Wortelkanaalbehandeling in voortand

Author:
Johan23
Posted:
wo, 09/28/2005 - 12:55
Ondanks dat ik hier al het één en ander gelezen heb over wortelkanaalbehandelingen, ben ik benieuwd naar het volgende:

- In hoeverre verschilt de WKB van een voortand van die van een kies? Is deze behandeling moeilijker/makkelijker, langduriger/korter, pijnlijker/minder pijnlijk, duurder/goedkoper?

- Wat kost een WKB op een voortand gemiddeld?

Bij voorbaat dank.
carabelli

Een voortand heeft meestal maar 1 kanaal en 1 kanaal behandelen is natuurlijk goedkoper dan het behandelen van bijv een 4 kanalige kies en gaat daarom ook sneller.

Het kan een enkele keer voorkomen dat een voortand 2 in plaats van 1 kanaal heeft, dit is relatief zeldzaam, maar hou er in je achterhoofd wel rekening mee.

Op deze link bij 'Wat kost een behandeling' staat een schatting voor de kosten van een 1 kanalige wortelkanaalbehandeling http://www.tandarts.nl/html/watkosteenbehandeling/index.php#wkb1

Let wel dit is een schatting, niet elke tandarts doet een electronische lengtebepaling of gebruikt roterend instrumentarium (toeslag instrumentarium). Er kan dus enige variatie zijn, maar het geeft wel goed aan in welke orde van grootte je moet denken.
wo, 09/28/2005 - 13:39 Permalink
Pisco

Heb een WKB gehad aan een voortand. Wortel was gebroken door een klap. Tandarts dacht dat de zenuw dood was omdat deze niet duidelijk reageerde op warm/koud. Hij maakte hem open zonder verdoving. Dat deed toch wel pijn! Hij leefde nog want het bloede ook zei hij. Toen heeft hij de zenuw alsnog verdooft door direct de verdovingsspuit via het gaatje (die hij al achterlangs in het kanaal had geboord) in het wortelkanaal in de zenuw leeg te drukken. Dit doet heel even heel veel pijn. Daarna is de zenuw ook meteen gevoelloos. De behandeling is een stuk makkelijker en sneller dan bij een kies omdat er maar één kanaal is.
Napijn: Niks
ma, 10/03/2005 - 10:17 Permalink
paul hartog

Ik zal me eerst even voorstelle:D
ik ben paul hartog en heb vandaag een wortelkanaalbehandeling gehad in mijn voortand.
aangezien ik hier best tegenopzag en het aanzag komen heb ik dit forum bezocht voor informatie.
zo was ik iets zekerder van me zaak vanmiddag.

maar heb vanmiddag dus een wkb gehad in me voortand.
ik had zelfs een apces bij me wortels zitten waardoor de behandeling dus niet volledig heeft kunne gebeuren.
hij heeft hem vandaag opengemaakt en en schoongemaakt van binnen.
ook heeft hij medicatie aangebracht en weer dicht gedaan doormiddel van een noodvullen.
ik zag er ook iets meer tegen op aangezien mijn eigen tandarts een week vrij was en ik dus naar een andere praktijk moest.
maar toen die man eenmaal voorstelde was het gelijk goed want hij kwam echt heel vriendelijk over.
en tijdens de behandeling heel rustig en netjes en fijn gewerkt.
volgende week moet ik dus weer trugkomen bij me eigen tandarts om de behandeling af te laten maken.
de behandeling van vandaag duurde 15/20 minuten.
het was op sommige momenten gevoelig en toen het klaar was deed het ook nog redelijk zeer.
maar met 2 paracetamollen heb ik nu op dit moment geen last meer.
hij heeft mij hypo brufen aangeschreven maar dat is zo zwaar dat ik daar niet aan begonnen ben
ook een antibiotica kuur die 10 dagen duurt.
1 voordeel is toch wel dat het je tand is en dat je dus niet erg ver met je mond openhoeft en hij dus ook niet achterin bezig is.

khoop dat ik de mensen die hetzelfde hebben en die ook hier voor info hebben gekeken een beetje geholpen heb en het is wel een licht gevoelige behandeling maar in de kiez is erger hoor.

groetjes paul hartog
do, 10/20/2005 - 18:46 Permalink
Roxanne

Gelukkig dat het zo vlotjes bij je is verlopen :D En nu heel hard duimen dat je noooi meer gaatjes e.d. hebt ;)

Groetjes Roxanne :smt006
vr, 10/21/2005 - 13:37 Permalink
paul hartog

nou zal ik je is wat vertelle
door een ongeval heb ik een tijdje niet naar de tandarts kunnen gaan.
en je weet wel dan word je beetje verwend met snoep en dergelijke
maar toen op een moment moest ik toch weer voor controle en toen had ik 16 gaatjes.
nou toen hadk echt trane in me ogen :o :o
vr, 10/21/2005 - 14:41 Permalink