hey,
ik had even een vraagje over appels en het gebit
ik zit in de 1e jaar voor mijn tandartsassistente opleiding en we moeten een discussie doen over de stelling 'snoep gezond, eet 'n appel' nu ben ik op internet al een beetje op zoek geweest maar niet met veel resultaat. nu heb ik wel gelezen dat de moderne appels zuurder zijn dan afgelopen 10 jaar. maar waarom zijn ze zuurder geworden? door de stoffen die in de appels worden gespoten om ze mooier te houden?
ik had even een vraagje over appels en het gebit
ik zit in de 1e jaar voor mijn tandartsassistente opleiding en we moeten een discussie doen over de stelling 'snoep gezond, eet 'n appel' nu ben ik op internet al een beetje op zoek geweest maar niet met veel resultaat. nu heb ik wel gelezen dat de moderne appels zuurder zijn dan afgelopen 10 jaar. maar waarom zijn ze zuurder geworden? door de stoffen die in de appels worden gespoten om ze mooier te houden?
Wat ze tijdens deze discussie waarschijnlijk willen horen is dat appels zuur zijn en dat deze mogelijk ook schade kunnen aanbrengen aan het gebit (erosie).
Ik moet echter nog de eerste patient tegenkomen die dat heeft gekregen door appels eten, over het algemeen heeft het te maken met frisdranken, vruchtensappen, alcoholpops en maagzuur. Tevens is niet iedereen er even gevoelig voor, de buffer capaciteit en hoeveelheid speeksel zijn ook belangrijk.
Succes met je opdracht.
Vroeger at men liever de wat zoetere kruimige appels en tegenwoordig heeft men liever de wat frissere (lees wat zuurdere) stevige appels. Men kweekt en veredelt hier natuurlijk op want de markt vraagt 'frissere' stevige appels.
Over het algemeen is in de veredeling (syn, kweek!) en teelt van groeten en fruit meer aandacht voor smaak gekomen in vergelijking met wat in de jaren 60, 70 en 80 gebeurde. In die tijd was er vooral aandacht voor een hoge produktie. Meer aandacht voor smaak heeft geleid tot b.v. de trostomaat. Smaak wordt bij groenten en fruit vnl bepaald door a) organische zuren, b) suikers. Het kost de plant gebruik van licht en voedingsstoffen om deze stoffen te maken, en dit gaat ten koste van een hoge produktie.
Toevoeging van zoetstof (zoals suiker) aan een oplossing van bv citroenzuur bepaalt in sterke mate hoe zuur deze oplossing smaakt. Hoe meer suiker wordt toegevoegd hoe minder zuur de smaak. Als ik het me goed herinner wordt bij smaakproeven met sinaasappels gevonden dat de zuursmaak sterker afhangt van het suikergehalte dan van de zuurgraad!
Andersom is het ook zo, varieer de hoeveelheid zuur in een suikeroplossing en de mate waarin de oplossing zoet smaakt varieert met met het zuurgehalte.
Dwz: een frisser (zuurder) smakend ras is een ras met een hogere verhouding zuur/suiker, niet zozeer een ras met een lagere zuurgraad.
Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken, smaak wordt niet 2, 3 of 4 keer sterker als er resp 2, 3 of 4 maal zoveel smaakstof wordt toegediend! Daarvoor heb je bv resp 10, 100 en 1000 maal zoveel smaakstof nodig, alhoewel het ook bv 2-4-8 of 5-25-125 kan zijn. De pH is een maat die ook zo werkt, in iets wat één pH lager is zit 10x zoveel zuur! Cola met een pH van (pakweg) 2.5 bevat dus maar liefst 1000x zoveel zuur als een vruchtenthee met pH 5.5. De reden dat cola eigenlijk helemaal niet zuur smaakt is .. de giga-hoeveelheid suiker.
PS Ik heb als kind veel tijd doorgebracht op een fruitbedrijf en ons werd geleerd dat appels geen kwaad kunnen voor je gebit. Dat geloofden mensen toen. Dat is natuurlijk wel degelijk gevaarlijk voor je gebit: bedenk dat er op zo'n bedrijf tonnen aan appels liggen met een butsje en die zijn zo goed als waardeloos. Eten maar dus. Iemand met een paar fruitbomen ofzo in de tuin voor eigen consumptie kan eenzelfde probleem hebben: als het rijpt heb je ineens heel veel.
Vervolgonderwerpen die er eigenlijk bijhoren:
- buffering door speeksel en voedingsmiddelen
- de logtransformatie
- de sigmoide logdosis-effect curve van smaakstoffen, medicijnen etc etc
- eetmomenten
- herkristallisatie
- poetstrauma
De eerste drie beginnen behoorlijk technisch te worden.