Geen idee wat er scheelt....

Author:
Himeros
Posted:
wo, 10/12/2005 - 22:47
Hallo allemaal,

sinds maandagavond heb ik een verschrikkelijke pijn aan de linkerkant van mijn mond. Het zit voornamelijk in mijn wang, maar ook in het bot onder mijn onderste tanden...De pijn is constant aanwezig, maar verschilt in hevigheid van tijd tot tijd....

Ik ben dinsdag ochtend naar de tandarts geweest, maar die heeft goed gekeken en kon niets vinden (lees, gaatjes)...Hij heeft me Broxil 250mg voorgeschreven....Deze kuur ben ik dinsdag nog begonnen maar de porblemen verminderen niet...

Ik heb Dinsdagnacht werkelijk geen oog dicht gedaan (maximaal 10 minuten slaap gehad)....Heel raar eigenlijk, wanneer ik sta en rondloop valt de pijn wel mee, als ik zit wordt de pijn wat heviger en het is helemaal niet meer te houden als ik op bed lig en probeer wat te rusten....Vandaag (woensdagnacht) is het niet anders....

Ik heb al 2 aspro's (500) genomen om een beetje slaap te kunnen vatten, maar er gebeurt vanalles behalve dat de pijn minder wordt...

Nu vraag ik mij het volgende af:

1. Kan het zo zijn dat er toch ergens een gaatje zit en dat het verstandig is om foto's te laten maken? (je kunt dan volgens mij precies zien waar de gaatjes zitten)

2. Ik pas op dag 3 van de kuur iets ervan merk? (Althans, dat zij de assitente toen ik vanmiddag belde)

3. Iemand mij enige duidelijkheid (en geruststelling) kan verschaffen?

Hartstikke bedankt alvast....

groetjes

Himeros
Himeros

Vanmorgen om 9:00 naar tandarts geweest, pijn was niet meer te harden....

Hij heeft de pijnlijke kies gevonden en ik moest om 11:00 terugkomen...

Nu blijkt dat mijn kies TE ontstoken is voor een wortelkanaalbehandeling (boren deed al super pijn ondanks verdoving), nu heeft hij me een medicijn in mijn kies gezet maar ik weet niet meer wel spul dit is...

Ik vraag me een tweeaantal dingen af:

1. Kan ik gewoon poetsen met de medicamenten in mijn kies?
2. Als de verdoving is uitgewerkt, zal de pijn dan minder zijn (ten opzichtte van de vorige dagen)

alvast bedankt...

groetjes
do, 10/13/2005 - 10:40 Permalink
dj

1 Ja, je kunt gewoon poetsen.
2 Durf ik niets van te zeggen, het is even afwachten.. De kans zit er wel in dat het minder is lijkt me.

Over je eerdere bericht: je kunt gaatjes niet altijd op foto's zien dacht ik. Antibioticakuren werken idd niet echt onmiddelijk, het lijkt me ook niet zeker dat een kuur ze uberhaupt werkt...

Haal anders wat ibuprofen als je nou nog last hebt.. Lees wel even de bijsluiter.. Als je nu last hebt van bloeding (wat ik niet speciaal verwacht maar goed), is asirine geen goed idee, omdat het bloedverdunnend werkt. Paracetamol en brufen kunnen meestal wel (tenzij je daar ook niet tegen kunt om een of andere reden, nogmaals, lees de bijsluiters).
do, 10/13/2005 - 12:08 Permalink
Broek

Heel erg vervelend. Vooral omdat ik dit zelf ook meegemaakt heb, precies dezelfde problemen met de pijn, staand/zittend weinig pijn liggend niet te harden.

Ik hoop dat de tijdelijke behandelijk je wel geholpen heeft? Bij mij kon er gelukkig wel begonnen worden met de behandeling, al was dat pas 1.5 week na het beginnen van de hevige pijn, die gelukkig iets minder werd na een tijdje. Ik was eerst naar een doctor (geen tandarts) gegaan die zij dat het een geirriteerde zenuw was en mij neurotin voorschreef. Dit werkte wel goed tegen de pijn maar was een redelijke knock out drug voor mij en het nogal een zware medicatie is ben ik er mee gestopt. Daarna naar tandarts die antibiotica voor geschreven heeft.

Succes in iedergeval..
do, 10/13/2005 - 14:08 Permalink
Himeros

De verdoving is uitgewerkt en vooralsnog geen pijn. Alleen een beetje hoofdpijn, maar dat lijkt me logisch gezien het gesjor aan me tanden vandaag.....

Ik moet de Broxil kuur afmaken, wist het niet zeker, maar heb maar even gebeld met de assitente (je kunt nooit weten)....

Nu blijft er een vraag over:

Kan iemand mij misschien vertellen wat voor spul erin is gegaan? Voor de duidelijkheid, de zenuw was gigantisch ontstoken zei de tandarts....

Misschien dat er tandarts hier op het forum zit die mij misschien kan vertellen wat er volgende week gebeurd, ik moet dan namelijk terugkomen (schijnbaar mag het medicijn maar een week in me kies blijven) en dan niet bij dezelfde tandarts, maar bij een collega van hem, zal zeker een specialitisch klusje zijn...

In ieder geval, hartelijk dank voor de berichtjes....

groetjes
do, 10/13/2005 - 14:14 Permalink
Broek

Goed om te horen dat de pijn weg is, was bij mij ook zo. Alleen kwam die na de tweede behandeling weer een beetje terug???

Maar goed, ik ben geen tandarts, maar wat heeft die eigenlijk gedaan? Heeft die gevijlt? Kan het misschien zijn dat die de behandeling is begonnen maar de boel even nu met rust laat? En er een tijdelijk vulling heeft ingedaan? Bij mij was dat namelijk het geval, dit is kalk ofzo wat erin doet en is wit van kleur.

Succes en hopelijk blijft de pijn weg.
do, 10/13/2005 - 14:20 Permalink
dj

Wat erin is gedaan kun je het beste even navragen bij de TA, het kunnen verschillende dingen zijn denk ik. Gewoon even bellen..
do, 10/13/2005 - 15:01 Permalink
Himeros

grappig, ik was gisteren om 16:00 even op bed gaan liggen en ben pas vanmorgen om 10:00 wakker geworden :)

Tja, lijkt me logisch als ik 2 nachten achter elkaar maximaal 10 minuten heb geslapen....

De pijn is niet helemaal weg, hij zeurt een klein beetje maar zeker niet gevoelig....Inderdaad is mijn 'vulling' wit, maar k weet niet wat er in is gegaan....Het begint met een F....

Volgens mij is die 2e behandeling een specialitisch klusje...vandaar dat ik bij een andere tandarts moet gaan...

@broek: Logischer wijs zou ik zeggen dat die 'pijn' na de 2e behandeling makkelijk te verklaren is. Immers, de 1e behandeling doet hij niet echt wat, los van boren dan, maar de 2e behandeling sjort ie toch hevig aan de tand met vijlen, etc. Ik heb al eerder gemerkt dat, ook bijvoorbeeld na het zetten van een vulling, dit toch wel degelijk invloed heeft op je kaak, wang en tanden voor een paar uurtjes of een dag of 2.....

Ik denk echter dat deze pijn meer psychologisch is dan daadwerkelijk fysieke pijn. Dit komt doordat je 'verwacht' dat het pijn gaat doen. Gezien het principe van de 'selffulfilling profecy', gebeurt dit dan ook werkelijk :)
Voor deze stelling ontbreekt het echter aan bewijs, het is namelijk ook moeilijk te onderzoeken....

groetjes
vr, 10/14/2005 - 10:22 Permalink
Broek

Inderdaad bij de 2e behandeling heeft die dieper gevijlt, al is op de foto met de vijtljes te zien dat die vijltjes niet tot de wortelpunten gaan.
Bij die eerste heeft die ook was vuil verwijderd met wat tissue papier ofzo? Hierdoor was de pijn die ik ervoor had over, dus misschien dat dat ook een verschil is als je van veel pijn tot bijna geen pijn gaat ervaar je dat als beter dan als je van geen pijn tot bijna geen pijn gaat. Misschien een beetje onduidelijk maar hopelijk gebrijp je wat ik bedoel.

Ik heb nu weer last aan de kant van mijn wortelkanaal maar is moeiljik te zeggen ofdat het ook weer de onderkant is. Ik heb zowieso last van rondlopende tandvlees pijn in mijn boven gebit. Druk bezig met goed flossen en goed poetsen, vooral waar het pijn doet. En het ontspannen van mijn kaakspieren, want ik heb best vaak mijn kiezen op elkaar.

Goed om te horen dat het wat beter gaat. Over wat die erin heeft gestopt. F...wordt alleen maar gissen als ik wat zeg dus misschien dat een tandarts er iets over kan zeggen.
vr, 10/14/2005 - 16:12 Permalink
Himeros

Hierdoor was de pijn die ik ervoor had over, dus misschien dat dat ook een verschil is als je van veel pijn tot bijna geen pijn gaat ervaar je dat als beter dan als je van geen pijn tot bijna geen pijn gaat. Misschien een beetje onduidelijk maar hopelijk gebrijp je wat ik bedoel.

Jup, das precies wat ik bedoel....Als je van hevige pijnen naar 'een beetje' pijn gaat is dat heel heel erg prettig, echter wanneer je van geen pijn naar 'een beetje' pijn gaat dan wordt dat als heel vervelend beschouwd...

We verwachtten namelijk niet dat het pijn gaat doen, wat dus een extra impuls aan de pijn geeft. Ik probeer mezelf vaker voor te houden dat deze pijn niet het einde van de wereld is....Als je bijvoorbeeld realiseert dat er mensen zijn met kanker, hartproblemen, verlamde mensen...die mensen moeten pas echt pijn lijden....Ik heb slechts iets aan me tanden waar iets aan gedaan kan worden, zij moeten maar roeien met de riemen die ze hebben.....

groetjes
vr, 10/14/2005 - 19:00 Permalink
Broek

Precies, we kunnen altijd de kies nog laten trekken en dan zou het probleem over moeten zijn. Moet jet met kanker of een andere erge kwaal eens proberen. Ik denk altijd maar terug aan het verleden, toen hadden ze geen goede tandartsen, daar moeten een hoop mensen vergaan zijn van de tandpijn.

Ik ben bang dat mij zenuw behandeling nog een keertje opnieuw moet, begin weer pijn te krijgen aan die kant, pijn moeilijk te localiseren dus niet zeker dat het van de zelfde kies kom, maar aangezien ik daar al behandeld ben lijkt het me wel logisch. Ik hoop eigenlijk dat mijn verstandskies nu het probleem veroorzaakt, kan die er uit en zou het probleem weg moeten zijn.
Alleen ik heb nu nog even geen verzekering (zit in de USA voor een nieuwe baan) dus moet ik het nog even uit zien te houden.
Ik had trouwens een abcesje rond mij wortelpunt zou het kunnen dat deze weer opkomt zonder dat mijn wortelkanalen daarbij betrokken zijn (dus dat ik niet weer een 3 voudige kanaalbehandeling behoef??? Want ik weet uit ervaring dat die bij vijlen erg pijn doen!!! :o
za, 10/15/2005 - 14:57 Permalink