Zaterdag begon ik last te krijgen van m'n keel, maar ik nam aan dat ik gewoon verkouden werd. Toen ik zondag ook last kreek van m'n kaak aan de rechterkant, dacht ik nog dat ik gewoon een spiertje verrekt had. Maar maandag was m'n tandvlees boven m'n verstandskies opgezwollen, rood en pijnlijk. De kies is nog niet helemaal doorgekomen. Na hier wat rondgelezen te hebben, kwam ik dus uit op een ontsteking door troep onder het tandvlees.
Vandaag ben ik naar de spoedtandarts geweest, die onder het tandvlees gespoeld heeft en ook Chloorhexidine heeft voorgeschreven. Daarna liet hij me tussendoor even weten dat m'n verstandskiezen eruit moeten en dat hij wel even een verwijsbrief voor de kaakchirurg schrijft...
Dat die ene verstandskies eruit moest, had ik wel verwacht, maar toen ik thuis kwam en de verwijsbrief bekeek, zag ik dat ze er toch allemaal uitmoeten (ik dacht dat de tandarts zich versprak). Ik heb geen idee waarom. Ik heb nog twee verstandskiezen die wel netjes zijn doorgekomen, moeten die er dan ook uit? M'n andere verstandskies die nog niet is doorgekomen moet er blijkbaar ook uit. Het vreemde is dat de tandarts mij dit vertelde nog voor er een foto was genomen...
Nu vraag ik mij dus af of dit een normale gang van zaken is. Ik heb last van 1 verstandskies en plots moeten ze er allemaal uit? Dit is jammer genoeg niet alleen een kwestie van angst/ongerustheid, maar ook financieel. Ik ben namelijk nog niet zo lang geleden van België naar Nederland verhuisd en ik ben nog niet verzekerd (had net de papieren dit weekend ingevuld :roll:). Ik moet dus alles zelf betalen.
Verder vraag ik mij ook nog af hoe suf je bent na verwijdering van 1 (of 4, heh) verstandskies? Ik heb namelijk geen auto en moet dus op m'n fietsje (alleen) terug naar huis rijden, een ritje van een half uur, denk ik. Is dit te doen?
Vandaag ben ik naar de spoedtandarts geweest, die onder het tandvlees gespoeld heeft en ook Chloorhexidine heeft voorgeschreven. Daarna liet hij me tussendoor even weten dat m'n verstandskiezen eruit moeten en dat hij wel even een verwijsbrief voor de kaakchirurg schrijft...
Dat die ene verstandskies eruit moest, had ik wel verwacht, maar toen ik thuis kwam en de verwijsbrief bekeek, zag ik dat ze er toch allemaal uitmoeten (ik dacht dat de tandarts zich versprak). Ik heb geen idee waarom. Ik heb nog twee verstandskiezen die wel netjes zijn doorgekomen, moeten die er dan ook uit? M'n andere verstandskies die nog niet is doorgekomen moet er blijkbaar ook uit. Het vreemde is dat de tandarts mij dit vertelde nog voor er een foto was genomen...
Nu vraag ik mij dus af of dit een normale gang van zaken is. Ik heb last van 1 verstandskies en plots moeten ze er allemaal uit? Dit is jammer genoeg niet alleen een kwestie van angst/ongerustheid, maar ook financieel. Ik ben namelijk nog niet zo lang geleden van België naar Nederland verhuisd en ik ben nog niet verzekerd (had net de papieren dit weekend ingevuld :roll:). Ik moet dus alles zelf betalen.
Verder vraag ik mij ook nog af hoe suf je bent na verwijdering van 1 (of 4, heh) verstandskies? Ik heb namelijk geen auto en moet dus op m'n fietsje (alleen) terug naar huis rijden, een ritje van een half uur, denk ik. Is dit te doen?
De reden waarom alle verstandskiezen getrokken moeten worden kan velerlei zijn (ligging, ruimtegebrek, caries etc.), in principe hoort een verwijzing voor een dergelijke (niet spoedeisende) verrichting niet door de spoedtandarts gegeven te worden maar door jouw eigen tandarts.
Als je twijfels hebt of die verwijdering wel echt nodig is dan zou ik zeker een afspraak maken bij je eigen tandarts om er nog eens door hem naar te laten kijken.
Overigens worden 4 verstandskiezen over het algemeen niet in 1 keer getrokken, maar in 2 keer (per zijde onder en boven). In principe is het wel verstandig om na het trekken van je verstandskiezen je door iemand te laten rijden, niet dat je nu helemaal dizzy bent van de verdoving (deze is lokaal) maar meer omdat je te maken kunt krijgen met duizeligheid, misselijkheid of onwel worden als gevolg van spanning, verdoving en/of bloed inslikken. Je hoeft je natuurlijk niet onwel te gaan voelen, maar spanningen en dergelijke trekken soms toch een behoorlijke wissel.
Met vriendelijke groet
Dus niet per zijde.
Wordt dit zo vaker gedaan?
Dacht altijd dat allebei de kanten tegelijk slik problemen op kon leveren en dat het daarom niet gedaan werd? Of is dat heel erg achterhaald?
Dus het gebeurt wel vaker op die manier, hoewel volgens mij eerst rechts en de keer erna links (of andersom natuurlijk) gangbaarder is.
:smt006 Monique
Vanuit die visie heeft per zijde trekken de voorkeur, maar daar wordt soms wel van af geweken en daar is daqn vaak wel een reden voor (bijv. bij chirurgische verwijdering heb je het zwaarste wel meteen gehad).