop dat het niet teveel vragen zijn, maar ik zie er echt erg tegenop... Met foto's of filmpjes bedoel ik overigens niet de animatie op deze site, want die heb ik al gezien, erg goed wel! Maar meer dat ze zo,n behandeling in het echt laten zien...
wo, 10/12/2005 - 00:55 Permalink
Geke

Voor een kroon wordt vaak tijdens de eerste afspraak je kies omslepen. Dan wordt hij precies zo gemaakt dat er een kroon overheen geplaatst kan worden. Het ligt er aan hoeveel tijd het kost denk ik, maar meestal wordt dan ook meteen een spuitafdruk van de kies gemaakt. Dan wordt er eigenlijk met een kunststof spuitje afdrukmateriaal rondom de kies gespoten op een manier waarop er geen luchtbelletjes tussen kunnen komen. Vervolgens wordt een lepel met ditzelfde afdrukmateriaal er overheen geplaatst en gewacht tot dit hard is. Deze lepels zijn vaak minder vol en het materiaal is iets minder vloeibaar dan alginaatafdrukmateriaal, wat voor andere afdrukken vaak gebruikt wordt. Het duurt alleen wel iets langer voordat het hard is. Het is dan ook belangrijk om je goed te concentreren op je neusademhaling en eventueel aan je tandarts je probleem uitleggen, zodat hij of zij je misschien kan helpen een rustig ademritme aan te geven. Vervolgens wordt er van de kaak waar de kroon niet in komt nog een tegenafdruk met alginaat gemaakt en met was wordt een wasbeet gemaakt, zodat de tandtechnicus ook kan zien hoe uw tanden en kiezen op elkaar komen. Meestal is dan de volgende afspraak al het plaatsen van de kroon. Dit is ook een veel kortere afspraak. Ik heb nog wel twee filmpjes gevonden, waarbij wordt omspoten op een kunststof kaakje en waarbij een afdruk wordt gemaakt met het afdrukmateriaal wat bij kronen gebruikt wordt.

http://www.onderwijs.acta.nl/studieweb/bbextern/iwi/multimedia/filmafdrukmaken.htm
http://www.onderwijs.acta.nl/studieweb/bbextern/iwi/multimedia/filmafdruklepel.htm

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
wo, 10/12/2005 - 09:46 Permalink
warie

Bedankt geke, voor je antwoord. Ik heb nog een vraagje.. Zou je me ook kunnen zeggen wat die gele vulling is die er nu in zit (na de wkb) Kan die er in blijven zitten of moet die eerst vervangen worden ? (evt. door een inlay of anders door iets anders)? En dat spul op die lepel, wordt dat erg hard en is het moeilijk te verwijderen als het klaar is of kan het, indien nodig, bijv. bij paniek, snel verwijderd worden? Alvast bedankt voor het antwoord! :-?
do, 10/13/2005 - 14:58 Permalink
Geke

De vulling is wat gelig geef je aan. Ik kan vanaf hier niet heel erg goed beoordelen wat voor materiaal het is, maar het kan photocore composiet zijn. Die is vaak wat donkerder dan de composiet die vaker voor witte vullingen gebruikt wordt. Deze composiet wordt dus vaak gebruikt voor onder kronen of bruggen, omdat deze composiet makkelijk te beslijpen is en het contrast met natuurlijk tandweefsel beter te zien is. Wat het ook zou kunnen zijn is glasionomeer, dat is een iets minder hard vulmateriaal en ook iets minder sterk, maar wordt wel vaak gebruikt als er niet heel erg veel weefsel verloren is gegaan door gaatjes. Dus je kunt het het beste de tandarts vragen, hij of zij kan het je het beste vertellen. Verder is dat paarse afdrukmateriaal wel iets stugger dan alginaat afdrukmateriaal en dus iets moeilijker los te krijgen, maar de meeste tandartsen gebruiken dit materiaal erg vaak en er zijn speciale trucjes om het makkelijker los te krijgen, dus maak je daar maar niet te druk over.

Heel veel sterkte en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
do, 10/13/2005 - 17:49 Permalink
warie

Heel erg bedankt, geke , dan ga ik nu maar eens mijn moed bij elkaar rapen om de afspraak te maken. De afloop laat ik nog wel weten :oops:
vr, 10/14/2005 - 00:07 Permalink