kies in tweeën gesplitst 3 weken na de controle

Author:
leergierig
Posted:
di, 10/11/2005 - 20:07
Hallo,
Ik wist niet zo heel goed of ik het hier kwijt moet. Momenteel is het gewoon een probleem en gelukkig nog geen meningsverschil met mijn tandarts, maar ik wil graag even wat informatie winnen over dit probleem.

Het probleem is dat ik drie weken geleden controle heb gehad. Daarbij was alles in orde. Ik heb destijds wel aangegeven dat ik dacht een gaatje te hebben in mijn achterste kies (geen verstandskiezen, want die zijn verwijderd). Volgens mijn tandarts was het probleem dat het toplaagje van mijn vulling eraf gebrokkeld was. Volgens hem hield dat in dat alleen het mooie witte laagje eraf was en dat er dus eigenlijk niks aan de hand was. Er hoefde ook absoluut niets mee te gebeuren.
Eerlijk gezegd was ik daar best blij mee, want ik ben nooit blij met zulke behandelingen.
Maar nu na 3 weken (op 1 dag na) is de kies compleet in tweeën gespleten na het eten van zacht voedsel.Het is tot onder het tandvlees gespleten. En het doet behoorlijk pijn. Het losse gedeelte gaat ook steeds losser zitten. Het is een kies die al meerdere keren gevuld is en volgens mij ook al een wortelkanaalbehandeling heeft ondergaan.
Nou heb ik meerdere vragen:
1- Hoe groot is de kans dat het toeval is dat dit 3 weken na de controle is, is de kans groot dat er destijds al meteen behandeld had moeten worden.
2- Heeft iemand enig idee wat er nou moet gebeuren. Moet hij verwijderd worden of krijg ik een kroon of iets anders?
3- Hoe kan het dat mijn tanden zo zwak zijn, komt dit door de wortelkanaalbehandeling die jaren geleden gedaan is i.c.m. het afbrokkelen van het toplaagje? Ik ben namelijk nog erg jong, eet zeer gezond en verzorg mijn tanden zeer goed. Bovendien splijtte hij bij het eten van zacht voedsel (weke cornflakes met melk).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen.
Ik heb ondertussen al een afspraak gemaakt met mijn tandarts, maar vind het wel eng. Ben het vertrouwen namelijk compleet kwijt.

Bij voorbaat dank,
leergierige
de digitale tandarts

Een kies wordt zeker zwakker na een wortelkanaalbehandeling, dit wordt veroorzaakt door het gat / verlies van weefsel dat ontstaat na het vijlen.
Daarom is het vaak verstandig om na een kanaalbehandeling een kroon op de betreffende kies te laten zetten, uit onderzoek blijkt dan dat het overlevingspercentage dan omhoog gaat.

Of een breuk echt gaat barsten is vaak niet te voorspellen (als deze uberhaupt al te zien is), maar kan inderdaad door de patient al in een eerder stadium gevoeld worden (o.a pijn), zie dit eerder antwoord wat ik ooit gegeven heb:

Je moet beseffen dat er over het algemeen steeds minder tandweefsel overblijft na het overmaken/ repareren van een vulling. Hierdoor zal de tand/kies minder sterk worden en het zal steeds moelijker worden om de natuurlijke vorm weer met een vulling te herstellen. Een kroon kan in deze gevallen de oplossing zijn.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/tijdvoorkroon.jpg
In deze kies bevindt zich een wortelkanaalbehandeling en een grote vulling, hierdoor zijn de wanden erg dun geworden en is er een vergroot risico op breuk.

De tandtechnieker is in staat om op het gipsmodel een kroon te vervaardigen, die als een "dop" over de kies heen valt en beschermt tegen ongunstige krachten op de dunne wandjes. Met een kroon is het tevens makkelijker om de natuurlijke vorm, inclusief contactpunten te herstellen.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/kroon.jpg

Wees niet te bang voor deze behandeling, hij kan zonder dat u veel hinder en/of pijn ondervindt uitgevoerd worden.

Een relevante thread: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=86&forum=8
een andere thread: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=347&forum=1
di, 10/11/2005 - 21:12 Permalink
leergierig

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben vanmiddag bij mijn tandarts geweest en hij heeft het losse gedeelte verwijderd en de tand gevuld. ik ben iig heel erg blij dat ik geen kroon hoef, want financieel is dat voor mij niet goed rond te brijen.
Hoewel ik nog niet helemaal begrijp hoe je zo'n tand kunt vullen, want er is geen rand, dus hoe vul je een tand dan? Of is dit zoiets als een stift-tand?
wo, 10/12/2005 - 15:31 Permalink