Hoektand laten trekken, nu tandvlees foetsie :-(

Author:
Ikkeook
Posted:
di, 11/01/2005 - 22:48
Hallo forummers,

Afgelopen donderdag (nu dus 6 dagen geleden) heb ik mijn wortel laten verwijderen van mijn hoektand. Daarna is er een semi noodbrug opgezet. Deze brug blijft er zo'n 3 maanden opzitten totdat alles mooi genezen is en er een officiele brug opgezet kan worden.

Echter zit ik nu met een zwaar opgetrokken stuk tandvlees boven mn brug. Je ziet echt een aardig gat zitten in mn tandvlees. Het is net zo groot als het volgende : ( )

Ik neem aan dat wanneer de ruimte waar de wortel heeft gezeten is dichtgegroeid dat het tandvlees boven mijn brug ook netjes bijtrekt?

Hoelang loop ik er (ongeveer) nog zo bij? :-?

P.s. De hechting viel dr vandaag uit.
carabelli

Dat je 3 maanden moet wachten is ook de reden waarom er niet meteen een brug gemaakt is. Na de extractie slinkt het kaakbot. Wanneer er direct een definitieve brug gemaakt zou zijn, dan was er nu een gat tussen je definitieve brug en je tandvlees. Na 3 maanden zal het bot niet of nauwelijks nog slinken (en het tandvlees is dan uiteraard ook mooi genezen), dus dan heeft het pas zin om een definitieve brug te maken die mooi aansluit op het tandvlees. Dit beantwoord ook je vraag hoe lang je er nu zo bij moet lopen, nl 3 maanden totdat de definitieve brug gemaakt is. Je kunt natuurlijk wel altijd aan je tandarts vragen of hij/zij het gat dat er nu is opvult, zodat het er esthetisch fraaier uitziet, maar de tijdelijke brug moet 3 maanden blijven zitten.

Het is overigens normaal dat de hechting er na een paar dagen uitvalt, dus verder niets om je zorgen over te maken.
di, 11/01/2005 - 23:11 Permalink
Ikkeook

Oke, dus als ik het goed begrijp moet mijn tandvlees dus pas na een maand of 3 weer netjes aansluiten op de brug?

Sjee.. ik had gedacht dat het veel minder lang zou duren. Sterker nog : mn tandvlees kan misschien nog wel hoger optrekken dan nu het geval is.. nou, dan loop ik helemaal voor aap :(

En opvullen door de tandarts... sja.. waarmee? Vloeibaar tandvlees... nou daar heb ik nog nooit van gehoord :D
di, 11/01/2005 - 23:17 Permalink
carabelli

Nee, de dummy wordt uitgebouwd oftewel je tand wordt langer gemaakt.

Overigens, kan het wel in tandvleeskleur gemaakt worden hoor, ook in porselein, maar dat is esthetisch niet echt fraai en wordt alleen gedaan als het niet anders kan.
di, 11/01/2005 - 23:24 Permalink
Ikkeook

Bedankt voor je antwoorden, ik heb weer een hoop geleerd.

Het uitbreiden van mn dummy is geen optie denk ik, hij is nu mooi op grootte..

Ik ga de komende 3 maanden maar even wat minder uitbundig lachen dan.. dan zien ze 'mn gat' niet :smt002
di, 11/01/2005 - 23:31 Permalink
amien

welke mogelijkheden zijn er om tandvleescorrecties te doen? ik heb een voortand laten trekken .. en nu heb ik een deukje in mijn tandvlees.. ook nadat de implantaat erin zit
za, 11/05/2005 - 14:07 Permalink