Gevoeligheid na plaatsen definitieve kroon

Author:
surfer73
Posted:
do, 11/17/2005 - 12:45
Bij mij is drie weken een kroon geplaatst. In de tijd dat de noodkroon erop zat, had ik nergen last van. Sinds de echte kroon erop zit heb alleen nog maar last gehad. Wanneer ik een broodkorst doorkauw doet dit al pijn. Wanneer ik m'n mond spoel met koude of warme dranken is het enorm gevoelig. Net alsof de drank onder de kroon doorgaat.
Mijn tandarts heeft gezegd dat ik die kant maar moet ontzien en het een paar maanden moet aanzien.
Ik heb zelf technisch beroep en heb zelf het idee dat het cement te dik is aangemaakt waardoor de kroon niet helemaal aangesloten zit. Vooral vanwege de overgevoeligheid voor koude en warme dranken, waar ik nooit last van had.

Iemand een idee?

mvg

Gil
ron-1

Volgens mij is het zo met dit soort ingrepen dat het allemaal tijd nodig heeft,ik had na een zenuwonsteking ook nog 2 weken precies dezelfde last als waar voor ik uiteindelijk naar hem toe ben gegaan,das nu ook helemaal weg.

Ik denk dat het met een kroon hetzelfde is (heb hem zelf ook bij een voortand,maar werkt nu niet echt mee hij is onstoken althans waar ie aan vast zit,zie topic ),het cement zou dacht ik ook niet echt dezelfde laag hebben als over een paar weken,dat warme en koude probleem zou vanzelf moeten verdwijnen na een reeds weken,voor een ieder verschillend.Dat is wat ik ervan weet.
do, 11/17/2005 - 13:29 Permalink
de digitale tandarts

Meestal is het andersom: de betreffende kies is gevoeliger tijdens de noodkroon-fase en dit neemt dan af als de definitieve kroon geplaatst is.

Dat het cement te dik is aangemaakt, zal waarschijnlijk niet de reden zijn, als het cement er mee te maken heeft dan is het eerder een tekort aan cement of vervelender een te korte kroon.

Maar het kan ook heel goed irritatie zijn, door het eraf halen van de noodkroon en vervolgens goed droogblazen of irritatie door een andere (zwaardere) belasting tijdens bijten/kauwen.

Wacht voorlopig nog even af, dit kan wel enkele weken tot soms maanden duren.

Met vriendelijke groet.
do, 11/17/2005 - 14:34 Permalink
Siempje

Ik ben zelf in het bezit van 2 kronen en krijg er over 2 weken nog 3 bij.

Van de noodkronen had ik het begin nergens last van.
toen ik mijn definitieve kronen kreeg (kiezen) had ik van 1 helemaal geen last en de ander was super gevoelig.

Dat super gevoelige is langzaam maar zeker weggegaan, dit duurde ik denk toch wel een maand of 2.

Maar ik heb wel elke keer geprobeerd om met de gevoelige kroon toch wat te eten en te doen en dergelijke.

Ik moet wel toegeven dat ik met beide kronen niets geen last heb.had bij warmte en bij kou. alleen de 1ste week.
do, 11/17/2005 - 21:22 Permalink
ibaeyens

Ik zit sinds 5 weken in Brazilie en ben hier nog 6 maanden voor m'n werk. Voor ik vertrok heb ik m'n gebit gans laten nakijken. De tandarts heeft toen een vulling vervangen door een witte kroon. Alles nagekeken, foto's genomen. De eerste weken na de nieuwe kroon heb ik weinig last gehad (misschien wat meer gevoeligheid de eerste dagen).
Nu heb ik sinds een week pijn aan m'n kiezen. Het begon met pijn onderaan (waar de kies met de kroon zit; alhoewel het leek alsof het meer de kies ernaast was) en nu sinds 2 dagen ook pijn aan de kies erboven. Als ik 's ochtends wakker wordt heb ik geen pijn. Is vooral bij het kauwen, als ik op hard brood kauw, etc...

Wat kan dit zijn? Moet ik naar de tandarts gaan? Wat hier geen sinecure is, gezien ze vanalles kunnen voorstellen.

Hartelijk dank voor jullie advies, zou me bijzonder sterk geruststellen.

John
http://www.baeyens.net
di, 11/22/2005 - 17:02 Permalink