Ik lees hier wel eens discussies over het al dan niet trekken van een tand of kies en meningsverschillen over wanneer een element als opgegeven mag worden beschouwd.
In de media las ik echter dat steeds vaker kiezen getrokken worden (vooral bij de dienstdoende tandarts vanwege het contant afrekenen) omdat mensen de (gewenste) behandeling niet kunnen betalen. Blijkbaar speelt daar dus een andere dicussie .
Wat moet een tandarts doen als bijv een wkb het advies is, maar de patient vraagt om extractie vanwege de financieen?
Ben toch wel benieuwd hoe deze problemen opgelost worden!
In de media las ik echter dat steeds vaker kiezen getrokken worden (vooral bij de dienstdoende tandarts vanwege het contant afrekenen) omdat mensen de (gewenste) behandeling niet kunnen betalen. Blijkbaar speelt daar dus een andere dicussie .
Wat moet een tandarts doen als bijv een wkb het advies is, maar de patient vraagt om extractie vanwege de financieen?
Ben toch wel benieuwd hoe deze problemen opgelost worden!
Wij, als tandheelkundigen, geven altijd aan wat de gezondste oplossing is. We geven ook aan wat de alternatieven zijn; oplossingen waarbij misschien het comfort voor de patient hoger is of waarbij de kies/tand minder lang mee zal gaan of die gewoonweg goedkoper zijn voor de patient.
Het is uiteindelijk aan de patient welke oplossing hij kiest.
Maarrrr...soms willen patienten oplossingen waarmee een tandarts niet achterstaat. De tandarts vindt deze oplossing dan niet verantwoord en wil dit niet op zijn geweten hebben. De tandarts kan (lees: moet) dan weigeren om de wens in vervulling te laten gaan.
Andersom werkt het ook: Als de tandarts een oplossing heeft, kan de patient deze weigeren om dit te laten uitvoeren.
Ikzelf baal er soms behoorlijk van als een goede oplossing niet betaalbaar blijkt te zijn. Gelukkig kan er dan in sommige gevallen bij de gemeente worden aangeklopt voor financiele hulp.
Dus dan moet volstaan worden met zo goed mogelijke tijdelijke pijnstilling middels medicatie.
Van de ene kant wel te begrijpen, maar ook wel triest als je om financieele reden zoiets zou overkomen.
Dank voor het antwoord.
ga zelf maar na als je al 2 weken lang pijn hebt, en je tandarts kan de kies trekken, ben je vaak door de vermoeidheid en de spanning snel geneigd om te zeggen:' aaah, trek hem dan maar'...
Dus het is maar goed ook dat dit niet mag...
Groetjes Roxanne :smt006
Patient, jongeman 24 jaar wil willens en wetens ALLE tanden en keizen eruit. Allemaal en niet zeuren. Ik denk die is niet goed, overleg met kaakchirurg en aanvraag indienen bij CZ. Extractie gedaan, patient blij.
In StWillebrord bij Breda was dit een vaker voorkomend verhaal en de kaakchirutg zei: kan beter goed extraheren en nazorg verlenen dan dat ze in een schimmkig circuit komen waar ruk en pluk wortd gepleegd en de nazorg en de wonden waarschijnlijk minder geslaagd was en waren.
En mag een patient eigenlijk niet zelf beslissen of ze dat willen? ze mogen ook een tetstament maken, ze mogen ook een huis kopen, een baan weigeren en de vakantie boeken. Dus wie zijn wij om na ruim overleg en de patient te hebben voorgelicht de boel te rooien.
Kan ik wel zonde vinden, maar ik bepaal ook niet of de patient een belachelijk witte smile wil hebben, of een gouden voortand, of een peircing in zijn tong die misschien niet zo best is.
Tuchtraad gaat alleen om goede voorlichting, nooit om het uitvoeren van een expliciete wens. meestal documenteert de tanarts niet goed en is er een heel andere reden om de tandarts te suen dan het verlies van die kies.
Peter
doe ik soms lekker iets dat niet mag.
Peter
Dat iemand met de eigen tandarts moet overleggen begrijp ik, maar dan heb je evengoed niet de financieele middelen dus blijft het probleem wel bestaan.
Bij de andere reden vind ik dat je niet alleen naar de tand sec mag kijken, maar ook naar de mens bij wie die tand behoort. Daarmee wil ik niet zeggen dat een kies zomaar getrokken moet worden, maar dat na bijv 2 wkb's of zo een patient ook een grens aan moet kunnen geven. Als je niet kunt funkioneren vanwege de pijn en/of bijv weken niet kunt slapen kan de impact op je dagelijks leven wel heel groot zijn.
Als ik naar mezelf kijk dan kon ik de pijn na mijn ongeluk en alle behandelingen bij de tandarts allemaal best hebben, ik was jong hoefde met niemand rekening te houden, plande mijn vrije dagen erom heen etc. Nu ben ik een moeder van 3 kinderen waarvan er 2 gehandicapt zijn en door mij zelf verzorgd worden. Als ik nu weken kiespijn heb ondanks dat ik op tijd ga etc is de impact vele malen groter en geef ik eerder een grens aan dan vroeger.
En ja ik heb ook wel eens een (te) jonge patient aan een VP geholpen , maar dat was gewoon een aflopende zaak, en had niet alleen met financien te maken, daar was gewoon goed en lang over nagedacht, en de alternatieven waren goed afgewogen.
Groetjes,
joke
joke
In mijn geval hebben we besloten dat dit de beste oplossing is.
Mijn tandarts werkt parttime en dus ben je met noodgevallen vaker dan gemiddeld aangewezen op een vervanger. Ze heeft me aangeraden om onze afspraak duidelijk te vermelden aan de d.d.tandarts en dat ik aan kan bieden er eventueel voor te tekenen zodat de tandarts weet dat ik alle verantwoording op me neem etc en hij of zij later niet in de problemen komt.
Ik vraag me nu toch af of hoe dit er in de praktijk aan toe zal gaan met het oog op de eerder vernoemde uitspraak van het tuchtcollege.