Vraagjes over de behandeling en vullingen (diverse)

Author:
awesomemac
Posted:
zo, 11/13/2005 - 23:22
Begin november ben ik bij de tandarts geweest, hij heeft 4 gaatjes geboord en deze gevuld met witte vullingen. Niets aan het handje en alles ging zonder enig probleem. Toch heb ik een aantal vraagjes:

-Zijn witte vullingen zwakker dan de "oude" zwarte vullingen? Want het leek wel of er meer vulling op zat dan er nu nog is. Of slijt het langzaam in de juiste vorm zo'n vulling?

-Een van de vullingen was vlakbij aan de rand van een kies, die naast een andere kies ligt, is dan tandenstoken tussen die twee kiezen dan nog wel slim? (Kies 14 en 15). Ik doe het nu wel, maar merk dat het wat pijnlijk kan zijn en dat er duidelijk wat "nieuws" zit.

-Wat is een indirecte pulpa-overkapping? Deze stond op mijn rekening, maar heb geen idee wat dat nu is.

-Ook ik heb na een week wat "last" van de kiezen waar de vullingen in zitten. Lees hier en daar op het forum dat dit kan voorkomen. Het is geen stekende pijn of zo, maar ik voel het soms en is wat gevoeliger (niet erg of zo) voor koud en warm. Lees hier dat de ene 10 dagen er last van heeft de andere zelfs een half jaar!!
Iemand enig idee wanneer zoiets weg gaat en wanneer ik me zorgen moet gaan maken?
minique

Met wat zoeken op het forum vond ik in ieder geval het antwoord op je vraag over wat een indirecte pulpa-overkapping precies is:

Een indirecte pulpaoverkapping wil zeggen dat de zenuw net niet bloot ligt, maar wel zodanig dicht bij het buitenoppervlak dat de tandarts een extra beschermlaag tussen de bodem van het gat en de vulling nodig vond.
Er ook nog zoiets als een DIRECTE pulpaoverkapping. Daar ligt de zenuw net wel bloot en kost het de tandarts wat meer moeite om deze te beschermen. Het risico dat de zenuw later alsnog kapot gaat is dan zowieso groter, ondanks bescherming, etc.

:smt006 Monique
ma, 11/14/2005 - 05:33 Permalink
awesomemac

Dank je wel! Ik zocht ook al, maar vond zoveel pagina's.

Gekke is vandaag dat ik nergens last heb van die vullingen deze ochtend. Maar ja, ik kijk het wel aan. Overigens gebruikte de tandarts een "bekisting" tijdens het vullen van beiden tanden, dus lijkt mij tandenstoken nog gewoon zonder problemen kan.
ma, 11/14/2005 - 09:39 Permalink
minique

Ha, leuk gebruikt je 'bekisting'... En ja, ik had er geen antwoord op gegeven, maar je kunt gewoon stoken ertussen (zou niet zo goed zijn als het niet zou kunnen hè?)
Je andere vragen had ik ook niet beantwoord, realiseer ik me.
Witte vullingen zijn gemiddeld genomen dacht ik wel wat zwakker, alhoewel dat ook kan afhangen van het soort vulling dat gebruikt is (er zijn meerdere soorten witte vullingen).
Het feit dat er bij jou een indirecte pulpaoverkapping is gemaakt, betekent natuurlijk wel dat de zenuw kan gaan opspelen. Goed in de gaten houden dus. Als je echt meer last gaat krijgen, moet je wel even contact met je tandarts opnemen.

:smt006 Monique
ma, 11/14/2005 - 17:34 Permalink