WKB of extractie en brug?

Author:
Broek
Posted:
ma, 11/14/2005 - 04:01
Hallo,

Er is bij mij een WKB gedaan maar die is niet voledig gedaan, dus hij moet over. Kosten ca 1000 euro en een kroon (al weet ik niet precies hoeveel die gaat kosten). Ook weet de endotoloog niet zeker ofdat het gaat lukken. Dus mijn vraag is het niet beter/goedkoper om de kies te laten trekken om er vervolgens een brug in te zetten. Ik verkom dan in iedergeval dat ik evt een WKB voor niks laat uitvoeren.

Hoeveel kwaad kan het trouwens dat een wkb niet helemaal is afgemaakt? En mag een tandarts mij zomaar laten gaan met een wkb die niet helemaal tot de wortelpunt is uitgevoerd. Als ik de fotos niet had gehad dan had ik het nooit geweten.
Geke

Het kan best zo zijn dat de tandarts het zo goed gedaan heeft als voor hem of haar mogelijk was. Soms als je met een pijnklacht bij de tandarts komt en de zenuw leeft nog is de noodzaak om precies tot aan het eind van de wortel te vullen niet zo groot. Ik weet niet hoe ver het er bij jou vanaf zat, dat is voor ons moeilijk te beoordelen. Verder is het voor ons ook moeilijk te beoordelen of het trekken van de kies en een brug tussen de andere kiezen geen betere oplossing is. Dat hangt namelijk erg af van de staat van de andere kiezen. Als ze bijvoorbeeld ook zwak zijn is het misschien een goed idee om deze kies te houden, mocht er ooit een verloren gaan. Ook als ze gaaf zijn is het zonde om er een brug op te maken. Veel gezond weefsel moet dan beslepen worden. In dat geval is een implantaat vaak een betere optie. Verder denk ik niet dat een moeilijke behandeling voorgesteld wordt als het geen zin heeft en als deze kies niet belangrijk is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, veel sterkte ermee.

:smt006 Geke
di, 11/15/2005 - 21:03 Permalink
Broek

Bedankt voor het antwoord, ik had al hier en daar gelezen dat behouden van de kies meestal de voorkeur heeft. Trekken kan altijd nog.
Ikzelf behoud liever de kies, maar hij is wel gevuld, net zoals al mijn andere kiezen. Dus de staat van de kies en tand ernaast is ook niet perfect. Een implantaat is behoorlijk hoog en brengt ook weer de nodige complicaties met zich mee.

Betreft de WKB, inderdaad ik had veel pijn en daar heeft hij mij goed vanag geholpen dus daar was ik blij mee.
Dus niet al de zenuw hoeft weggehaalt te worden? Ik dacht dat er nog bacterien in kunnen zitten? Ook waren niet al mijn kanalen gevoelig, eentje van de drie was dat geloof ik.
De endotoloog zij dat in het ideale geval mijn behandeling over moest. Op de foto (ca 2 mnd na de wkb) was niet veel verandering te zien met de situatie ervoor, is 2 mnd te kort tijd om een verbetering te zien als die op zou treden?
In de tussen tijd concentreer ik me iets meer op mijn verstandkies. Deze doet pijn, ook met warm en na het eten. Al is dat nu iets minder aan het worden. Op foto was volgens de tandarts en endo niks vreemds te zien behalve een soort pockter tussen mijn verstandkies en mijn kies ernaast wegens overhangen van mij verstandkies. Hopelijk houdt die het nog even uit totdat ik mijn afspraak heb over een aantal weken voor de extractie.
di, 11/15/2005 - 23:44 Permalink
minique

Wat ik hier op het forum heb begrepen, is dat het minimaal een half jaar duurt voordat je echt iets kunt zeggen of een wkb heeft geholpen.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.

:smt006 Monique
wo, 11/16/2005 - 08:08 Permalink