Ik ben 22 en ook ontzettend bang voor de tandarts. 5 Jaar geleden ben ik voor het laatst geweest, heb toen 2 bruggen gekregen en er zijn een paar gaatjes gevuld. Dit was bij een speciale angsttandarts, ik was toen nl. ook al 5 jaar niet meer geweest, omdat ik als een kind een beul van een tandarts had en soms wel een uur in de wachtkamer moest wachten voordat ik eindelijk aan de beurt was. Op zich ging dat bij die angsttandarts best goed. Geen lachgas of iets dergelijks gebruikt en dat ging redelijk. De napijn was niet altijd even lekker maar daar kom je dan wel weer overheen. Maar 3 maanden na de laatste behandeling brak weer een kies af en durfde ik niet meer. Nu dus al 5 jaar niet geweest, maar ik heb as. woensdag weer een afspraak. Ik ben wel zenuwachtig, maar heb er aan de andere kant ook wel zin in, want dan krijg ik eindelijk weer een mooi gebit. Ik heb de stap genomen nadat ik een gaatje in mijn voorand constateerde. En als dat echt duidelijk wordt ziet dat er helemaal niet meer uit. Het is nu nog wel te verbloemen. Ik hoop dat ik bij een ontbrekende kies een implantaat kan krijgen. Weet iemand hoe het zit met de napijn?? Is het pijnlijker dan een brug?? Daarnaast gaat een van mijn voortanden steeds meer naar voren staan. Kun je op de andere tand dan een facing laten plaatsen? En moet er bij een facing altijd aan de tand worden geslepen? En bij een kies die ontbreekt zit de wortel nog wel in, kan de tandarts die verwijderen of moet je dan altijd naar een kaakchirurg? Ik heb er nog nooit last van gehad, wel wonderbaarlijk haha. Bedankt alvast. :smt006
Je hebt veel vragen en ik hoop ze te kunnen beantwoorden.
Napijn na het plaatsen van een implantaat had ik niet (ik heb in de fase dat de verdoving begon uit te werken 1x een pijnstiller genomen, maar dat was meer uit voorzorg en om van de verdoving zo in de pijnstilling over te glijden dan dat ik op dat moment pijn had). Het tandvlees was eigenlijk alleen wat gevoelig. De hechtingen waren wel heel erg vervelend in mijn geval, maar niet iedereen krijgt hechtingen.
Ik heb zelf geen brug, dus ik kan niet vergelijken en zelfs al zou ik dat kunnen, dan zou het nog heel anders kunnen zijn omdat pijn heel erg subjectief is en het kan ook bij 1 persoon per keer verschillen.
Overigens: die kies waar jij een implantaat op wilt hebben, daar zit de wortel nog in. Het zou ook kunnen (maar dat moet de tandarts echt zelf beoordelen) dat hij de kies weer kan opbouwen met vulmateriaal en met een stift in het wortelkanaal een kroon erop kan zetten.
Of je - als het toch trekken wordt - naar de kaakchirurg moet of dat je eigen tandarts dat doet, zal weer van je tandarts afhangen. Sommigen sturen liever door, anderen doen het net zo gemakkelijk zelf.
Over een implantaat wil ik nog wel een paar andere dingen zeggen. Je tandvlees moet goed gezond zijn en blijven. Interdentaal reinigen (flossen, stoken en/of ragen) zal min of meer een vast ritueel moeten worden. Vaak hoort daar ook regelmatig bezoek aan de mondhygiëniste bij. Dat moet je kunnen opbrengen.
Als je rookt, dan moet je dat in ieder geval een aantal weken rond de implantaat operaties opgeven (liever helemaal zelfs).
Je schrijft nu dat je tot 2x aan toe 5 jaar niet bent geweest. Een implantaat zal goed onder controle moeten worden gehouden, dus 5 jaar skippen zit er dan niet meer in. Ook dat moet je je goed realiseren!
Voor die voortand die naar voren gaat staan te maskeren, zijn de mogelijkheden: facing of beugel. Hangt helemaal af van hoe de tand precies staat en zo en daar kan dus zo geen uitspraak over gedaan worden en zal je met je tandarts moeten overleggen. En volgens mij is het wel zo dat er van de tand waar de facing op komt een flinterdun laagje afgeslepen wordt om houvast voor de facing te krijgen.
:smt006 Monique
Ik ga nu naar een andere angsttandarts dan vorige keer. Omdat ik nu werk heb ik er eentje dichter bij huis gezocht. Dus ik ben wel heel benieuwd. Ben overigens ook zeker niet van plan om daarna weer 5 jaar te skippen, want ik wil vragen of ik 4 x per jaar op controle kan komen, zodat de stap wat minder groot wordt. Ik vond op zich een brug niet heel erg pijnlijk, maar wel heel vervelend, vooral omdat de behandeling zo ontzettend lang duurde en toen de brug eindelijk werd gezet liet hij 'm achter in mijn keelgat vallen en slikte ik 'm door. Haha. Dat was wel heel lullig. Ik heb nu wel zoiets van laat die behandelingen maar beginnen. Hoe sneller ik ervan af ben hoe beter. Zover laat ik het in ieder geval niet weer komen. Wordt trouwens wel steeds zenuwachtiger, maar mijn moeder brengt me gelukkig, want ik durf dan zelf niet meer te autorijden.
Ik ben naar de tandarts geweest
Mooi zo, je 1e afspraak is achter de rug is. Goed dat je hebt doorgezet!!!
Hoeveel pijn iets doet is natuurlijk heel subjectief. Zoals ik al schreef in mijn 1e reactie in deze topic, had ik na het plaatsen van het implantaat (waar het tandvlees natuurlijk ook wordt 'opengeklapt') erg weinig napijn.
Bang, bang en nog eens bang
Zooo, dat is knap dat je na 5 jaar weer naar de tandarts gaat. Maar er moet wel genoeg gedaan worden, bij je. Maar even een vraag, je heb al 2 bruggen, maar je krijg dus nog een brug erbij. Als ik het goed heb begrepen/gelezen.
Dan hoor ik het dan nog wel.
Groetjes Senna.
P.S. sterkte voor de volgende afspraak...
Re: Bang, bang en nog eens bang
Ik heb inderdaad al 2 bruggen aan de onderkant van mijn gebit. Over de achterste 3 kiezen. Nu krijg ik een brug boven. Maar de wortel moet er dus eerst nog uitgehaald worden. Daar zie ik echt heel erg tegenop!!! Maar ja het moet toch gebeuren.... Over 4 weken is de afspraak gepland, dus dan zal ik het wel beleven.
Gisteren ook bij het implantaat zetten: paar prikjes, paar keer au, maar daarna helemaal niets meer gevoeld. Zelfs bijna geen napijn!!
Ook voor jou nog eenmaal het gezegde: 'een mens lijdt het meest, van het lijden dat ie vreest'...........
Klopt.. Tis een gedicht trouwens :lol: 8)
As. vrijdag is het dan zover
Je gaat het gewoon doen vrijdag!!!
Arie
MORGEN IS HET ZOVER
Mijn eerste behandeling
The day after
Heel veel succes met je volgende behandelingen.
Ik zal zeker aan je denken..
Groetjes Tam.
Ben echt blij dat ik gegaan ben. De eerste stap is genomen. Ik heb nu alleen een dik gezicht, maar qua pijn valt het reuzemee. Ben gisteren de stad in geweest en nergens last van gehad :) Het is allemaal wat stijf en lachen kan ik niet (das jammer want dat doe ik graag) dat is het enige wat een beetje pijnlijk is. Maar het voelt gewoon als een blauw plek. Ik hoop dat de andere kant ook zo voorspoedig gaat. En dan de onderste verstandskiezen nog die horizontaal staan. :smt006
Klasse!! Alvast sterkte met de volgende behandeling!
Ik kan me voorstellen dat je heel erg zenuwachtig bent. Wat gaat er gebeuren???
Heel veel sterkte morgen!
Ben weer thuis
De eerste horde heb je genomen. Hartstikke goed!
Nu naar het opbouwende werk, dat zal je ook vast lukken!!!