Ik heb al geruime tijd een splint.
Mijn vraag is, hoe kan ik deze het beste schoonhouden en overdag bewaren?
En is dat plastic 's nachts in je mond niet slechts, komt er geen bepaalde stof uit, door het knarsen?
Mijn vraag is, hoe kan ik deze het beste schoonhouden en overdag bewaren?
En is dat plastic 's nachts in je mond niet slechts, komt er geen bepaalde stof uit, door het knarsen?
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.
:smt006 Geke
En ik poets 'm altijd elke avond voor het slapen gaan, maar 's morgens kan natuurlijk net zo goed.
:smt006 Monique
Ik ga volgende week weer een nieuwe bestellen, er is nu een dunnere soort, lijkt me prettiger. Ik hoop wel dat die sterk is, want anders ben ik er zo doorheen geknarst.Ik krijg hem niet vergoed :-? .
De tandarts had alleen een plastic zakje voor me.
Geke heb jij misschien een adres of zo voor zo'n bakje?
De tanden en kiezen worden tijdens het dragen van de splint gedeeltelijk afgedekt. De zelfreinigende werking van het gebit vervalt dan voor een deel. Daarom is het extra belangrijk uw gebit en tandvlees goed te poetsen. Ook de splint zelf moet regelmatig goed worden schoongemaakt. Het beste kunt u dit doen door de splint van binnen en van buiten met een harde borstel en zeep te schrobben. Daarn spoelt u hem af onder koud of lauw stromend water. Gebruik nooit heet water omdat de kunsthars van de splint hierdoor kan vervormen.
Dragen
Het is de bedoeling dat u de splint draagt gedurende de nacht/overdag/als u knarst of klemt*, of verwacht dit te gaan doen. Wij raden u aan de splint niet te dragen tijdens de maaltijd, bij het sporten en tijdens telefoneren. Deze functies zijn moeilijk uit te voeren met een dergelijk apparaat in de mond.
Als u de splint niet draagt moet u hem vochtig bewaren.
Laat uw splint nooit slingeren, vooral huisdieren zijn er gek op.
Controle
U hebt afspraken voor vervolgcontrole gekregen. Tijdens deze controle wordt nauwkeurig gekeken of bij dichtbijten uw tanden en kiezen overal gelijkmatig contact op de splint maken.
Indien nodig worden door de behandelaar correties uitgevoerd. Het kan zijn dat hierbij de splint plaatselijk erg dun wordt en dat direct of korte tijd later op die plaats een gaatje ontstaat. Dit is geen probleem en zeker geen reden om de splint niet meer te dragen. U hoeft zich in dat geval ook niet eerder dan afgesproken te melden voor controle.
Dit komt uit onze infofolder uit de praktijk
Van mij lijkt het een soort tandbeschermer die boxers ook dragen. Het is van buigzaam plastic. Hij heeft wel precies de vorm van mijn gebit.
Ik draag hem op mijn onderkaak.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Groetjes Geke :smt006