pijn na een wortelkanaalbehandeling

Author:
sjoko2
Posted:
wo, 06/08/2005 - 18:33
Ik heb een maand geleden en eerste gedeelte van een wortelkanaalbehandeling gehad met noodvulling. Twee weken geleden heb ik de rest van de behandeling gekregen. Naderhand heb ik erg veel pijn gehad maar dat is ondertussen afgezakt.

Nu na twee weken komt dat akelige zenuw gevoel toch weer opzetten. Hoe kan dat? De zenuwen in de kies zijn toch dood? Ik ben wel heel licht verkouden.

groeten monique
Geke

Wat bedoel je precies met akelig zenuw gevoel. Is het gevoelig bij warm en koud? Mocht dat zo zijn, dan kan het zijn dat de tandarts een kanaaltje van de zenuw niet gevonden heeft, die nog wel leeft. Als de kies gevoelig is bij kauwen of druk erop, dan kan het zijn dat er een ontsteking aan de wortelpunt zit. Dit kan komen door verschillende redenen. 1. Het zat er al en was de reden van de wkb, de ontsteking verdwijnt dan geleidelijk, maar kan nog wel wat opspelen. 2. de vulling zit niet helemaal tot aan de wortelpunt, waardoor er onderin nog bacterien achtergebleven zijn. 3. De vulling is niet goed afgesloten, waardoor er lekkage vanuit de mondholte optreedt. Het is lastig om zo te bekijken wat precies het probleem is, maar het beste is denk ik toch om even langs de tandarts te gaan, want meestal verdwijnt de gevoeligheid vrij snel na de wkb. Je tandarts kan dan een fotootje maken ook om eventuele breuk van de wortel uit te sluiten, want dat kan natuurlijk ook gebeurd zijn.

Succes en laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
wo, 06/08/2005 - 20:10 Permalink
sjoko2

Het is geen pijn bij kauwen, warm of koud. Het is naar gevoel alsof je op zilverpapier bijt, of de zenuw geraakt wordt. Dit voel ik bij plotse bewegingen van mijn hoofd of van de trap af loop of als ik buk. Het is moeilijk uit te leggen.

Na de wkb heb ik na de napijn een week nergens last van gehad.Nu is dit er ineens.

groeten Monique
wo, 06/08/2005 - 20:50 Permalink
Geke

Ik kan zo ook geen reden bedenken voor dat rare gevoel, mocht het lang blijven is het denk ik het beste om toch even contact op te nemen met de tandarts.

:smt006 Geke
wo, 06/08/2005 - 21:12 Permalink
Panfluit

Hallo,

Het is alweer even geleden, maar ik zou zo graag horen hoe het afgelopen is omdat ik hetzelfde ervaar nu. Ben je uiteindelijk terug naar de tandarts gegaan of is de pijn vanzelf minder geworden. Hopelijk reageer je nog even.
do, 10/20/2005 - 21:06 Permalink