Hallo,
6 jaar geleden pijn aan kies nr. 46: rongefoto zie je zwart puntje (onderste puntje v/d wortel). Tandarts zegt niets te zien. Na twee weken nog steeds pijn vervolgens wortelknaalbehandeling. Nog steeds pijn vervolgens doorgestuurd naar Amsterdam (tandheeldundigacademisch ziekenhuis) daar vijf wortelknaalbehandelingen gehad in een periode van 3 jaar. Kies genezen verklaart met 1 kanttekening: moedernatuur moet wel het onderste puntje van de wortel zelf genezen daar kunnen ze niet bij met hun borsteltjes. Weer 2 jaar verder nog steeds regelmatig zeurende lichte pijn. Van tandarts veranderd. Nieuwe tandarts verwijst mij door naar kaakchiurg
krijg een apexresctie. Was in mei dit jaar. Nu zegt de kaakchiurg 100% genezen. Ik heb nog stees een zeurende lichte pijn. Naar de volgende nieuwe tandarts. Hij maakt van heel mijn gebit een totaal foto. Ik mag de foto ook zien alles ziet er goed uit behalve tandnr. 46 op de rongefoto zie je zwart puntje ONDER de punt van de wortel.
En een zwart plek op de rongefoto betekend ontsteking. Niets anders dan dat. Nu gaat de tand eruit. Wat ik 5 jaar gelden al wilde maar telkens gaven zij mij hoop van het komt goed duurt allen lang voordat alles genezen is.
Mijn advies kijk zelf ook op de rongefoto (eis dat) en als je een zwarte vlek ziet dat is een ontsteking en die gaat echt niet vanzelf weg.
Ze willen gewoon goed aan je verdienen en als ze de kies trekken is er geen verdiensten.
groet Ellen
6 jaar geleden pijn aan kies nr. 46: rongefoto zie je zwart puntje (onderste puntje v/d wortel). Tandarts zegt niets te zien. Na twee weken nog steeds pijn vervolgens wortelknaalbehandeling. Nog steeds pijn vervolgens doorgestuurd naar Amsterdam (tandheeldundigacademisch ziekenhuis) daar vijf wortelknaalbehandelingen gehad in een periode van 3 jaar. Kies genezen verklaart met 1 kanttekening: moedernatuur moet wel het onderste puntje van de wortel zelf genezen daar kunnen ze niet bij met hun borsteltjes. Weer 2 jaar verder nog steeds regelmatig zeurende lichte pijn. Van tandarts veranderd. Nieuwe tandarts verwijst mij door naar kaakchiurg
krijg een apexresctie. Was in mei dit jaar. Nu zegt de kaakchiurg 100% genezen. Ik heb nog stees een zeurende lichte pijn. Naar de volgende nieuwe tandarts. Hij maakt van heel mijn gebit een totaal foto. Ik mag de foto ook zien alles ziet er goed uit behalve tandnr. 46 op de rongefoto zie je zwart puntje ONDER de punt van de wortel.
En een zwart plek op de rongefoto betekend ontsteking. Niets anders dan dat. Nu gaat de tand eruit. Wat ik 5 jaar gelden al wilde maar telkens gaven zij mij hoop van het komt goed duurt allen lang voordat alles genezen is.
Mijn advies kijk zelf ook op de rongefoto (eis dat) en als je een zwarte vlek ziet dat is een ontsteking en die gaat echt niet vanzelf weg.
Ze willen gewoon goed aan je verdienen en als ze de kies trekken is er geen verdiensten.
groet Ellen
Trekken
Ik heb de afgelopen 5 jaar zovaak geroepen trek die kies er aub UIT.
Maar geen tandarts die dat doet eerst maar nog zo'n benadeling en als dat niet werkt dan die en die behandeling.............
Ik snap niet waarom ze een tand of kies waar je pijn aan hebt niet willen trekken.... alleen maar uitstellen en ondertussen loop je jaren met zuerende pijn en tandartsbezoekjes rond.
Vroeger toen ik 12 jaar was had ik pijn; 1 wortelbehandeling gedaan vervolgsn nog stees pijn; de tandarts gelijk tand eruit getrokken. Nergens meer last van. Stel dat ik daar ook 6 jaar over had gedaan. Trekken doen ze tegenwoordig niet meer. Is niet meer van deze tijd.
groet ellen
Ik snap dat je beetje pissig bent.
Toch heeft mijn ta anders gedaan. Ik had vorig jaar flink wat problemen die na diverse wkb's niet wegging.
Mijn ta heeft toen wel getrokken. Achteraf vraag je je af of dat nu wel slim was, maar op dat moment was het wel de oplossing.
Groetjes en ik hoop dat alles nu over is.
Joke
De kans dat zo'n ontsteking rond de wortelpunt overgaat als er een wkb wordt gedaan is behoorlijk hoog (weet niet precies hoe hoog trouwens).
Als na een wkb nog een apex resectie nodig is, dan is de slagingskans nog zo'n 40% (het herhalen van een wkb heeft zelfs nog een hogere slagingskans: rond de 60% meen ik me te herinneren uit andere berichten op dit forum). Al met al dus een hele grote kans dat je de kies toch kunt behouden.
Ik begrijp dat je 2x behoorlijk pech hebt gehad, als het gaat om napijn na wkb-en en dat is heel vervelend als je dat overkomt!
Overigens heeft een ontsteking rond de wortelpunt ook tijd nodig om te genezen, volgens mij staat daar minimaal 6 maanden voor.
Al met al: ik zou het wel weten!
:smt006 Monique
Ik kijk ook mee op x foto's, daar niet van, maar ik weet dat ik niet 5% van de kennis heb om er iets mee te kunnen, en ervaring nog veel minder. Volledig zelfstandig x foto's interpreteren als patient is niet zonder gevaar, zeker niet als je vervolgens op basis daarvan beslissingen gaat nemen.
Het verhaal met ontsteking rond de apex na een wkb is wat complexer, er is inderdaad een kans dat een wkb de periapicale insteking in eerste instantie oplost. Hij kan echter weer terug komen. Dit kan bv komen doordat er bacterieen in het pulpakanaal overblijven die kort of lang geen last geven maar er op een gegeven ogenblik toch weer terugkomen. Ook kan er herinfectie door bacterieen langs de randen van de kroon (of de afsluiting aan de apex) optreden (vooral bij slechte mondhygiene). Ook kan de afbraak van het zenuwweefsel in de tubili een nieuwe ontsteking veroorzaken.
Bij een "nieuwe" apicale ontsteking kan dus dat de ontsteking eigenlijk nooit weg is geweest. Daarnaast kan het dus dat er herinfectie is opgetreden, dit laatste door een aantal verschillende oorzaken. Beide komen helaas vrij veel voor. Dit komt kortgezegd vooral doordat een wkb een laatste redmiddel is, zeker geen wondermiddel. Oplossingen liggen in hernieuwde wkb's of apexresecties, of inderdaad extractie. Hoe dan ook: de verwachte levensduur van een element zakt iedere keer als er een wk of apex moet worden uitgevoerd (ten opzichte van een element waarbij dat niet nodig was - en dus niet tov van een element waarbij dat wel nodig is maar niet wordt gedaan :roll:).
Ook extracties en implantaten hebben nadelen/gevaren!
Jij schrijft:
Volledig zelfstandig x foto's interpreteren als patient is niet zonder gevaar, zeker niet als je vervolgens op basis daarvan beslissingen gaat nemen.
Mijn conclusie: Ik heb pijn ik zie zwart plek wat het ook is het is niet goed dus eruit.
Jij schrijft:Oplossingen liggen in hernieuwde wkb's of apexresecties, of inderdaad extractie. Hoe dan ook: de verwachte levensduur van een element zakt iedere keer als er een wk of apex moet worden uitgevoerd (ten opzichte van een element waarbij dat niet nodig was - en dus niet tov van een element waarbij dat wel nodig is maar niet wordt gedaan ).
Mijn conclusie: al 6 jaar ellende maar dan toch maar hernieuwe wkb of apex weer 1,5 jaar wachten of het goed gaat vervolgens na nog steeds pijn weer een eapex en zo zijn we in totaal 9 jaar verder met ellende:
-heel veeeel tandarts/kaakchiurg bezoeken
-heel veel rongefoto's in totaal over die 9 jr (alsof dat gezond is)
-veel stress
-9 jr zuerende pijn
-en waar bestaat die tand nu uit? niks dan vulling alsof al die troep er in gezond is
-veel kosten (tenzij je ziekenfonds hebt)
-voor je lichaam is het ook niet goed als je constant met een blijvende terug keerende ontsteking loopt
-bij een tweede apex gaan ze weer in je mond snijden kunnen ook complicaties zijn, je hebt al een litteken van die 1ste keer wat gebeurt er als ze daar weer snijden? Het wordt er iedergeval niet mooier op.
- En als laaste volgens mij maar dat weet ik niet zeker is de kans om daarna nog implnataat te doen kleiner omdat er al zoveel gerommeld en weggehaald is in de kaak.
Mijn conclusie: ik zie zo meer nadelen dan de nadelen van een implanataat of een brug.
Ik denk als kronen en implantatne in het ziekenfonds pakket waren en je kreeg ze gratis dan gaat iedereen dat doen ipv tig keer een wkb of zo.
groet ellen
Of trekken zo verstandig is dat kan jij, als leek, echt niet beslissen. Het trekken van een kies heeft ook concequenties!
Ik zou in dit verhaal zo graag eens horen of er tijdens de opleiding voor tandarts ook aandacht besteed wordt aan de mens achter de tand/kies. Holistische mensvisie? Er is wel veel aandacht voor angst etc. heb ik begrepen, maar de een kan toch veel meer pijn/stress verdragen dan de ander. Daar zou toch ook rekening mee gehouden moeten worden en als een tandarts er niet zelf aan denkt kun je dat als patient ook zelf aankaarten ook al is dat moeilijk. Er moet toch overleg mogelijk zijn lijkt me en een gulden middenweg bewandeld kunnen worden.
CD studeert nu thk en heeft van te voren een soort van sociaalheidstest moeten doorstaan!
Ben zelf pas een paar maanden aan het klooien met mijn kies en ik heb nu al af en toe - de ongenuanceerde - uitspraak van haal dat ding er maar uit, want dadelijk wordt het van kwaad tot erger.
Ik moet er niet aan denken om jaren te rommelen met een kies en steeds maar weer die pijn te voelen.
Echt een hele begrijpelijke reactie...of je argumenten terecht zijn is een ander verhaal natuurlijk, ik ben ook maar een leek :roll:
pijn vrij
Iedergeval de oorzaak van de pijn:
Ik had geen normaale kies: een extra (heel klein) derde wortel die helemaal haaks is (en met rongefoto's kan je die niet zien) en de tandarts kan het ook niet schoonmaken met zenuwbehandeling de borstel die ze gebruiken kan geen hoek maken.
Dat wat ik nu verteel kan een tandarts pas zien als de kies getrokken is.
Afijn nu 4 maanden verder toetaal geen pijn meer (al na 1 maand niet meer) eindelijk na 5 jaar pijn vrij.
Dus elke kies is niet hetzelfde bij iedereen.
groetjes Ellen