beste tandarts,
ik heb ongeveer een jaar geleden een kaakoperatie ondergaan. ze hebben mijn bovenkaak gekantelt en mijn onderkaak naar voren gezet, nu blijkt een jaar later dat mijn kaak weer helemaal terugzakt. en dus moet ik waarschijnlijk weer geopereerd worden zodat mijn kaak weer naar voren gaat, door middel van een schroef die ik elke dag moet aandraaien. wat is dit precies? is dit pijnlijk? en hoelang duurt zo'n operatie ongeveer?
ik hoop dat ik hierop antwoord kan krijgen.
groetjes janneke
ik heb ongeveer een jaar geleden een kaakoperatie ondergaan. ze hebben mijn bovenkaak gekantelt en mijn onderkaak naar voren gezet, nu blijkt een jaar later dat mijn kaak weer helemaal terugzakt. en dus moet ik waarschijnlijk weer geopereerd worden zodat mijn kaak weer naar voren gaat, door middel van een schroef die ik elke dag moet aandraaien. wat is dit precies? is dit pijnlijk? en hoelang duurt zo'n operatie ongeveer?
ik hoop dat ik hierop antwoord kan krijgen.
groetjes janneke
Ik hoop dat het goedkomt! Als je wilt schrijft maar hoe het gaat hoor als je het fijn vindt.
Doeg,
Dit schiet idd niet erg op. Ik ben hier wel benieuwd naar.
Allicht moet ik zelf een soortgelijke behalndeling ondergaan in de toekomst.....
Succes iig.
In gevallen waarbij de onderkaak erg stijl naar beneden staat (een zogenaamd divergente opbouw van het kaakcomplex) is de spieraanhechting aan de onderkaak anders dan wanner de onderkaak meer in lijn met de bovenkaak naar voren loopt. In jouw geval bleef de onderkaak ook achter in de groei naar voren, waarschijnlijk als gevolg van de stijle groei van de onderkaak (dus meer groei naar beneden dan naar voren).
Soms is er naast deze stijlgroei van de onderkaak ook nog een open beet (de voortanden van onder- en bovenkaak komen niet over elkaar heen en vaak zit er zelfs ruimte tussen als de kiezen op elkaar staan). Ook wordt vaak in deze situaties vaak mondademhaling gezien wat de stijlgroei van de onderkaak negatief beinvloed.
Dit probleem is met orthodontie alleen moeilijk op te lossen (zelfs als men er op tijd bij is) en vaak moet er als men volwassen is een kaakoperatie gedaan worden om alles netjes op elkaar te krijgen. En op dit punt komt de ongunstige spieraanhechting om de hoek kijken, omdat deze bij een dergelijke stijlgroei anders op de onderkaak aangrijpt heeft deze na de operatie de neiging om de kaak weer terug te trekken naar de oude situatie, dit wordt relapse (terug keren naar de oude situatie) genoemd.
Het voorstel dat nu aan je gedaan wordt is plat gezegd het breken van de kaak voor het aangrijpingspunt van de spieren (deze behouden dus de voor hun 'goede' positie), waarna deze door een schroef aan beide zijden wordt vastgezet. Tussen de twee kaakdelen (voor- en achterdeel) zit nu een ruimte het kaakbot wil dit weer aan elkaar laten groeien, door nu elke dag de botdelen iets verder uit elkaar te draaien zal het voorste deel van de kaak naar voren worden geduwd en zal de tussenruimte met bot gevuld worden. Deze methode heet 'distractie-osteogenese.
In theorie geeft deze methode minder kans op relapse, immers alleen het voorste deel waar geen (voor dit relapse proces) belangrijke spieren aanhechten wordt naar voren verplaatst en de spieren van het achterste deel kunnen de voor hen 'goede' stijle aanhechting behouden.
Ik hoop dat je vraag duidelijk genoeg heb kunnen beantwoorden, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
Met vriendelijke groet.