apex op een achterste kies

Author:
kristin.smets
Posted:
do, 11/24/2005 - 20:18
Hoi,

Heb nog een vraagje.

Heb onlangs een voorlaatste kies laten trekken, maar doet nog pijn, nu eerder de achterste kies.

Mijn tandarts zegt dat ze geen apex doen bij een kies achteraan, omdat het teveel risico's inhoudt, dat er eventueel een kaakzenuw zou geraakt kunnen worden en ook dat het ni nodig is hem te behouden uit estetisch oogpunt.

Ik moet een afspraak maken als de pijn ni verdwijnt.

De pijn is nu wel aan het minderen, alleen bij kauwen langs die kant, of kaken hard dichtklemmen.

Groetjes
Krisje
dj

Ik zie niet zo gauw een vraag hierin maar vooral in de onderkaak achterin (36, 35, 46 en 45) zit dat risico er helaas inderdaad in. Dit geldt trouwens ook voor verdovingen, implantaten en extracties (en zelfs endo's?) op die plekken maar bij apexresecties lijkt mij het het risico inderdaad groter, omdat er dan in dat gebied toch flink gesneden wordt.

Ziehier ... dit is dus een van de minder belichte redenen voor een goede mondhygiene. Die ingrepen zijn leuk en lukken vaak .. maar niet altijd.
do, 11/24/2005 - 20:37 Permalink
kristin.smets

Hoi,

Dus het houdt toch risico's in.

Ik ben echt wel bang voor zulkse operaties, temeer omdat ik toch blijkbaar overgevoelig ben langs die kant.

Bestaan er geen andere middelen: bvb antibiotica die sprecifiek voor tandontstekingen geldt; of ev inspuitingen?

Graag een antwoordje, wat ben echt hopeloos.

Krisje
vr, 11/25/2005 - 18:47 Permalink
Geke

De enige oplossing voor een ontsteking in de zenuw of aan de wortelpunt zijn een wortelkanaalbehandeling of het trekken van de kies. Bij achterste kiezen ligt de zenuw vaak in de buurt van de wortelpunt, waardoor er bij een apexresectie een kans bestaat dat deze zenuw geraakt wordt. Antibiotica heeft bij ontstekingen van een zenuw of wortelpunt geen zin. Het heeft waarschijnlijk tijdelijk effect, maar de oorzaak (het wortelkanaal waar bacterien in blijven zitten) is niet verdwenen. Na het gebruik van de antibiotica zal het probleem dus weer terug komen. Plus het risico dat er bacterien resistent kunnen worden voor de antibiotica en je dus een probleem kunt krijgen als er iets is waar antibiotica wel voor van belang is. Als je echt last hebt van die kies is het belangrijk dat dat verholpen wordt en als het trekken daarvoor de enige oplossing is, is daar verder niks aan te doen.

Heel veel sterkte ermee, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 11/25/2005 - 19:39 Permalink