Doodsbang & onbegrip wat te doen...

Author:
Barbie24
Posted:
ma, 10/03/2005 - 01:50
Ik probeer het verhaal redelijk kort te houden :wink: , ik ben net 24 en heb een zeer slecht/scheef/lelijk/pijnlijk gebit.Naar de (nood)tandarts durf ik alleen nog als de pijn niet harden is.Ik werd vandaag wakker met mijn linkerwang extreem opgezwollen bijvoorbeeld, afspraak gemaakt bij de noodtandarts die vond dat ik niet zo moet zeuren ik was een grote meid dus waarom huilde ik nou zo? Hij heeft uiteindelijk mijn zenuwen schoongemaakt (of zoiets) uiteraard ging ik daarna van mijn stokje en de pijn was niet te harden.Ik moet nu mijn voorste kies laten trekken want een wortelkanaalbehandeling is voor mij geen optie, nou is mijn ''wens'' vanwege mijn tanderosie, afbrokkelende tanden, 6 ontstekingen gehad enz dat ik een kunstgebit krijg.Nou realiseer ik me dat er hier veel mensen zijn die er alles voor over zouden hebben om hun eigen gebit nog te hebben en dat respecteer ik :wink:. Ik heb al meerdere malen informatie ingewonnen en werkelijk niemand is bereid om mijn ''wens'' te vervullen, wel willen ze me graag kronen a € 250 aansmeren en uiteraard facings (die niet eens kunnen op tanden zo aangetast door erosie) waarom mag ik als ik dat wil wel mijn borsten/buik/billen/benen/neus laten veranderen in elk willekeurig ziekenhuis in nederland en is het onmogelijk om zelf de beslissing te maken dat ik een prothese wil ?? Het vooruitzicht van nooit meer naar de tandarts en eindelijk een gebit waarmee ik WEL durf te lachen is toch niet zo veel gevraagd ?? Alvast bedankt voor jullie aandacht fijn om even mijn frustraties van me af te schrijven...
Geke

Er zijn ook erg veel nadelen aan een kunstgebit, vooral als je deze al hebt op jonge leeftijd. Na verloop van tijd verdwijnt er bot van de onderkaak en bovenkaak, waardoor de prothese los gaat zitten en steeds weer moet worden aangepast. Vooral de onderkaak is vaak een probleem. Deze is na vele jaren vaak helemaal afgeplat en is het heel moeilijk om de prothese vaak nog een beetje houvast te geven (dat gebeurt dan soms nog met implantaten). Verder kan dat ook weer pijnlijk zijn, want als er heel veel bot van de onderkaak verdwenen is, komt de zenuw, die er normaal gesproken doorheen loopt, er vaak op te liggen, waardoor het dragen van een kunstgebit ook pijnlijk kan worden. Verder lijkt een prothese vaak een goede oplossing, maar het is vaak een tegenvaller, omdat je dan een stuk minder kauwkracht hebt, zo'n 60% minder dan met eigen tanden en kiezen. Dus als je dat graag wilt is het wel belangrijk om hier goed over na te denken en dit in overweging te nemen. Het allermooiste en comfortabelste zou zijn als je die stap zou durven nemen en probeert je eigen tanden en kiezen te behouden.

Heel veel sterkte en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 10/03/2005 - 05:55 Permalink
minique

Ik begrijp je wens heel goed, Barbie24; ik denk eigenlijk dat iedereen die bang is/was voor de tandarts er weleens mee heeft gespeeld. Ook ik. Het lijkt nl. een hele gemakkelijke oplossing voor je angst en om van de tandarts af te zijn, maar het is het in feite niet. Zoals Geke al schrijft: er kunnen heel wat problemen ontstaan, zeker op jouw leeftijd...
Voor heel veel mensen met angst waren ooit dingen als een wortelkanaalbehandeling niet bespreekbaar, dan maar trekken. En toch, de meeste wortelkanaalbehandelingen gaan zonder problemen, zonder pijn. Je moet niet naar al die hororverhalen luisteren, want wat je hoort (of leest hier op dit forum) zijn eigenlijk altijd de verhalen waarin het minder goed ging, terwijl toch echt de positieve verhalen in de meerderheid zijn. Maar zeg nou zelf: zo'n positief verhaal is niet interessant om te vertellen op een verjaardag en er een vraag over stellen op een forum is ook gewoon niet aan de orde. Laat je dus niet foppen door zo'n vertekend beeld!

Lees eens wat rond in dit angstgedeelte. Er zijn heel, heel veel mensen die je voor zijn gegaan bij de gang naar de tandarts en het merendeel zijn positieve verhalen geworden toen ze eenmaal weer gingen. Misschien is dat een traject dat je eerst eens moet proberen, voordat je aan een kunstgebit begint...

:smt006 Monique
ma, 10/03/2005 - 07:12 Permalink
Barbie24

Hoi minique & geke ,

Geke wat je zegt is inderdaad iets waar ik goed over na moet denken.Misschien is een prothese niet de ideale oplossing althans niet voor mij.Het is alleen dat behalve dat mijn tanden erg slecht & pijnlijk zijn ook erg lelijk zijn.Bruggen, kronen, facings enz zijn voor mij te duur om serieus te overwegen, vandaar misschien mijn ''kunstgebit'' wens :wink:

Minique Ik ben het met je eens over behandelingen als WKB hoor je eerder horrorverhalen als goede verhalen, maar ik laat me daar ook niet door gek maken.Maar bij mij is een gaatje boren al een drama ik weet van mezelf dat ik een WKB niet aankan, ik heb al 4 kiezen laten trekken en alhoewel ik het verschrikkelijk vind (en daarvoor uiteraard rondliep met maanden vreselijke kiespijn) weet ik dat het maar even duurt en de pijn daarna weg is...

Ik heb in ieder geval een eerste stap gemaakt :) heb volgende week een afspraak met mijn huisarts om te praten over een doorverwijzing naar de tandheelkundige kliniek in het ziekenhuis.Schijnbaar weten ze daar wel raad met angsttandartsen.Ik wil het liefst niet onder algehele narcose maar het eens proberen met lachgas.Iemand ervaringen met lachgas hier toevallig :wink: ?
ma, 10/03/2005 - 15:27 Permalink
scaredycat

Beste Barbie,

Ik dacht dat van mijn gebit ook niets meer te redden zou zijn en had me
al neergeleged bij een kunstgebit ook al was ik nog maar 27/28 jaar...

Gelukkig hebben ze nog veel weten te redden, want sommige verhalen hier,
hoe positief ze eigenlijk ook zijn, hebben mij terdege bewust gemaakt
van het feit dat een kunstgebit misschien nog wel MEER tripjes naar
de TA met zich mee kan brengen dan een "gerestaureerd" eigen gebit.

Ik weet hhet, kronen zijn duuur, maar eigenlijk vind ik €250 voor een kroon
nog meevallen; mij werd verteld dat ik moest rekenen op €800 per kroon...
Ik heb nu composietkronen, dat zijn eigenlijk "geboetseerde" tanden die
zijn opgebouwd rond pennen in mijn eigen wortels en die bevallen goed,
misschien is dat voor jou ook een optie?

Hopelijk heb je wat aan je doorverwijzing, maar je moet je niet blind staren op
een kunstgebit, dat is absoluut geen "nooit meer naar de Tandarts-garantie".

Heel veel sterkte nog,
JAN
ma, 10/03/2005 - 23:10 Permalink
Barbie24

Hey jan,

Als een kunstgebit inderdaad meer tripjes naar de TA zouden opleveren dan mijn eigen gebit, schaf ik de optie kunstgebit bij deze definitief af :wink: .Heb er nu alleen genoeg van dat ik 8 keer per jaar naar de tandarts moet en het iedere keer pijnlijk is waardoor ik nu dus niet meer ga.

Hopelijk kan de tandheelkundige kliniek me helpen en gaat het me geen kapitaal kosten, zo goed verdien ik nou helaas ook niet :wink: .Misschien een domme vraag maar naar mijn idee gaan kronen altijd op een kies of zijn kronen ook voor voortanden ? Ik weet wel dat al mijn kiezen gevuld of gerestaureerd zijn met composiet 1/2 of 3 vlaks... Althans dat staat altijd op mijn peperdure rekeningen :) .

Groetjes barbie
di, 10/04/2005 - 00:28 Permalink
Geke

Kronen kunnen op kiezen en op voortanden. Op kiezen komt het alleen wel vaker voor, omdat deze moeilijker schoon te houden zijn en er daardoor dus vaak eerder gaatjes in ontstaan. Kronen op voortanden worden ook vaak gemaakt als er hele grote vullingen in zitten, als er een wortelkanaalbehandeling in gedaan is, waardoor ook veel van het eigen tandweefsel verdwenen is en als er bijvoorbeeld glazuurafwijkingen zijn, waardoor er bijvoorbeeld minder glazuur is of het er esthetisch niet mooi uit ziet. Een kroon heeft als voordeel dat het als een soort hulsje om de tand heen gaat en daardoor de tand beter bij elkaar kan houden, waardoor de kans op breuk vermindert. Dit is ook het geval bij kiezen met grote vullingen. Door het kauwen komt er veel kracht op de knobbels en tussen deze knobbels zit vaak de vulling, die altijd zwakker is dan de eigen gave kies. Door die knobbels uit elkaar te drukken kan de kies breken. Met de kroon er op is dit risico aanzienlijk minder. Verder ziet het er vaak erg mooi uit. Dit is een voorbeeld van een omslijping van de voortand, waar een kroon op gemaakt is:

http://www.nvoi.nl/images/img_tand_kies_b.jpg

Je tandarts kan het beste beoordelen of er kronen nodig zijn, want je hebt grote en kleine 2 of 3 vlaks restauraties en niet bij elke is een kroon echt nodig.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

di, 10/04/2005 - 12:16 Permalink
madje

Als een kunstgebit inderdaad meer tripjes naar de TA zouden opleveren dan mijn eigen gebit, schaf ik de optie kunstgebit bij deze definitief af :wink:

Vooral in het begin levert een kunstgebit je meer ritjes naar de tandarts op. Want je kaak slinkt in het begin heel hard.
Ten tweede betekend een kunstgebit niet automatisch dat je nooit meer naar de tandarts hoeft. Je kaak blijft immers slinken en je kunstgebit moet regelmatig aangepast worden.
Ook betekent een kunstgebit niet automatisch dat je nooit meer pijn hebt. Want tijdens het slink-proces kunnen er drukplekken ontstaan. En die kunnen heel erg zeer doen.

Ik snap dat je niet tevreden bent met je gebit nu.
Maar ik denk dat er een heel gegronde reden is waarom een TA niet zomaar een prothese plaatst.

Ik zou er eens goed over nadenken.
Want eenmaal een kunstgebit is er geen weg terug.
wo, 10/05/2005 - 13:19 Permalink
Barbie24

@ Geke, alweer bedankt voor een zeer duidelijke uitleg ! Bij deze nog een vraagje :wink: .Ik ben gisteren langs de huisarts geweest en ik heb een doorverwijzing gekregen voor de tandheelkundige kliniek (yes!) ik sta nu op de wachtlijst.Het gaat waarschijnlijk een half jaar duren, nu is mijn vraag ik had een wortelpuntontsteking nu heeft een noodtandarts de zenuw schoongemaakt en een begin gemaakt van de wortelkanaalbehandeling.Na een week antibiotica heb ik totaal geen pijn meer maar er zit wel een noodvulling op.Hoe lang kan ik met die noodvulling blijven lopen en kan deze kies ''normaal'' getrokken worden aangezien het erop lijkt dat hij voor 90% afgevijld is? En mocht hij eruit vallen kan ik er dan noodvullingen op laten doen totdat de angsttandarts mij kan ontvangen? Ik wacht op je antwoord alvast bedankt :wink:

@ Madje, ik vertrouw nu op de expertise van de tandheelkundige kliniek en hopelijk wordt er een oplossing gevonden voor zowel mijn angst als gebit.Op het kunstgebit idee ben ik al wel een beetje afgeknapt na de reacties hier :wink:

P:s een volledige WKB is voor mij geen optie tenzij ze me bij de angsttandarts onder narcose brengen of eventueel aan het lachgas.

Ciao :smt006
wo, 10/12/2005 - 15:13 Permalink
Geke

Hoi Barbie,

je vertelt dat de noodtandarts de wortelkanaalbehandeling begonnen is, dus ik neem aan dat er ook een tijdelijke vulling in het wortelkanaal zit en niet alleen op de kies. Meestal wordt dat gedaan met Calciumhydroxide, dat is een soort dunne witte pasta. Het is alleen vaak zo dat zo'n tijdelijke wortelkanaalvulling het liefst binnen 3 maanden afgemaakt moet worden, daarom is het wel erg jammer dat je pas over een half jaar terecht kunt bij die tandheelkundige kliniek. Als de tijdelijke vulling er te lang in zit, kun je weer een wortelpuntontsteking krijgen. Soms hoeft dat niet meteen pijn te veroorzaken, een andere keer weer wel, daar is vaak moeilijk wat over te zeggen. Vond je het starten van die wortelkanaalbehandeling erg eng? Want meestal is dat het vervelendste van de wortelkanaalbehandeling, het afmaken van een wortelkanaalbehandeling is in principe niet veel anders. De kanaaltjes moeten dan vaak nog iets meer gevijld worden en er moeten rubberen stifjes in de kanaaltjes geplaatst worden en dat is het eigenlijk. Verder mocht je er voordat je naar de kliniek gaat weer last van krijgen en je kunt hem niet af laten maken, dan zou een noodtandarts hetzelfde als wat hij of zij nu gedaan heeft nog een keer over moeten doen, dus weer die start van die wortelkanaalbehandeling. Verder heeft dit op het trekken van de kies weinig invloed, dat kan gewoon.

Heel veel sterkte ermee. Mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het natuurlijk altijd laten weten.

wo, 10/12/2005 - 15:34 Permalink
Barbie24

Geke, nee he zeg dat je een geintje maakt als ze dat begin van die wortelkanaalbehandeling nog een keer moeten doen word ik gek.Ik ging bij de noodtandarts al van mijn graat.Maar ik zou hem dus wel kunnen laten trekken zonder problemen ? Alweer bedankt :wink:

Ciao :smt006
wo, 10/12/2005 - 15:37 Permalink
jose

wat is nu het verschil tussen kronen op voortanden (4) en facings? En waaruit bestaat het materiaal of kan het bestaan? Wat is het beste en wat houdt het langst en geeft geen vekleuring meer? Moet er dan ook in het tandvlees geprikt worden ? Dat is nu juist het probleem; er is alleen angst voor prikken in de mond. Tegen de tijd dat de facings geplaatst worden zijn de tanden al behandeld met een wortelkanaalbehandeling. Én een vijfe tand hoeft geen facing ofzo maar moet gebleekt worden. Is dat het beste om dat gelijk met de wortelkanaalbehandeling te doen?
di, 10/18/2005 - 14:30 Permalink
Geke

Het verschil tussen kronen en facings is, dat facings een soort schildje zijn die alleen de voorkant van je tanden bedekken en kronen gaan eigenlijk helemaal om je tand heen. Tegenwoordig worden te meeste tegenwoordig volledig van porcelein gemaakt, een enkele keer nog met goud erin, maar het nadeel daarvan is vaak het donkere randje wat net onder het tandvlees komt te liggen. In verkleuring zit er tussen beiden geen verschil, omdat het allebei van porcelein gemaakt wordt en dit neemt eigenlijk geen kleurstof op. Omdat je aangeeft dat er ook al een wortelkanaalbehandeling in tanden gedaan is, is waarschijnlijk de kroon de beste oplossing, omdat er dan al veel eigen tandmateriaal verloren is gegaan, de kroon gaat om de tand heen en kan het wat extra stevigheid geven en beschermen tegen breuk, omdat het alles goed bij elkaar houdt. Wanneer het bleken gedaan wordt is niet heel erg belangrijk, maar het mooiste resultaat heb je volgens mij als het gebleekt is en daarna de kleur voor eventuele kronen wordt bepaald, omdat het dan allemaal dezelfde kleur wordt. Overleg alles maar goed met je tandarts. En of er verdoofd moet worden hangt af van de gevoeligheid van je tanden, de tanden waar een wortelkanaalbehandeling in zit hoeven in principe niet verdoofd te worden. Maar als het tandvlees gevoeligheid geeft bij de behandeling etc, dan is het vaak een goede en prettige oplossing, uiteindelijk ook voor jezelf.

Heel veel succes en als er nog vragen zijn, kun je het natuurlijk altijd laten weten.

vr, 10/21/2005 - 19:56 Permalink
Barbie24

Ben ik weer :D
Maandag naar de angsttandarts geweest in het ziekenhuis, viel om eerlijk te zijn toch wel tegen.Geen rustgevende muziek of een enigzins relaxte sfeer.Tandarts was net zo''vriendelijk'' als de rest van de tandartsen die ik tot nu toe ''versleten'' heb.

Mag in januari IEDERE maandag erheen, eerst 2 keer ontspanningsoefeningen doen, Daarna een wortelkanaal afmaken & een gat in mijn kies boren en vullen.De uitslag van de foto's is nog niet binnen hopelijk is daar nix meer op te zien.

Een maand geleden is mijn zenuw weggehaald vanwege een wortelpuntontsteking trouwens en de ontsteking is 1 week nadat ik klaar was met de antibiotica weer teruggekomen?!?!

Helaas is de angsttandarts in het centrum voor bijzondere tandheelkunde het enige wat eventueel vergoed word dus het Moet gewoon dat het hier weer goedkomt.Anders zijn mijn opties redelijk beperkt vanwege de kosten...

@ Geke, mijn voortanden bleken trouwens niet zo lelijk te zijn dat ik aan kronen moet denken, de bruine plekken waren gewoon rookaanslag wat ik met cif heb weggekregen en het ziet er nu een stuk beter uit !
wo, 11/09/2005 - 05:15 Permalink
minique

cif???
Lijkt me niet erg verstandig om te doen i.v.m. beschadiging van het glazuur!
De tandarts of mondhygiëniste hebben er middeltjes voor die het schoonmaken zonder je glazuur te beschadigen.

wo, 11/09/2005 - 06:59 Permalink
minique

:o Ik krijg er zo'n gevoel van 'don't try this at home' bij.

Ik hoop dat er een professional is die hier iets meer over kan zeggen!

do, 11/10/2005 - 07:00 Permalink
carabelli

Cif, Vim en andere huishoudelijke schuurmiddelen zijn veel te abrasief (schurend) om in het gebit gebruikt te worden.

Deze middelen zijn ontwikkeld om vuil en aanslag van tegels en dergelijke te verwijderen, niet om aanslag van tanden te verwijderen. Bij het poetsen met Cif en aanverwanten wordt het tandglazuur te veel beschadigd en kunnen zich bij regelmatig gebruik op termijn klachten voor gaan doen.

Overigens is een tandarts of mondhygienist prima in staat om dergelijke aanslag op een verantwoorde wijze van het gebit te verwijderen, dus er is ook geen noodzaak om te grijpen naar huishoudmiddelen die een risico kunnen vormen.
do, 11/10/2005 - 09:37 Permalink
Barbie24

Je poetst ook niet met cif, als je dat wel doet hou je geen tandvlees meer over :D .En de tandarts was bloedserieus , beetje cif op een doekje en wrijven.

Ik ben zelf dolblij om eerlijk te zijn mijn gebit ziet er 10 keer beter uit.Hoef het nu uiteraard ook nooit meer te doen aangezien de bruine plekjes nu weg zijn..

Voor de duidelijkheid het is dus maar iets wat je 1 keer doet, alleen als je net als ik bv een grote bruine plek op je voortand hebt.De tandarts zegt dat het geen kwaad kan en het helpt echt...

:smt006
do, 11/10/2005 - 11:51 Permalink
CD

Het gebruik van schoonmaakmiddelen voor het gebit raad ik af! Het is erg schurend en heeft een erg hoge pH wat erg slecht is voor het slijmvlies. Tevens zitten er ook nog anders stoffen in die mogelijk een gevaar voor je gezondheid kunnen zijn!
Als je toch aanslag wilt verwijderen, doe het dan met middelen die er voor bedoeld/gemaakt zijn. Bv. Asba. Let op dat je het met mate gebruikt.
do, 11/10/2005 - 14:22 Permalink