De tandarts heeft vorige maandag vrij veel tandplak moeten verwijderen aan mijn tand rechtsboven, hij zei me dat die tandplak oorzaak kan zijn van tandvleesontsteking toen ik hem zei dat ik soms last had van pijn aan mijn tandvees aan mijn gehemelte maar dan echt op het tandvlees dat tegen die tand zit, en soms is heel de rechterkant van het tandvlees langs mijn gehemelte ontstoken. Nu hij het tandplak had weggehaald, zei hij dat dit opgelost zou moeten zijn. Hij heeft me ook aangeraden om met van die hele fijne borsteltjes tussen de tanden te gaan om tandplak weg te nemen. Maar nu zit ik sinds gisteren opnieuw met een ontsteking aan mijn tandvlees op dezelfde plaats. :roll: Zou dit kunnen komen doordat de tandarts daar nogal wat heeft zitten koteren (onder verdoving) om het tandplak weg te nemen?? Heb toevallig ook een verkoudheid en wat keelpijn, kunnen deze bacterien voor tandvleesontsteking zorgen, misschien omdat er wat wondjes waren op die plaats door het verwijderen van de tandplak?
Nu durf ik echt niet met die fijne borsteltjes tussen mijn tanden reinigen, mijn tandvlees doet nu al zoveel pijn, kan bijna niet eten. Of moet ik doorbijten en het toch doen?? :roll: Ik ben bang van de ontsteking nog erger te maken door die borsteltjes te gebruiken op mijn ontstoken tandvlees.
Nu durf ik echt niet met die fijne borsteltjes tussen mijn tanden reinigen, mijn tandvlees doet nu al zoveel pijn, kan bijna niet eten. Of moet ik doorbijten en het toch doen?? :roll: Ik ben bang van de ontsteking nog erger te maken door die borsteltjes te gebruiken op mijn ontstoken tandvlees.
Hele fijne borsteltjes = ragers? Haal gewoon van alles wat voor het interdentaal reinigen: floss, stokers (en ook wat dunne zoals bv die in het groene doosje van jordan of de superdunne van parodontax). Door elkaar gebruiken, niks mis mee. Minstens 1x per dag maar 2x is beter.
Dat de ontsteking echt ontstaat door tandsteenverwijdereing is niet waarschijnlijk. Hij zat er zeer waarschijnlijk al, en is daarna niet echt helemaal weggeweest. Op zich is het niet onjuist dat wondjes eerder ontstoken raken dan onbeschadigd weefsel, maar als er tandsteen zat heb je geen keus: het moet weg of je kunt op de problemen wachten.
Bacterien in tandplaque irriteren het tandvlees en zorgen voor een ontsteking.
Omdat je met de haren van een tandenborstel niet tussen je tanden kunt komen ( en de tandplaque blijft zitten)heb je daar een ander middel voor nodig bijvoorbeeld zo'n borsteltje waar je het over hebt. Gebruik dit dagelijks! en bij bloeden niet stoppen, want als je dit dagelijks gebruikt houdt het vanzelf een keer op.
Het weefsel is inderdaad wat beschadigd, zo voelt het aan, en ben bang het nog meer te beschadigen met die scherpe borsteltjes. :roll:
Kijk, ik moet dat borsteltje gebruiken om de zijkanten van mijn derde kies te reinigen, bovenaan links en rechts, als je begint te tellen achterin. Dus de 1st is de verstandskies, dan heb je de 2de tand(iets kleiner bij mij), en dan de 3de kies, weer een grote, het is deze die ik op de zijkanten moet reinigen met zo een borsteltje omdat er te veel opening is op de zijkant waardoor daar snel tandplak kan ontstaan omdat er voedselresten blijven zitten. En mijn tandvlees is duidelijk het meest ontstoken en het meest pijnlijk juist opzij van die 3de kies, waar de tandarts onder verdoving veel tandplak heeft weggehaald,dus heb ik een voorgevoel dat het is omdat het weefsel wat beschadigd is door de behandeling.
Ik spoel nu met Isobetadine mondwater en doe er Borostirol aan (tegen aften en tandvleesaandoeningen), kent er soms nog iemand een goed middel om de ontsteking snel weg te krijgen?? :roll:
Ik denk ook dat ik gewoon in de lucht ga springen van de pijn als ik met zo een borsteltje in deze toestand zou flossen. :roll:
Graag reactie van de digitale tandarts. :roll:
Neenee, de TA of MH verwijdert tandsteen. Dit is verharde (verkalkte) tandplak. Tandsteen is hard en kun je zelf niet weghalen. Tandsteen ontstaat als plak langer dan 24 uur blijft zitten. Tandsteen veroorzaakt (hardnekkige) ontstekingen. Tandplak en tandsteen zijn dus niet hetzelfde.
Dat bloeden is juist goed, hierdoor worden schadelijke steffen en bacterien afgevoerd en dingen die je nodig hebt bij de natuurlijke afweer aangevoerd.
Ik heb zoiets van, als je ergens een wondje hebt, dan moet je daar toch ook afblijven om het te laten genezen en er niet in gaan vroeten met iets? :roll:
Maar stel je hebt een schaafwond op je been, en er zit vuil op/in.... En het ontsteekt... Dan haal je dat toch ook weg met een doekje voorzichtig?
Nou kan je niet met een katoenen zakdoek tussen je tanden en kiezen komen, maar wel met een ragertje. Misschien dat je het met een kleine tandenstoker het kan proberen, want door het bloeden spoelt het ook een beetje de bacterien weg, en je haalt zo ook de tandplak ook weg.
Wat betreft de pijn, als je 4 daagjes zo doorgaat zal je merken dat de pijn langzaam aan minder wordt....
Groetjes en succes,
Roxanne :smt006
Ga nou niet lopen raggen met dat ragertje... ;-) maar hoe heel voorzichtig aan. Wat je misschien ook kan proberen is 's morgens ragen, zodat het de hele dag kan gaan uitzeuren, en je 's nacht niet zo hoeft lijden...
En ik hoop dat het dan ophoudt....
Groetjes en nog steeds succes,
Roxanne :smt006
Belangrijk is, ook nu, interdentaal reinigen. Zoek maar eens op interdentaal op het forum. Stokers en floss zijn buiten ragers ook middelen hiervoor.
Ik hou jullie op de hoogte en laat jullie morgen weten hoe ik vannacht geslapen heb. :wink: Ik hoop echt dat het snel betert want het gaat bijna niet om te eten, zo pijnlijk, vreselijk vind ik dat... :(
Wat flos of tandenstoker betreft, mijn tandarts zei me dat ik echt wel zo een ragertje moest gebruiken, dat dat beter was voor mij, gezien de grote holtes tussen mijn tanden en de vorm van mijn tanden, of zoiets.
Heel veel sterkte ermee en goed je best doen, het komt vast goed. Mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.
:smt006 Geke
Ik bedoelde natuurlijk dat de tandarts vorige maandag tandsteen heeft verwijderd, geen tandplak, ben niet zo vertrouwd met die termen. En er zat vrij veel tandsteen. Vandaar dat ik moet ragen van hem.
Hoe lang mag de pijn en het bloeden eigenlijk aanhouden? Een week of langer?
Heel veel succes met het rageren!!
Ben niet onmiddellijk beginnen rageren omdat mijn kies nog wat gevoelig was van het tandsteen verwijderen, verkeerd van mij wellicht :roll: ...woensdag, 2 dagen later, sta ik op met ontstoken tandvlees langs de kant waar tandsteen werd verwijderd, ook met een pijnlijke keel en verkoudheid, weet niet of het één met het ander te maken heeft. Ik heb vrij veel vertrouwen in mijn tandarts en denk dat hij het tandsteen wel goed verwijderd heeft, dus kan tandsteen toch niet echt de oorzaak zijn van mijn tandvleesontsteking, of toch? Een pijnlijke keel veroorzaakt toch ook veel bacterien in de mond? En misschien had ik wat beschadigd weefsel door het wegnemen van het tandsteen en is dat tandvlees nu ontstoken door bacterien in mijn mond door de verkoudheid? Ben maar luidop aan het denken? :roll:
Nu ja, ben woensdag direct mijn mond beginnen spoelen, en met rageren ben ik vrijdagavond pas begonnen. Ik heb dus nog maar 2 dagen geragerd, weet ook niet of ik het goed doe, ik doe het nl heel voorzichtig door die ontsteking, het is al zo pijnlijk, heb gelezen dat j 10 maal over en weer moet gaan met de rager om het goed te doen, dat lijkt me nu toch te veel van het goede. :roll: Soms heb ik ook de indruk dat het ragertje wat te dik is, maar heb het fijnste dat er is en mijn tandarts heeft ze me gegeven en ze uitgetest, dus hij zal het wel weten.
Gisterenavond heb ik bij het slapen gaan toch weer een paracetamol genomen omdat het weer zo een pijn deed tussen mijn kiezen na het rageren.
Laat ons zeggen dat het tegen woensdag opmerkelijk beter moet zijn en indien niet, dat ik dan de tandarts contacteer??
Veel succes en laat maar even weten hoe het afgelopen is.
De telling is vanaf de centrale voortand, je hebt 8 tanden en kiezen, verstandskies is dus nummer 8: Twee voortanden, één hoektand, twee kleine kiezen, drie grote kiezen. Jij hebt het dus over het interdentaal reinigen van de 16 en/of 26.
Een volgende m.i nuttige vraag is: heb je de verstandskiezen nog, nrs 8 , en die daarvoor, nrs 7?
Mijn verstandskiezen heb ik niet meer,ter info.
De achterkant van de 6 flossen dat is zeker wel een mogelijkheid. Floss maakt minder goed schoon dan ragers maar heeft niet de problemen die jij ervaart. Stokers zouden ook kunnen helpen.. Ik breek ze wel eens doormidden, dan kun je ook van binnen uit stokeren.
Gewoon ook floss en stokers proberen, er is echt niets op tegen stokers floss en ragers dioor elkaar te gebruiiken voor verschjillende plekken en te kijken wat waar het beste werkt, in overleg met je tandarts dat wel altijd natuurlijk. Bedenkt oko, wat nu niet werkt kan over een paar weken helemaal anders zijn.
Heb gesproken over mijn tandvleesontsteking, dat kon nog even duren, zei hij, het is al veel beter hoor, maar nog niet helemaal over. :smt006
Stokers zijn wat flexibel, zeker als je ze wat vochtig maakt. Met een beetje mazzel hoef je je mond minder ver open te doen als met ragers (waar ik nauwelijks ervaring mee heb).
Groetjes!