Implantaat eruit :'(

Author:
SanderW
Posted:
ma, 10/24/2005 - 19:58
Hallo allemaal,

Ik ben net een paar uurtjes terug waarin ik bleek 1 van de minder gelukkige 2% bleek te zijn met een implantaat dat niet vastgegroeid was.

Mijn kaakchirurg had 2 smalle osseotype certain implantaten gebruikt met interne hex.

Bij bijde deed het losdraien van het healing abutment pijn. De eerste keer vroeg ik nog of het een diepe of oppervlakkige pijn was, toen ik zei diep zei hij vervolgens dat het niet kon en dat het wel door het tandvlees zou komen.

Nu draaide hij vanmiddag even een opbouw deraf en daarmee kwam het hele implantaat uit mijn mond zetten :'(

Heb ik weer....

hij zei dat er geen vergroeing met het bot was geweest en dat was niet goed (no shit sherlock).

Aan de andere kant deed het nieuwe implantaat echter ook zeer (een zelfde soort pijntje) en ik maak mij nu zorgen dat deze ook niet goed is.

Morgen langs bij de kaakchirurg kijken wat die voorstelt. Ik hoop dat het allemaal op een niet al te lange termijn toch nog goed zal komen. Ik heb verder nog 8 implantaten met externe hex en deze zijn wel allemaal goed vastgegroeid dus ik heb wel enig vertrouwen in implantaten.

Diepe zucht en weer verder met het gerommel in mijn mond. Ik had na 5 jaar behandelen gehoopt eindelijk is 2 keer per jaar naar de tandarts te mogen ipv kaakchirurgen ed...

naja ik moest het even kwijt... iemand hetzelfde meegemaakt?
dj

Ikkuh niet. Heb nu één implantaat en dat lijkt ok, nou dat betekent wat. Duss... ik hoop dat het bij jou zoveel mogelijk goedkomt.

Wat is externe hex?
ma, 10/24/2005 - 20:08 Permalink
Senna

Wat is externe hex? Dat wou ik ook wel eens weten. Want mijn moeder krijgt als het goed is onder een paar implantaten, binnenkort. Boven heeft ze een kunstgebit. Ze gaat naar maaseik, bij een tandarts, heeft ze gekregen van haar tandarts (dat is dezelfde als ik heb). Maar die tandarts heeft ook een praktijk in Weert, maar waarom dat ze naar maaseik gaat, weet ik ook niet zo goed.

Bedank voor het uitleggen.

Maurice.
ma, 10/24/2005 - 20:14 Permalink
SanderW

Zo'n implantaat is een soort van holle schroef met aan de binnekant ook schroefdraad. Daarbovenop komt een opbouw. een implantaat wordt zo gemaakt dat de uiteindelijke kroon er in verschillende standen opgezet kan worden, al gelang naar wat het beste past en uitkomt. Hex = 6 geloof ik dus is er een 6 hoekje waarmee de opbouw vervolgens in 6 standen gezet kan worden. Bij een externe hex zitten deze vlakjes als ik het goed heb aan de buitenkant bovenop het implantaat. Bij een interne hex zit dit in het implantaat.

interne zeskant
http://www.biomet.nl/producten/img/tweefase-implantaat5.gif
ma, 10/24/2005 - 20:28 Permalink
de digitale tandarts

Inderdaad!

De externe hex is goed te zien op dit plaatje:

http://www.innovalife.com/images/banner_implants.jpg

Het tweede implantaat in het rijtje wel heeft een interne connectie

Van oudsher hadden de implantaten een externe hex waar de opbouw overheen vastgeschroefd werd, maar door het grotere gebruiksgemak en minder snel loskomen van schroeven is de tendens nu een interne connectie:

http://www.zimmer.com/web/images/z5templates/prod_landing_dental.jpg

Hier is ook de opbouw (abutment) te zien wat in het implantaat wordt vastgeschroefd en zoals je ziet zit nu de zeskant daaraan i.p.v. aan het implantaat.

Overigens heeft de vorm van de connectie niks te maken met het wel of niet vastgroeien, dat er nu probleem is moet een andere oorzaak hebben.

Ik hoop voor je dat je andere implantaat goed geosseointegreerd is!
ma, 10/24/2005 - 20:42 Permalink
SanderW

Mja over dat vastgroeien van dat andere implantaat maak ik mij het meeste zorgen. De andere implantaten kan ik rustig op duwen of een beetje aan trekken zonder dat het zeer doet. Bij het implantaat wat tijdens het opbouwen niet is losgekomen gaat dit niet. Dit doet dan zeer, niet heel erg en redelijk onbewegelijk maar hij voelt gewoon anders dan de andere implantaten.

Kan het zijn dat de osseointegratie zich nog verder voltrekt? en dat het dus allemaal goedkomt, of is het na 3 manden goed of slecht?

Ik reken der eigenlijk al een beetje op dat ie der nog wel weer uitkomt of uitmoet.. beide niet erg prettig maargoed...
ma, 10/24/2005 - 21:06 Permalink
de digitale tandarts

Na drie maanden zou het vastgroeien eigenlijk wel voltooid moeten zijn, dus ik hoop dat het anders is dan je het voelt!
ma, 10/24/2005 - 21:15 Permalink