Kaakklemmen

Author:
Broek
Posted:
zo, 10/16/2005 - 16:36
Er komt hier wel eens vaker naar voren dat kaakklemmen een oorzaak kan zijn van gebids en oorklachten.

Nu heb ik daar ook last gehad en eigenlijk nog steeds, al had ik ook een abces zitten wat een rol gespeeld kan hebben, maar ik heb een WKB gehad en hopelijk is dat niet meer de oorzaak van de pijn.

Waarom ik eigenlijk deze post doe is omdat ik een witte lijn in de binnenkant van mij wangen heb lopen, halverwegen van de achterkant naar de voorkant waar mijn lippen samen komen. Nou hebben de meeste mensen die volgens mij. Mijn vriendin in iedergeval wel aan een kant. Dit is de Linea Alba, en ik las op internet dat die ondermeer door kaakklemmen veroorzaakt kan worden. Nu zijn die witte lijnen bij mij redelijk duidelijk, kan ik dat als aanwijzig/bewijs zien dat ik inderdaad kaakklem of is deze Linea Alba zo algemeen dat dit niet als bewijs te gebruiken is.
Geke

Dit is inderdaad het bewijs dat je kaakklemt of knarst. Want ook bij knarsen en spanningen in de kaak worden vaak je wangen tegen je tanden aangeklemt. Dit is de enige veroorzaker van deze linea alba en als deze lijn duidelijker is, klem je waarschijnlijk ook meer of harder. Verder kun je soms als je echt veel klemt ook nog de afdrukken van je kiezen zien op de zijkant van je tong, vaak niet als je hem uitsteekt, maar de tandarts kan het met het spiegeltje vaak goed zien. Misschien dat je het bij jezelf of je vriendin ook kunt zien. Heb je ook veel slijtage aan je tanden/kiezen of spierpijn in je kauwspieren? Dan is het misschien goed om een opbeetplaat te laten maken door je tandarts. Dit voorkomt veel slijtage en verminderd de spanning in je kauwspieren, doordat je hoger dichtbijt. Het is vaak wel erg wennen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 10/16/2005 - 17:16 Permalink
Geke

Je bedoelt echt een witrandje aan de binnenkant van je wang in het verlengde van je mondhoeken?? of is het ook aan de buitenkant te zien. Aan de binnenkant zou het inderdaad ook een witte rand kunnen zijn door het klemmen met de tanden. Voor ons is dat moeilijk te beoordelen, omdat we niet kunnen zien hoe het er precies uit ziet, zit het echt vast of kun je het losvegen? Als je het namelijk los kunt vegen kan het ook candida zijn, soort schimmel, maar ik neem aan dat dat niet is wat je bedoelt. Het kan van het klemmen zijn, misschien dat het bij jou wat meer naar voren zit, omdat je op een andere manier klemt of een soort gewoonte hebt om je mond als het ware vacuum te zuigen, dat gebeurt vaak ook bij klemmen, daardoor ontstaan de witte randen of impressies in de tong.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/21/2005 - 21:07 Permalink
wachtwoord

Ja tis gewoon een randje aan de binnenkant, ik heb nog eens gekeken het loopt ook wel door maar heel erg licht.

Nee je kan het niet wegvegen en tis gewoon een dun randje (stugger) weefsel erop. een klein beetje als littekenweefsel maar dan anders.
za, 10/22/2005 - 14:57 Permalink