Mijn vrouw heeft naar binnen staande voortanden. Als tiener was dit middels beugel gecorrigeerd maar in de jaren werd het effect minder. Toen de boventanden de ondertanden raakten was de oplossing de (goede helaas) kiezen aan de onderkant te vervangen door kronen, welke hoger zijn dan de oorspronkelijke kiezen zodat de voortanden elkaar niet raken kunnen.
Helaas heeft ons jongste dochtertje, inmiddels 5 jaar, hetzelfde euvel. De tandarts ziet niet in een beugel of anderszins correctie omdat:
1. het zijn nog maar melktanden en wellicht zullen de blijvende elementen wel goed staan
2. wat de natuur heeft voorbestemd is niet te beinvloeden. Immers; ook bij mijn vrouw is het beugeleffect teniet gegaan.
Vraag/2nd opinion:
Is dit juist? Is er echt niets te doen bij een 5-jarige om de stand der tanden gunstig te beinvloeden?
Helaas heeft ons jongste dochtertje, inmiddels 5 jaar, hetzelfde euvel. De tandarts ziet niet in een beugel of anderszins correctie omdat:
1. het zijn nog maar melktanden en wellicht zullen de blijvende elementen wel goed staan
2. wat de natuur heeft voorbestemd is niet te beinvloeden. Immers; ook bij mijn vrouw is het beugeleffect teniet gegaan.
Vraag/2nd opinion:
Is dit juist? Is er echt niets te doen bij een 5-jarige om de stand der tanden gunstig te beinvloeden?
Als ik het 2e argument zou doortrekken, dan zou dat betekenen dat bij geen enkel kind een beugel effect heeft. Inderdaad komt het wel voor dat tanden weer teruggaan in de oude positie, maar tegenwoordig wordt er ter voorkomen daarvan vaak een draadje achter de voortanden gespannen om de tanden in de nieuwe positie te houden. Overigens weet ik niet of dat ook helpt tegen het naar binnen staan van tanden...
:smt006 Monique
De meest toegepaste retentie methode vandaag de dag (zoals minique ook al meldt) is het 'spalkje'. Na de orthodontische behandeling worden de voortanden aan de achterkant met een metalen draadje aan elkaar verbonden, zodat ze niet meer onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Hierdoor wordt een stabiel resultaat verkregen zo lang het spalkje op zijn plaats zit. Dit spalkje is ook effectief tegen het naar binnen draaien van de tanden.
Vroeger werden deze retentiemethodes niet of weinig toegepast, zodat in de loop der jaren toch relapse optrad en de orthodontische behandeling in esthetische zin meer of mindere mate teniet werd gedaan. Overigens is het ook heel goed mogelijk om op latere leeftijd een orthodontische (her)behandeling te doen.
Voor wat betreft uw dochter zou ik afwachten hoe de situatie is als zij gaat wisselen, pas nadat de blijvende voortanden en eerste blijvende kies zijn doorgebroken is er een (voorlopige!) inschatting te maken hoe een en ander zal gaan verlopen (voor ingrijpen is het dan nog te vroeg, maar je kunt wel beslissen om de vinger aan de pols te houden). Daarbij spelen eventuele gewoontes (bijv. duimen, mondademhaling etc.), mate van ontwikkeling van het gebit (wisselt ze eerder of later dan normaal) en hoe deze ontwikkeling zich verhoudt tot de groei van de kaak.
Zoals gezegd is het te vroeg om je aan uitspraken, laat staan een behandeling te wagen, zolang er nog niet voldoende blijvende elementen zijn doorgebroken. Orthodontische behandeling begint over het algemeen pas wanneer kinderen zich in de groeispurt bevinden (10-12 jaar), omdat dan optimaal de groei van de kaken te beinvloeden is, tevens leidt dit ook het snelste tot resultaten.
Met vriendelijke groet