Verschil gegoten opbouw direct / indirect ?

Author:
waarom
Posted:
za, 10/29/2005 - 20:11
Wat is het verschil tussen een gegoten opbouw volgens:

- de directe methode
- de indirecte mehode

Ik bedoel dan niet het prijsverschil, maar qua werkwijze.

Ik heb op deze site gezocht, maar geen antwoord in de zoekresultaten gevonden.
prondel

Bij een directe opbouw wordt de stift in het kanaal geplaatst, de rest eromheen wordt met kunsthars aangevuld. Dan wordt de tand/kunsthars afgeboord tot er een stomp staat voor een kroon. Het stiftje met de kunsthars gaan nu als "model" naar het laboratorium en die gieten er een geheel van in edelmetaal.

Bij de indirecte methode maakt de tandarts een afdruk, vaak met stift in het kanaal van de wortel geplaatst maar dat hoeft niet per se, en de hele model wordt dan in het laboratorium gemodelleerd, gegoten en afgewerkt.

Eindresultaat is voor het gieten hetzelfde, voor de opbouw zelf maakt het weinig uit. In het eerste geval past de tandarts de opbouw in de mond aan aan wat ie hebben wil en dat kan soms handig zijn als je iets specifiek zelf wil regelen in je procedure.

Peter
za, 10/29/2005 - 21:16 Permalink
waarom

Thanks, duidelijk.

Nog een aanvullende vraag:

Wat is / doet men
bij een "eenvoudige beetregistratie volgens preparatie" (G10) ?

Ruud
za, 10/29/2005 - 21:32 Permalink
prondel

Vastleggen hoe de kiezen in de onder/bovenkaak tegen elkaar komen. Soms alleen helemaal dichtbijten op een zacht gemaakt wasplaatje, soms ook in combinatie met een beweging naar links/recht/voren als er twijfel is over de belasting bij kauwen.

Dit zodat de mensen in het laboratorium weten hoe hoog, breed de kies kan worden en hoe stijl de hellingen van de knobbels mogen zijn. Om later een kroon te kunnen maken die past bij jouw gebit.

Peter
zo, 10/30/2005 - 07:31 Permalink
waarom

Ik neem aan dat een beetregistratie altijd bij een kroon gedaan moet worden.
In de kostenindicatie op dit forum is dit niet opgenomen. Wellicht verstandig voor de "dg" om er bij te zetten, is toch een bedrag van 70 euro.

Ruud
zo, 10/30/2005 - 18:34 Permalink