Hallo allemaal,
Ik ben Lizzie, getrouwd en moeder van drie geweldige kids.
Via mijn tandarts ben ik bij de orthodontist terecht gekomen die plompverloren vertelde dat er maar op één manier geholpen kon worden. Onderkaak verlengen en bovenkaak verbreden. In één moeite mee door.
Pffff, dat is nogal wat, niet?
Ik heb gezegd dat ik daar niet zomaar over wilde beslissen, maar betrap me er op dat het ondertussen alweer een jaar geleden is.
Ik heb verder een prima gebit, dus het is zeker de moeite waard, daar ik hier ook problemen door kan krijgen, als slijtage en tanden die slecht worden omdat ze niet goed schoon te houden zijn, op den duur. Ze staan nu al scheef en soms over elkaar heen geschoven. Gelukkig heeft mijn tandarts aangeboden mee te gaan naar een afspraak met de orthodontist, over twee weken om te kijken of we het dan wat helderder kunnen krijgen.
Maar heeft iemand ervaring met deze ingreep en zo ja, hoe is het resultaat?
De orthodontist vertelde geloof ik ook dat de kaken niet meer op elkaar vastgezet hoefden te worden, je kon ze dus "gewoon" nog een beetje bewegen. Maar ik was zo de kluts kwijt dat ik dat niet meer helemaal zeker weet....
Ik hoop dat iemand kan helpen, ik zit zo in dubio.....
Ik ben Lizzie, getrouwd en moeder van drie geweldige kids.
Via mijn tandarts ben ik bij de orthodontist terecht gekomen die plompverloren vertelde dat er maar op één manier geholpen kon worden. Onderkaak verlengen en bovenkaak verbreden. In één moeite mee door.
Pffff, dat is nogal wat, niet?
Ik heb gezegd dat ik daar niet zomaar over wilde beslissen, maar betrap me er op dat het ondertussen alweer een jaar geleden is.
Ik heb verder een prima gebit, dus het is zeker de moeite waard, daar ik hier ook problemen door kan krijgen, als slijtage en tanden die slecht worden omdat ze niet goed schoon te houden zijn, op den duur. Ze staan nu al scheef en soms over elkaar heen geschoven. Gelukkig heeft mijn tandarts aangeboden mee te gaan naar een afspraak met de orthodontist, over twee weken om te kijken of we het dan wat helderder kunnen krijgen.
Maar heeft iemand ervaring met deze ingreep en zo ja, hoe is het resultaat?
De orthodontist vertelde geloof ik ook dat de kaken niet meer op elkaar vastgezet hoefden te worden, je kon ze dus "gewoon" nog een beetje bewegen. Maar ik was zo de kluts kwijt dat ik dat niet meer helemaal zeker weet....
Ik hoop dat iemand kan helpen, ik zit zo in dubio.....
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?p=882#882
http://www.kaakoperatie.tk
De tweede had ik al gelezen, maar daar is "slechts" de onderkaak operatief gecorrigeerd en werd gewerkt met een kaakklem, de andere link had ik niet gevonden.
Denk dat ik het gesprek met de orthodontist én mijn tandarts maar even moet afwachten.
Nogmaals, het is niet voor het esthetische, maar mijn gebit zelf is nog in zeer goede staat, als ik het met een ingreep nu nog jaren kan behouden, is me dat ook wel wat waard.
Verder heeft mijn moeder een lijdensweg achter de rug met het plaatsen van een gebit. Uiteindelijk kaakoperaties en implantaten, zeer veel pijn en maandenlang zonder tanden.
Weet dus ook niet of mijn afwijkende kaakstand eventueel later voor pasproblemen bij een gebit zou kunnen leiden. En natuurlijk ook niet of het net zo'n drama zal worden als bij haar.
Ik ben een echte piekeraar....
Indien alleen het slijten of het makkelijker schoonhouden van de kiezen, de enige redenen zijn om deze ingreep te laten plaatsvinden, dan zou ik alles nog een keer goed overdenken en bespreken met uw tandarts en orthodontist. Er zijn mogelijk ook andere mogelijkheden om deze problemen op te lossen.
http://www.drbart.nl/img.php/13
Helaas was dat net één van de eerste bezoekjes na 12 jaar zonder tandarts doorgekomen te zijn, dus ik klapte weer helemaal dicht. Niet alles goed gehoord ben ik bang...
Ga nu dus nog eens om dan wél goed te luisteren.
Ik heb al deze klachten namelijk nog helemaal niet. Wie zegt me dan dat ze allemaal nog komen?
Keibedankt in ieder geval voor de snelle reacties alvast.....
edit: Ik denk er dus echt ook niet licht over!!!!
edit 2: foto nog even bekeken, maar volgens mij moet mijn bovenkaak gespleten worden verticaal, dus eigenlijk tussen de voortanden naar boven, waarna hij met een schroef tegen het verhemelte steeds een stukje verder uit elkaar gedraaid kan worden. Dit om te verbreden.
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij hebt en ga de 24ste voor de eerste (boven)kaakoperatie.
Wat er bij mij gaat gebeuren:
- Vandaag ga ik naar de orthodontist om elastiekjes te laten plaatsen. Dit is nodig om de kiezen te separeren zodat straks vier bandjes over mijn kiezen kunnen worden geplaatst.
- Volgende week moet ik terug om de bandjes te passen en daarmee te happen. Hiermee maken ze een gipsafdruk die naar het laboratorium gaat. Hier maken ze de hyrax-beugel (die schroef) op maat.
- De 21ste wordt de hyrax-beugel geplaatst zonder cement.
- De 24ste wordt ik aan mijn bovenkaak geopereerd. Ik heb begrepen dat ze de groeinaden in mijn bovenkaak gaan openen zodat de beugel de boel makkelijker kan oprekken. Ik moet minstens een nacht blijven en de operatie vind onder narcose plaats.
- Nadat de wonden zijn genezen gaat de orthodontist de hyrax vastmaken met cement. Daarna kan de hyrax geactiveerd worden (uitgedraaid). Dit moet je zelf doen, twee keer per dag, twee weken lang (geloof ik). Er ontstaat hierdoor een spleet tussen je voortanden die later weer wordt gesloten met een plaatjesbeugel.
- De hyrax moet drie maanden blijven zitten voor de botgenezing en daarna krijg ik onder en boven een plaatjesbeugel. Die moet anderhalf jaar blijven zitten.
- Bijna aan het einde van die anderhalf jaar wordt mijn onderkaak aangepakt. Die wordt een stuk naar voren geplaatst. Ik heb begrepen dat ze 'm overdwars doorzagen en een stukje naar voren schuiven. Dan wordt het bot weer aanelkaar gezet. Dit gaat ook onder narcose en hiervoor moet ik minstens twee nachten blijven omdat deze operatie iets zwaarder is dan de eerste.
Tussendoor moeten ook nog eens mijn verstandskiezen worden verwijderd.
Brrrrrrrr :-?, een hele klus dus en ik ben behoorlijk bang! Maar net zoals bij jou schuiven mijn tanden over elkaar heen en mijn gebit wordt steeds schever. Ik irriteer me er al zo lang aan. Mijn kiezen sluiten ook niet op elkaar waardoor ik langer met eten bezig ben dan iemand anders, of ik kauw mijn eten maar half. Volgens de orthodontist is mijn kauwvermogen maar 30%.
Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt. Misschien is het plan bij jou wel heel anders...
Succes met je beslissing!
Groetjes, Dees (32 jaar, moeder van een dochter)
Sorry dat ik nu pas reageer...
Wat bij jou beschreven staat is precies wat ze mij ook verteld hebben!
Ik ben op 11 oktober naar de ortho geweest, samen met mijn man en mijn tandarts. We zijn er anderhalf uur geweest en hebben alles goed door kunnen spreken. Kei-fijn dat ze er zoveel tijd voor hebben genomen. Dat sterkt mijn vertrouwen heel erg!
De keuze voor behandeling is nog niet gemaakt. We zien allemaal dat er iets moet gebeuren er gaat één tand vrijwel zeker verloren als we niets doen, problemen kunnen gaan ontstaan, maar dat is koffiedik kijken.
Afgesproken nu is dat ik volgende week foto's laat maken en ga happen. Met die foto's en gebitsafdrukken gaan ze twee dingen doen. De grote behandling bekijken, dat zijn dus die twee operaties en beugelen en plan B zoals zij het noemen, die alleen gericht is op behoud van mijn tanden.
Voor plan B halen ze alle tanden los uit mijn gipsen afdruk. Die tanden en kiezen zetten ze in de was en daar gaan ze mee "schuiven". Dit om te kijken hoe de pasvorm van de tanden en kaken onderling wordt, als ze alleen mijn onderkaak gaan aanpakken met een beugel. Waarschijnlijk moet ik dan mijn risocotand opofferen om meer ruimte te maken, maar dat wordt dus eerst bekeken.
Daarna volgt weer een afspraak en wordt bekeken wat de beste optie is.
Mijn tanden staan zo schots en scheef dat ik ze niet meer goed schoon kan houden. Om ze wél goed schoon te houden, moet ik tweemaandelijks of driemaandelijks tandsteen laten verwijderen en zeer intensief flossen.
De vraag was, of ik dat zelf goed gedisciplineerd kan volhouden, anders gaan het toch meer tanden kosten. De kaak begint beneden al terug te trekken nu namelijk.
En dat met een verder perfect gebit..... Dat wil ik zo graag houden!!!!
Wat ik begrepen heb is er een nieuwe techniek om de bovenkaak te opereren. Hij wordt niet meer gespleten, maar horizontaal ingeslepen. Alleen de harde schaal wordt stuk gemaakt, de zahte binnenkant blijft intact. Daarna kunnen ze die schalen uit elkaar bewegen (hij maakte een vergelijking met een gekookt ei, als je daar de schaal voorzichtig van zou breken rondom, zou je de schaal uit elkaar kunnen schuiven zonder dat het ei zelf beschadigd. Nou groeit de schaal van een ei natuurlijk niet meer aan elkaar, maar je harde kaakdelen wel.
Nou ja, staat er een beetje warrig, op mij kwam het wel logisch over.
Is dit wat ze bij jou met die groeinaden bedoelen? Het wordt dus niet meer door en door gespleten?
Dat is inderdaad wat ze met de groeinaden bedoelen.
Ik heb mijn operatie ondertussen gehad. Maandag ging ik het ziekenhuis in en om half twee werd ik geholpen.
Bij mij is in het gehemelte en aan weerzijden van mijn bovenkaak een verzwakking aangebracht. De hyrax-beugel zat er afgelopen vrijdag al in. Die heeft de kaakchirurg eruit gehaald en weer teruggeplaatst.
Het is mij allemaal reuze meegevallen. Gisteren voelde ik me een beetje alsof ik was overreden door een trein, maar dat kwam omdat ik twee grote tampons in mijn neus had. Ik heb nl. een neusbloeding gehad tijdens de operatie. Toen die er eenmaal uit waren voelde ik me een stuk beter! Toen mocht ik naar huis.
Ik heb goed geslapen en heb vandaag zelfs geen pijnstillers genomen!
Ik moet wel koud vloeibaar eten (pap, yoghurt, drinkmaaltijden etc..) voor de wonden.
Mijn gezicht is gezwollen en aan één kant best wel erg. Ik lijk net een hamster! Blauw is het ook. Dat voelt wel een beetje vervelend maar doet geen pijn zolang ik mijn gezicht niet aanraak.
Praten kan ik ook goed. Dus het valt allemaal reuze mee, hoor!
A.s. vrijdag moet ik voor controle terug naar de kaakchirurg en 1 november wordt de hyrax vastgezet met cement.
Ik hoop dat je wat aan de info hebt en je mag me altijd mailen hoor!
winnubst.d@planet.nl
Doeg!
Ik heb nl. een iets andere methode van mijn orthodontist gehoord dan dat er gebruikt is.
Goed van je hoor!!
Ik heb zeker wat aan je reactie, morgen moet ik nl happen en dan gaat het toch wel lopen. Weet nog niet of ik ook all the way moet en wil gaan, maar ik heb in ieder geval de stap al gezet om foto's en een gebitsafdruk te laten maken en dan wil ik die ronde ook afmaken.
Zitten namelijk nogal kosten aan verbonden, dat is ook de reden dat ik het het vorig jaar afgeblazen heb. Kost toch 240 euries!!
Weet ook wel dat daar wel overheen te komen is en dat er echt wel werk voor verzet wordt, maar het is en blijft een smak geld. Weet namelijk niet of ik het volledig vergoed krijg.
Maar daar krijg ik ook nog antwoord op.
Goed zeg dat jij het al gehad hebt, ik vind het prettig te weten dat anderen ook wel in een soortgelijk schuitje zitten.
Dan is de schrik er een beetje vanaf. Ik ben nooit zo bang voor pijn of zo, kan wel tegen een stootje, maar wil gewoon altijd graag weten wat ze gaan doen en zo.
Mooi dus, een live verslag van jou.
Hoelang mag je trouwens alleen maar koud en vloeibaar eten?
Dat wordt smoothie recepten opzoeken!
De zwellingen zijn een stuk minder, ben nu geel ipv blauw en het is een stuk minder gevoelig.
De hyrax is ondertussen (gisteren) geactiveerd. Dat voelde een beetje vervelend/strak aan. Vanmorgen heeft mijn man 'm gedraaid en dat ging ook goed. Een beetje hinderlijk gevoel vandaag, maar geen pijn.
Kortom, het valt me reuze mee!
Je ziet er dus echt uit alsof je onder de trein bent gekomen? Of flink van de trap gevallen bent? :roll:
Naja, dat gaat gelukkig ook weer voorbij.
Weet helemaal niet of ik het ook vergoed krijg. Ben jij daar aanvullend voor verzekerd via tandarts of orthodontie dan?
Heb die vraag ook al via mail aan jou gestuurd, maar wellicht hebben anders hier ook nog iets aan!