Verzorging implantaten

Author:
Marijke1
Posted:
zo, 10/23/2005 - 14:00
Ik heb sinds kort mijn volledige behandeling afgerond, 6 implantaten na botopbouw en een nieuw klikgebit, kostprijs om en rond de 13000 euro. De prothetiste heeft mij wel uitgelegd hoe ik met een klein borsteltje elke dag rond de implantaten moet gaan maar veel stelt dat niet voor. Ik vraag mij af of er niet meer gepoetst moet worden, en met welke borstels, of met speciale spoelsystemen, hoe vaak naar een tandarts voor een speciale reiniging etc. Wie weet er raad?
Ik zou ze toch graag heel lang mooi en proper houden vandaar.
Marijke.
Marijke1

Ragers, zijn dat die kleine borstels waarmee je tussen je tanden kan. Dat is net hetgeen mijn tandarts mij aangeraden heeft omdat ik ook onder de brug moet poetsen, ze zei wel dat ik evenwijdig moest poetsen, en niet steken met die borstel. Maar ik vind dat precies niet voldoende genoeg, flos lijkt mij dan weer zo snijden rond het implantaat en een stoker lijkt mij helemaal pijnlijk. Nu gebruik ik een grotere borstel (tufted model) om errond te gaan en het kleine ragertje in combinatie met corsodyl spray omdat het nog maar pas is, maar eens zal ik daar toch met moeten stoppen, maar ik denk aan een spoelmachine of zo.
Marijke
zo, 10/23/2005 - 19:41 Permalink
minique

Ragers zijn idd die kleine ronde borsteltjes.

Ik gebruik de laatste tijd vooral superfloss (wat dikker flossdraad) en soms toch nog wel een stoker, maar met de superfloss gaat het naar mijn idee wel goed hoor.

Verschil tussen jouw en mijn situatie is natuurlijk dat het bij jou om een klikgebit gaat en bij mij om 1 enkele vervanging van een kies, dat kan ook verschil betekenen voor 'de beste' manier van schoonmaken!

:smt006 Monique
zo, 10/23/2005 - 20:03 Permalink
de digitale tandarts

Bij patienten met een steg op implantaten:

http://www.tandarts.nl/images/implantaten/staafhuls.jpg

Raad ik het volgende aan:

Tweemaal daags de steg met een tandenborstel poetsen en vervolgens onder de steg door de implantaten m.b.v. een rager schoon te maken!

Bij Minique is een kroon op een implantaat geplaatst en daar zijn ragers minder wenselijk. Er is immers minder ruimte doordat er een kroon op het implantaat zit en zou de rager teveel kunnen beschadigen, in dat geval is superfloss en/of een tandenstoker beter.

Met vriendelijke groet.
zo, 10/23/2005 - 21:41 Permalink
Marijke1

Alvast bedankt voor alle tips, ik poets inderdaad de brug met een gewone tandenborstel ondertussen en dat geeft een goed gevoel want errond gaan met een flosdraad gaat toch niet goed, het ragertje dient om het tandvlees tegen te houden dat het niet tegen de brug gaat groeien.

Groetjes

Marijke.
za, 10/29/2005 - 19:28 Permalink