Wat kan laser doen tegen paradontitis?

Author:
Dominique
Posted:
do, 11/17/2005 - 19:15
Vanavond ben ik wat gaan zoeken op internet, met als doel om wat meer te weten te komen over paradontitis en mogelijke behandelingen. Het stemt me niet vrolijk allemaal.
Ik heb al een paar jaar geleden de diagnose gekregen, nog een paar keer m'n tandvlees laten opbreken door de mondhygiëniste (ik verging van de pijn, meer heb ik er volgens mij niet aan gehad), en verder lukt het me doorgaans aardig om dingen in balans te houden met Zendium en m'n sonische tandenborstel... Af en toe krijg ik een (min of meer uitgebreide) ontsteking te verwerken; ook heb ik een kies die enigszins beweegt in de plaats.
Tijdens mijn zoekactie heb ik de volgende site gevonden:
http://www.ricana.nl/genius-patient3.html
Door de informatie op deze site ben ik geneigd te denken dat er een minder pijnlijke (mogelijk efficiëntere?!) behandelmethode zou zijn, met behulp van laserstralen.
Kunt u mij vertellen of mijn conclusie klopt en wat zo'n behandeling voor mijn tandvlees zou kunnen bewerkstelligen?
Lieneke

Er is nog veel te weinig onderzoek gedaan om goed te kunnen zeggen wat precies de resultaten zijn van laseren.
Laseren is in iedergeval niet/minder gevoelig. Maar handinstrumenatie of ultrasoon blijft nodig.
1 dec. heb ik een bijeenkomst van mijn IT-groep (intercollegiale toetsing) en we hebben dan als onderwerp de laser. Misschien kan ik je daarna meer vertellen.
do, 11/17/2005 - 22:06 Permalink
gollom

Vanavond ben ik wat gaan zoeken op internet, met als doel om wat meer te weten te komen over paradontitis en mogelijke behandelingen. Het stemt me niet vrolijk allemaal.
Ik heb al een paar jaar geleden de diagnose gekregen, nog een paar keer m'n tandvlees laten opbreken door de mondhygiëniste (ik verging van de pijn, meer heb ik er volgens mij niet aan gehad), en verder lukt het me doorgaans aardig om dingen in balans te houden met Zendium en m'n sonische tandenborstel... Af en toe krijg ik een (min of meer uitgebreide) ontsteking te verwerken; ook heb ik een kies die enigszins beweegt in de plaats.
Tijdens mijn zoekactie heb ik de volgende site gevonden:
http://www.ricana.nl/genius-patient3.html
Door de informatie op deze site ben ik geneigd te denken dat er een minder pijnlijke (mogelijk efficiëntere?!) behandelmethode zou zijn, met behulp van laserstralen.
Kunt u mij vertellen of mijn conclusie klopt en wat zo'n behandeling voor mijn tandvlees zou kunnen bewerkstelligen?

Volgens mij is alleen een behandeling bij de mondhygieniste niet voldoende gezien jou ervaring. Is er al eens een kweek gedaan? Het kan zijn dat je een bacterie hebt dan helpt goed schoonmaken niet alleen maar gan zou je aan de anti-biotica moeten.
Succes!!
Liesbeth
ma, 11/21/2005 - 17:48 Permalink
CD

Ik heb al een paar jaar geleden de diagnose gekregen, nog een paar keer m'n tandvlees laten opbreken door de mondhygiëniste (ik verging van de pijn, meer heb ik er volgens mij niet aan gehad), en verder lukt het me doorgaans aardig om dingen in balans te houden met Zendium en m'n sonische tandenborstel...

Ben je nog onder behandeling van een mondhygiënist?
ma, 11/21/2005 - 21:41 Permalink
Dominique

Ik heb twee behandelingen gehad bij de mondhygiëniste, bestaande uit het meten van mijn pockets (heb verder geen idee waar dat toe diende, behalve dat ik dagenlang beestachtige pijn geleden heb, met groot gevaar voor ontstekingen... want ik blijf dan gewoon honger krijgen :roll: en eten, moeilijk als dat gaat!) en uit het verwijderen van tandplak en -steen, waar van toepassing. De pockets waren toen tamelijk diep. Ik heb poreuze tanden, met minuscule ruimtes ertussen, waar etensresten in schuilgaan. Moet er van alles aan doen om ze echt schoon te houden: monddouche en tandenstokers, sinds kort een sonische tandenborstel (waar ik lyrisch over ben!). De mondhygiëniste -zoals ik deze nu tweemaal meegemaakt heb - zal mij nooit meer op haar stoel zien verschijnen.

Verder heb ik mijn tandarts - een tijd geleden, toen het een keer heel erg ontstoken en pijnlijk was - gesmeekt om iets van antibiotica toe te passen. Ik kon/kan er nl. niet bij dat er in de 21ste eeuw geen middel bestaat tegen een of andere bacterie die maar aan je tandvlees en kaakbeen wegeet.
Mijn tandarts deed heel panisch over antibiotica (nee, er is geen kweek genomen, is dat gebruikelijk dan?) en heeft uiteindelijk een - overigens lang niet toereikende - hoeveelheid langs mijn tandhalzen gemetseld. Dat hielp tijdelijk, maar was weer zo'n halfgare oplossing die alleen maar deels resultaat gaf. Volgens mij was hij er gewoon te zuinig mee!

Achfijn, ik heb het nu al bijna twee jaar tamelijk rustig, met tweemaal daags poetsen met Zendium (eigen ontdekking, op advies vriend) en zorgen dat er nooit en te nimmer etensresten tussen m'n tanden blijven zitten. Meer poetsen werkt averechts, heb ik gemerkt, en alles wat echt helpt heb ik zelf door schade en schande ontdekt. Als ik nog een behandeling tegen paradontitis onderga, dan zal dat niet bij mijn eigen tandarts zijn en zal daar geen meting d.m.v. lange naald aan te pas komen.
Ik zou echter graag willen weten WAT zo'n (waarschijnlijk kostbare, hoogstwaarschijnlijk niet-vergoede) laserbehandeling kan uitrichten. Dat is eigenlijk mijn vraag.
wo, 11/23/2005 - 09:29 Permalink
CD

Ik heb twee behandelingen gehad bij de mondhygiëniste, bestaande uit het meten van mijn pockets .

Belangrijk van een parondontitis-behandeling, zijn de behandelingen nadat al het tandsteen verwijderd is (nazorg). Dan zorg je dat het behaalde resultaat stabiel blijft. Als je dat niet doet is de kans groot dat de situatie even erg wordt als de beginsituatie, of mogelijk wel erger.
Zoals jezelf al zegt is de mondhygiëne erg belangrijk bij zo’n behandeling. De ruimtes tussen het tandvlees en tanden/kiezen (pockets), kan je niet zelf reinigen. Daarvoor moet je naar de tandarts en/of mondhygiënist.
De hoofdoorzaak van parodontitis is de tandplaque/tandsteen in de pockets. Dat krijg je niet weg met een antibiotica. Overigens kan antibiotica wel in combinatie worden gebruikt bij het reinigingen van de pockets.

Zie voor verdere info:
http://www.tandarts.nl/html/tandvlees/tandvlees.php
wo, 11/23/2005 - 12:49 Permalink
fransaki

Ik zou echter graag willen weten WAT zo'n (waarschijnlijk kostbare, hoogstwaarschijnlijk niet-vergoede) laserbehandeling kan uitrichten. Dat is eigenlijk mijn vraag.

Therapeutische Vorteile mit klinischem Nachweis

Sie profitieren Ihre Patienten profitieren Therapievorsprung

Therapiesicherheit durch das Feedback-System

Keine Gefahr durch Ãœberinstrumentierung

Kräftesparenderes Behandeln
(kein mechanischer Abtrag von Hand nötig)

Höhere Patientenbindung durch fortschrittliches Therapiekonzept
Deutlich schmerzärmere Behandlung als bei der konventionellen Therapie

Weniger postoperative Beschwerden

Geringere Blutung

Schnellere Wundheilung

Komplette Therapie in nur einer Behandlungssitzung
Geringere gingivale Rezession

Schonung des Wurzelzements

Bessere Adhäsion der Fibroblasten

Gewinn von klinischem Attachment

Wirksamere Keimreduzierung

Systemische Parodontitis-Therapie möglich

Heb er zelf al een keer mee mogen werken, het is niet vergelijkbaar met traditionele behandeling.
wo, 11/23/2005 - 19:25 Permalink
Lieneke

Ik heb er zelf ook eens mee gewerkt en ik vond het niet echt wat. Ik kon met zo'n sprietje niet voelen wat ik nou eigenlijk aan het doen was. Bovendien (zoals ik al eerder aangaf) vind ik dat er nog niet genoeg onderzoeksresultaten zijn, vooral niet op de langere termijn.

Als de behandeling pijnlijk is, dan kan je het tandvlees gewoon laten verdoven! Natuurlijk is het na de tijd wat beurs en gevoelig bij warm en koud. Maar dat trekt naar een paar dagen weg.

Als je er gewoon even een willekeurige kuur tegenaan zou smijten, dan maak je het alleen maar erger. Het tandsteen moet eerst goed weg zijn wil de antibiotica goed haar werk kunnen doen. Bovendien moet er inderdaad eerst gekweekt worden, anders weet je niet welke antibiotica er geschikt is.

Wat CD al zei: Nazorg is ontzettend belangrijk. Het tandsteen moet de eerste periode elke 3 maanden verwijderd worden. Doe je dit niet..komt het net zo hard weer terug en gaan tanden en kiezen los staan.
Parodontitispatient blijven de meeste mensen hun hele leven.

Een behandelaar die niet meet voordat hij aan de slag gaan, is een hele foute behandelaar! Meten is weten: meten is met beleid met het parodontium om gaan. Meten is een goede voorbereiding op een goede behandeling. Anders kan je net zo goed met je ogen dicht gaan behandelen.
wo, 11/23/2005 - 19:37 Permalink
fransaki

Ik heb er zelf ook eens mee gewerkt en ik vond het niet echt wat.

Heb je waarschijnlijk niet met de kavo gewerkt, deze heeft feedbacksysteem waardoor je wel merkt wanneer er tandsteen gedetecteerd wordt. Komt ie sub tandsteen tegen dan bikt ie het er af. Dit gaat zo waanzinnig goed dat hou je niet voor mogelijk......
wo, 11/23/2005 - 22:02 Permalink
Dominique

Belangrijk van een parondontitis-behandeling, zijn de behandelingen nadat al het tandsteen verwijderd is (nazorg). Dan zorg je dat het behaalde resultaat stabiel blijft.

Wat zou ik me hierbij moeten voorstellen?

Het liefst zou ik willen dat er een tandarts of mondhygiënist(e) eens met enige betrokkenheid naar mijn tandvleesprobleem keek (van "I'll make it my business om deze aandoening eens flink wat tegengas te geven"). Kweek, tandplak verwijderen, antibioticum, nazorg volgens behandelplan - wat er ook maar nodig voor is. Dit probleem is bij mij nl. in de loop der jaren ontstaan terwijl ik tweemaal jaarlijks gewoon controles en behandelingen onderging bij de tandarts. Hij zag het voortschrijden, en het enige wat hij zei was "je moet beter poetsen". Ik poetste me een trauma, floste me een ongeluk en snapte niks van die idiote opmerking. Totdat de mondhygiëniste (maar voordat ik doorverwezen werd, was de gingivitis al paradontitis geworden!) me vertelde over de kieren en gaten langs m'n kiezen waar ik alleen maar met tandenstokers bij kan, en over het feit dat ik poreuze tanden heb, waar dingen extra aan blijven kleven en sneller tandplak ontstaat.
Afijn, m'n tandarts heeft tot op heden (en altijd gehad) een houding van "Tja, ik zal eens kijken of ik wat kan doen, maar eigenlijk vind ik dit niet mijn zaak en uiteindelijk niets meer dan jouw probleem, veel succes ermee. Volgende!", of zo.
Omdat ik alleen maar verantwoordelijkheid kan nemen voor wat ik zelf weet en kan (en dat gold tien jaar geleden nog meer!), stoor ik me inmiddels dermate aan deze houding van menige Nederlandse "hulpverlener", dat ik vastberaden ben om van tandarts te veranderen, na bijna 15 jaar. M'n angst was al deze jaren dat ik eentje zou kunnen treffen die in andere opzichten belabberd (of erger) zou zijn... maar inmiddels ben ik daar aardig overheen.

Fransaki, bedankt voor het filmpje. Ik heb het bekeken, erg uitnodigend ziet het er nog steeds niet uit :smt003 ... maar in ben bereid om het te proberen. Via die link die ik in m'n eerste berichtje meestuurde, ben ik achter een adres bij mij in de buurt gekomen. Ik zal in de loop van de volgende week contact leggen met die mensen, horen wat ze te vertellen hebben. Als jullie het leuk vinden, wil ik jullie wel vertellen hoe het gaat.
zo, 11/27/2005 - 15:56 Permalink
CD

Wat zou ik me hierbij moeten voorstellen?

Bij de behandelingen na de uitgebreide reiniging van het gebit, wordt gekeken naar de veranderingen. Daarbij wordt er ook gekeken naar de mondhygiëne en naar de problemen die er blijven. Voor deze problemen wordt er naar een oplossing gezocht door bv. te kweken. Bij deze behandelingen wordt daarbij ook het gebit gereinigd.
Had de mondhygiënist geadviseerd om vervolgafspraken te maken? Wat belangrijk is dat jij je weer onder behandeling komt voor de parodontitis. En dat je na deze behandeling met regelmaat naar de tandarts/mondhygiënist gaat om te zorgen dat het een stabiele situatie wordt/blijft. De behandeling van parodontitis is “teamwork” van de patiënt en de tandarts/mondhygiënist.
zo, 11/27/2005 - 17:36 Permalink