Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Vorig jaar heb ik een WKB gehad en nooit meer last gehad. Sinds een paar dagen heb ik weer klachten en ben vandaag naar de tandarts geweest. Nu is er sprake van botvorming onder de kies wat via een apec resectie verwijderd moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het niet zo dat het bot na deze behandeling weer aangroeid en het hele gedoe opnieuw begint? Klopt het dat de napijn van de behandeling zo erg is? Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Focale chronische scleroserende osteomyelitis manifesteert zich op de rontgenfoto als een vage, onregelmatig begrensde radio-opaciteit (dwz. een witte opheldering) rond de apex (wortelpunt).
Deze reactie wordt dus gezien bij een wortelpuntonsteking, een wortelkanaalbehandeling zou in principe afdoende kunnen zijn om het proces te stoppen (in dit geval is er reeds een wkb gedaan, maar misschien dat een herbehandeling van de kanalen te overwegen is). Een apexresectie kan in bepaalde gevallen ook het overwegen waard zijn, maar hoeft niet omwille van deze osteomyelitis uitgevoerd te worden, wanneer de ontstekingsbron geelimineerd wordt zal de opheldering van het bot ook verdwijnen (dit kan echter wel een aantal jaren duren). Er is verder geen aanvullende therapie nodig om deze vorm van osteomyelitis te bestrijden.
Hoi Thomas,
Ik heb net gisteren een apexresectie gehad.
Na heel erg bang geweest te zijn voor die behandeling viel me dat reuze mee. Alleen de napijn had ik wel een beetje onderschat. Gisteren (de eerste dag) had ik vreselijk veel last ondanks pijnbestrijding.
Maar nu gaat het een stuk beter.8)
Ik heb al vanaf 3 uur vanmiddag geen ibuprofen meer geslikt dus de pijn is weer te houden.
(Nog steeds niet prettig maar okee)
Mijn wkb had ik in 2002 gehad.
Ik had wel eens last gehad maart nooit zo heftig als dat ik de afgelopen week had.
Ik denk dat je wel naar je kaakchirurg moet gaan want mij is in elk geval vertel dat die ontsteking niet uit zichzelf weggaat. Je krijgt vanzelf weer last en het wordt steeds erger!
(Mijn tandarts heeft trouwens de kaakchirurg zelf gebeld en toen kon ik binnen twee dagen terecht. )
Sterkte ermee, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Gr, Paula
Nou, dan denk ik dat ik in ieder geval maar ga. Ik heb nu trouwens ook weer last en da's ook niks.
Maar van de behandeling zelf merk je niet veel? Heb je daarna erg veel last gehad? Helpen die pijnstillers niet dan? Ik zie er echt zwaar tegenop.
Behandeling voelde ik eigenlijk niets van, goed verdoofd, alleen de prik deed even pijn (in de onsteking) en daarna als ik ook maar iets voelde verdoofde hij meteen bij.
Dus daar hoef je niet bang voor te zijn!
En de napijn was wel erger dan verwacht voor mij.
Ik ben er drie dagen niet lekker van geweest, maar je kunt het wel wat onderdrukken met pijnstilling,m maar pijnloos is het niet.
Ik ben nu twee weken verder en heb geen last meer, alleen de hechtingen zitten er nog in, maar dat lost vanzelf op!
Nou Thomas, als ik het kan, dan kan jij het ook ondergaan, want vlgs mij is niemand zo bang als ik!
Heel veel sterkte!
Gr, Paula
Heb jij nog lang last van de wond/hechtingen gehad? Het is nu 1,5 week geleden en de behandeling viel erg mee. De napijn in eerste instantie ook, maar ik heb nu af en toe wat pijn, vooral s' nachts. Had jij dit ook?