Napijn na plaatsen kronen

Author:
Meerdijk
Posted:
zo, 11/20/2005 - 19:21
Ik heb nog nooit een mooi gebit gehad en ben vorig jaar begonnen om m'n gebit te renoveren door het plaatsen van kronen en een brug bovenin.
Voor twee weken terug heb ik op alle onderste tanden in één keer zes kronen laten plaatsen en het resultaat mag er wezen.
Nu geef ik toe dat dit wel een beetje teveel van het goede is in één keer en nu heb ik last van napijn. Die napijn is, denk ik, dan ook begrijpelijk.
Eigen schuld, dikke bult laten we maar zeggen.
Zelf heb ik de indruk dat de hoektanden erg gevoelig zijn, waardoor ik mijn kaken krampachtig hou en dit veroorzaakt vervolgens oorpijn.
Voor de pijn neem ik dagelijks zo'n 2x paracetamol 500 mg en 1x ibuprufen 400 mg voor de nacht, dus dat valt op zich wel mee.
Vooral bij het slapen heb ik het gevoel dat er teveel druk komt op de wortels van de geplaatste kronen.
De napijn neem ik maar voor lief, als ik maar zeker weet dat dit van tijdelijke aard zal zijn. Maar eerlijk gezegd, maak ik me toch wel een beetje zorgen.
Weet iemand hoe lang deze napijn kan duren en of er oefeningen zijn om de kaken wat meer te ontspannen?
Alvast bedankt voor de mogelijke reacties.

Janneke
minique

Misschien moet je even laten controleren of de kronen goed van hoogte zijn. Als ze te hoog zijn, heb je kans dat de klachten daar vandaan komen (overbelasting). Zeker als je klemt of knarst, wat mensen 's nachts nogal eens willen doen, kan je daar last van krijgen.

Als ikzelf echt heel veel last heb van m'n kaakspieren (door klemmen in mijn geval) wil het nog weleens helpen als ik voor het slapengaan een warme kruik tegen m'n wangen hou. Geen structurele oplossing natuurlijk, maar om de ergste nood te ledigen. Daarnaast heb ik structureel een splint, een soort gebitje over m'n tanden/kiezen waardoor in ieder geval schade aan het gebit wordt voorkomen.

Succes!

:smt006 Monique
zo, 11/20/2005 - 19:27 Permalink
Meerdijk

Monique,
Bedankt voor de tip.
Dat klemmen zou heel goed kunnen.
Voor het plaatsen van de kronen had ik hier, gelukkig, geen last van.
Ik wacht nog een weekje af, als het dan nog niet over is laat ik de kronen op hoogte controleren.
Janneke
zo, 11/20/2005 - 19:37 Permalink