kies getrokken, hoe houd ik de wond proper?

Author:
kristin.smets
Posted:
vr, 10/14/2005 - 09:21
Hoi,

Heb verleden week een kies (voorlaatste onderaan).

Nu weet ik niet goed hoe het proper te houden?

In het begin zag het mooi rood, maar wel een diep gat, nu is er een lichte laag opgekomen, die het gat vult (een beetje roos-wit).

Onlangs met een tandenstoker geprobeerd om te zien of het geen etensresten of wit is, maar leek me achteraf toch zo geen goed idee?

Nu mijn vraag eig (misschien naar de digitale tandarts).

Is dit misschien een laagje dat het gat moet vullen, en blijf ik er misschien beter af?

Of moet ik het schoon maken, zodat de wond terug dieprood ziet?

Ben een beetje bang dat het gaat ontsteken vandaar ik niks fout wil doen.

Groetjes en graag een antwoord please.
Leen

Ben geen tandarts maar goed spoelen om te ontsmetten lijkt me het eerste wat je moet doen. Mijn voorgevoel zegt om eraf te blijven en er ook niet aan te zitten koteren, maar best afwachten wat de digitale tandarts zegt.
vr, 10/14/2005 - 15:31 Permalink
Roxanne

hoi hoi,

ik zou het wondje lekker laten zitten, en voor de rest er niks aan doen. Het kan namenlijk zo zijn dat jij het klontje bloed eruit wipt, en het weer gaat (na)bloeden, en dat is ook erg vervelend.

Als je wilt spoelen kan je dat voorzichtig(!) doen met een kopje gekookt water, dan een theelepeltje zout erin doen, roeren zodat het oplost, en het laten afkoelen. Neem dan een vlinke slok en laat het eventjes in je mond rusten. Ga NIET gorgelen, of lekker spoelen door het van links naar rechts te laten klotsen!!! zo kan je het ook het bloedpropje eruit spoelen, en dit houd het voedsel uit het wondje, en zorg ervoor dat er na 3 maandjes botbalkjes worden gevormt, en het gat dichtgroeit.

Groetjes Roxanne :smt006
vr, 10/14/2005 - 18:11 Permalink
kristin.smets

Hoi,

Wat bedoel je eigenlijk met botbalkjes?

Heb eig nog wel wat pijn bij het eten en bij bruuske bewegingen met mijn hoofd, maar dat heeft misschien iets met het bot te maken?

Tandarts heeft weer zo weinig uitleg gegeven!

Groetjes
Krisje
vr, 10/14/2005 - 22:40 Permalink
carabelli

Het witte laagje is een 'korstje' de zog. fibrogenese, deze dekt de wond af, tevens zorgt het er voor dat er nieuw slijmvlies over de wond zal groeien.

In het extractiegat (zog. alveole) zit een bloedprop, deze bloedprop vormt de basis voor de botgenezing en daarmee de ingroei van nieuw bot, de basis voor dit nieuwe bot bestaat uit een netwerk van kleine botdeeltjes (de zog. bottrabeculae of botbalkjes). Het duurt ongeveer 3 maanden voordat dit netwerk voltooid is en dat de alveole weer gevuld is met 'nieuw bot'.
za, 10/15/2005 - 00:11 Permalink
Roxanne

Dat pijn kan ik me wel voorstellen... Er is wel een kies getrokken hoor! En in je mond gesleuteld...

Ik zou zeggen doe lekker rustig aan, en verzorg de wond goed.

za, 10/15/2005 - 08:00 Permalink
kristin.smets

Bedankt voor de info.

Ik blijf nu wel van de wond af, spoel alleen nog maar, en neem af en toe wel een brufen forte.

Ik dacht even dat het wit, in de wond zoiets was als hetgeen je soms op je tanden aantreft.

Weten jullie of ik nog iets kan nemen, ter bevordering van de genezing?
Iets voor de aanmaak van het bot te verbeteren ofzo.
Ik hoop wel dat ik geen maanden pijn ga hebben.

Een antibiotica zou da helpen, het is echt een pijn bij bepaalde bewegingen.

Groetjes
Krisje
za, 10/15/2005 - 14:50 Permalink
Roxanne

Iets ter bevordering van het bot is calcium... Voorderest kan je lichaam het zelf wel aan...

En met antibiotica moet je erg oppassen, en ik denk ook niet dat de tandarts dat zomaar zou gaan geven. Het is namelijk zo als je teveel antibiotica slikt, of te snel ( dus zonder aanleiding ) dan verzwakt je lichaam ook erg snel, en met een griepje erbij herstel je nog minder snel, en nu geneest het gewoon op de natuurlijke manier...

Als je nou echt nog veel last hebt, kan je altijd nog maandag bellen naar je tandarts, en die kan dan beslissen of hij/zij je langs laat komen om eventjes te kijken, of je gewoon rustig laat rond hobbelen.

za, 10/15/2005 - 15:46 Permalink