rug tegen de muur...lees verhaal a.u.b.

Author:
schimmel
Posted:
do, 11/17/2005 - 00:05
Mijn verhaal" ben bijna 50..altijd ziekenfondspatient..gaat veranderen in januari :-)..Had vroeger een tandarts die dacht ik dat op 16 jarige leeftijd toch wel een kunstgebit kreeg. De laatste jaren deed hij ook nix meer aan mijn gebit..maar goddank vond ik een nieuwe die net begon.. Heb mijn hele gebit toen laten voorzien van kronen..alleen mijn onderste 6 snijtanden zijn nog van mezelf. Altijd alles goed op controle's, hoorde alleen "ik moet een pocketstatus aanvragen" Wist ik veel wat dat was.Daar kwam ik daarna via kaakchirurg snel genoeg achter. Had vrij ernstige pockets, dus naar mondhyg. Die doet haar werk, pockets niet meer ontstoken, maar wel pockets als je er met je haakje induwt.Mijn tandarts stopt ermee..van de ene op de andere dag, dus moet aan nieuwe tandarts. Gevonden..mijn man, (die solidair met mij is) moet gelijk een zenuwbehandeling a 440 euro!!! omdat ie ergens een pocket heeft. En ik... hij wil door al mijn kronen gaan boren. Mijn allereerste tandarts kende voor een zenuwbehandeling maar een techniek: zenuw amputeren. d.w.z. dat mijn wortelkanalen toen niet helemaal zijn schoon gemaakt, ze zijn afgesloten door lichaamseigen materiaal??? Dat zei tenminste mijn oude tandarts. Nou, ik moet nu naar een kaakchirug...zijn mening horen wil ik nog wel, maar ik wil niet op div. plaatsen wortels laten weghalen.Mijn god...ik heb nergens last van!!!!! Dit zit zo al 40 jaar..
HELP, HELP..wat moet ik hiermee...Heb een second opion gehad bij een tandarts...die zei dat ik het uit moest praten...Maar WAT valt eruit te praten...heb die nieuwe tandarts maar EEN KEER gezien!!!Moet a.s. maandag naar de kaachirurg voor de foto"s Die nieuwe tandarts blijft maar aan het bellen, en vraagt mijn man of ik al geweest ben...
HELP WAT MOET IK DOEN
Hij vindt mijn mondhyg. nix..Heeft zelf een mondhyg. in dienst. Heb op onze eerste ontmoeting al meteen duidelijk gemaakt dat ik wilde blijven waar ik was..Ik weet het niet meer...deze man heeft zijn sonde zo hard in mijn pockets geprikt...en iedere keer riep hij "sorry" 1 week daarna moest ik naar mijn mondhyg. en die snatpe er nix van...mijn pockets waren half zo diep als hij ze heeft gemeten..en volgens haar niet ontsoken en volgens hem....
Wat kan ik doen???Ik moet een tandarts hebben voor noodgevallen (vind ik), maar liever zou ik weggaan. Volgens het TANDARTSENPROTOCOL moet hij zijn toestemming geven als ik naar een ander ga. Maar door dat blijven bellen en vragen aan mijn man heb ik het gevoel dat ik niet kan gaan!!!
carabelli

Beste schimmel

Uit uw verhaal begrijp ik dat u het vertrouwen in de verschillende behandelaars kwijt bent en niet goed weet hoe verder te gaan.

Zonder verder in te gaan op de vraag welke van de door u geconsulteerde behandelaars het bij het rechte eind heeft (dat is vanaf het beeldscherm ook niet na te gaan), kan ik u wel een advies geven.

Ondanks uw slechte ervaring met de second opinion wil ik u toch adviseren nog een second opinion uit te laten voeren, hou daarbij echter een paar dingen voor u zelf duidelijk.

Kies een tandarts die liefst wat verder weg zit (zodat de kans op eventuele persoonlijke contacten tussen beiden klein is) of ga naar een van de tandheelkundige faculteiten (Groningen, Nijmegen of Amsterdam).

Geef bij de second opinion aan dat u een gefundeerde mening wilt omtrent de huidige staat van uw gebit en het door uw huidige tandarts voorgestelde behandelplan (een goede tandarts zal dit uit zichzelf doen). De tandarts die de second opinion uitvoert hoeft zich geen mening te vormen over de relatie die u met uw tandarts heeft, dat is buiten de vraagstelling.

Laat de bevindingen van de second opinion ook op papier vastleggen (inclusief eventueel gemaakte foto's), zodat later altijd duidelijk is wat er geconstateerd is en wat de mening van de tandarts is die de second opinion heeft uitgevoerd.

Overigens staat het u volkomen vrij om een andere tandarts te zoeken, daar hoeft uw huidige tandarts geen toestemming voor te verlenen. Ik weet niet op welk tandartsprotocol u duidt, maar mocht het een protocol zijn dat uw huidige tandarts heeft opgesteld dan kan ik u verzekeren dat een tandarts dergelijke voorwaarden niet mag stellen.

In ieder geval wens ik u veel succes en ik hoop dat er voor u snel duidelijkheid komt, mocht u verder nog vragen hebben stelt u ze dan gerust.

Met vriendelijke groet
do, 11/17/2005 - 00:50 Permalink
schimmel

Dank U wel voor uw reactie.Is het toch verstandig om a.s. maandag die overzichtfoto bij de kaakchirurg te laten maken??? En mag ik daarna verdere behanding weigeren??
do, 11/17/2005 - 10:03 Permalink
carabelli

Ik denk dat het in ieder geval voor het maken van een goede keuze verstandig is om een objectief onafhankelijk oordeel over de staat van uw gebit te krijgen, alleen dan kunt u voor u zelf ook afwegen of het zin heeft om te behandelen danwel dat die noodzaak er niet is.

Het staat u als patient uiteraard vrij om een behandeling te weigeren, echter u moet zich dan wel bedenken dat u de tandarts dan niet aansprakelijk kunt houden voor eventuele gevolgen van het het niet behandelen.

Met vriendelijke groet
do, 11/17/2005 - 10:27 Permalink
schimmel

even een update... ben vandaag bij de kaakchirurg geweest...heb een kies waar een apex gedaan zou moeten worden.. en van de hele rest die de nieuwe tandarts zag, ziet hij er de noodzaak niet van in. Het zag er volgens hem keurig uit, en ook mijn tandvlees en pockets vond hij (goddank ) erg meevallenHeb 3 keer gevraagd of die apex echt nodig was, loop hier tenslot van rekening al 5 jaar mee.. Mijn bezwaren zijn: (in het verleden 4 apexen gehad...) vreselijke zwelling, meer dan andere mensen. Kreeg hier in het verleden medicijnen voor, die zijn er nu alleen maar in vorm van creme, dus daar heb ik nix aan. Allergie voor oplosbare hechtingen. (word rekening mee gehouden).Maar het aller ergste... heb ook een antibiotica allergie.(maart j.l. geleden bijna gestikt na inname antibiotica) Heb in het verleden nooit apexen gehad die "normaal" verliepen. Altijd ontstekingen dus antibiotica nodig gehad, die ik dus nu niet meer mag hebben...Heb een afspraak gemaakt voor na de feestdagen ( heb per slot van rekening geen pijn, alleen voel ik iets als ik op mijn kaak duw...)maar ik weet het niet... De technieken zijn inmiddels veranderd..(in het verleden ook al eens een amulgaan-punt gehad die na 2 maanden vervangen moest worden door een anit-allergeenpunt bij apex, maar er wordt nu niet meer gevuld met amulgaan) Heb ook gezegd dat ik geen vertrouwen in mijn nieuwe tandarts heb.. maar daar ging de kaakch. niet verder op in. Nou, het goede bericht is dat er niet door al mijn kronen geboord moet worden... het slechte was hierboven te lezen..Als ik al 5 jaar met die ontsteling loop, kan er dan nog geen 5 jaar bij?? Wat kan er gebeuren als ik dit laat zitten???Ben dus echt heel bang gezien eerdere eraringen..het is nooit gewoon genezen, heb altijd anibiotica nodig gehad, en nu is er nix meer wat ik kan hebben. De kaakch. deed hier erg laconiek over...zei : we doen het gewoon zonder...Misschien vinden jullie het overdreven, maar heb zelf het gevoel dat ik vandaag mijn eigen doodvonnis getekend heb. Wat gaat er gebeuren als het weer gaat ontsteken...(heb 4 x deze ervaring gehad) wat is er dan nog voor mij??????
di, 11/22/2005 - 00:15 Permalink