Paradontitis en antibiotica

Author:
Alies
Posted:
vr, 11/18/2005 - 13:24
Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Sinds het begin van dit jaar wordt ik behandeld voor verregaande paradontitis. Vorige week heb ik een antibioticakuur gekregen. De naam begint met metro... Het probleem is dat ik lactose intolerant ben en ziek wordt als ik dat naar binnen krijg. Volgens de paradontoloog moet ik maar gewoon 10 dagen slikken.
Heeft iemand ook antibiotica gekregen en zijn er alternatieven bekend behalve dit antibioticum? Er zullen toch meer medicijnen zijn om paradontitis tegen te gaan? Gek dat het ook een antibioticum is voor darmontstekingen en ik iets ga slikken wat me geheid ontstoken darmen oplevert :(

Wie kan helpen?
Funky

Metronidazol bedoel je.
Het is een behandeling tegen bepaalde bacterien die voor de parodontitis kunnen zorgen.

Je bedoelt zeker de bijwerking van maagdarmstoornissen?

Metronidazol
Metronidazol is werkzaam tegen anaërobe bacteriën.

Contra-indicaties:
afwijkingen in het bloedbeeld, organische neurologische aandoeningen en overgevoeligheid voor nitro-imidazolderivaten. Niet gebruiken tijdens zwangerschap en lactatie!

Bijwerkingen:
metaalsmaak en maagdarmstoornissen. Allergische reacties en voorbijgaande leukopenie. Hoofdpijn en duizeligheid. Na hoge dosis convulsies. Metabolieten kunnen de urine donkerbruin kleuren.

Interacties:
de werking van anticoagulantia van het coumarinetype kan worden versterkt. Intolerantie voor alcohol (disulfiram-effect!!)

Synoniemen:
Flagyl
In Duitsland komen o.a. de volgende synoniemen voor:
Clont, Arilin, Fossyol, Vagimid

Heb je het antibioticum al geprobeerd?
vr, 11/18/2005 - 13:40 Permalink
Alies

Dank je, dat is inderdaad de naam!
Ik heb het één dag geslikt en heb (sorry :o ) drie dagen diarrhee gehad, dikke buik en sliep om 7 uur 's avonds. Dat zijn de symptomen die ik altijd krijg als ik iets verkeerds eet. Laat staan als ik het 10 dagen slik.

Flagyl ken ik wel. Misschien kan ik jouw alternatieven voorstellen aan de paradontoloog.
vr, 11/18/2005 - 13:51 Permalink
Funky

Ow wat vervelend zeg, ja dan zou een ander antibiotica een betere optie zijn.

Flagyl is een andere naam voor metronidazol dus geen ander middel. Ik heb deze informatie van de site http://www.laboral.nl Misschien heb je er iets aan.

Ik zou het zeker even melden bij de parodontoloog, want je wilt waarschijnlijk ook het beste resultaat uit je behandeling?
vr, 11/18/2005 - 13:53 Permalink
Alies

Goede site, ben al driftig aan het zoeken. Ja, ik wil zeker dat de behandeling aanslaat. Ik ging naar een orthodontist voor een beugel omdat ik een spleetje tussen mijn tanden kreeg en schrok me naar toen hij vertelde dat hij me niet kon helpen omdat ik paradontitis had.

De kuur was voor 10 dagen 3x daags 500 mg metronidazol, dus best wel heftig lijkt me?
vr, 11/18/2005 - 14:06 Permalink
Alies

Ik wilde jullie nog bedanken voor het advies. Ik ben nu 6 dagen aan de Flagyl, zonder noemenswaardige bijwerkingen en na 4 dagen had ik voor het eerst dit jaar geen pijn aan mijn tanden/tandvlees. Helaas is Flagyl uit de handel genomen en ik heb 'maar' 20 tabletten. Hopelijk is dit voldoende.

Toch heb ik wel het idee dat mijn voortanden sinds de behandeling is gestart meer zijn gaan wijken. Hoe zou dat toch komen? Vier jaar geleden heeft mijn tandarts alle pockets schoongemaakt, zonder vervolgbehandeling en sindsdien is het wijken begonnen. Eerst een klein spleetje en nu is het heel duidelijk. Ik vind het verschrikkelijk en denk dat ik als alles goed is voor kronen ga om mijn mond wat toonbaarder te maken. Heeft iemand daar ervaring mee?
vr, 12/02/2005 - 09:36 Permalink