Ik zit hier in Brazilie voor 6 maanden werk en heb iets dat er op lijkt. Net voor vertrek heb ik een uitgebreide controle gehad met foto's en alles. Ze hebben 1 kies vervangen met een witte vulling / kroon. Nadien weinig last van gehad, maar nu 5 weken later pijn bij het kauwen. Aan de kies zelf, maar ook de kies ernaast en die erboven. Vraag me af hoe ik kan uitsluiten dat het om een ontsteking ga. Hier naar de tandarts gaan is een hele beslissing.
Omdat je schrijft dat de tegenoverliggende kies ook last geeft nu: misschien is de vulling te hoog? Dat valt door de tandarts eenvoudig te controleren met een carbonpapiertje...
Succes!
:smt006 Monique
Ik wou dat het inderdaad dat was.
Niet kunnen slapen afgelopen nacht en eens goed naar tanden gekeken via make-up spiegel hier in badkamer van het hotel.
Pijn komt dus wel degelijk van een kies boven, schuin tegenover de tand waar een kroon op gezet is. Wat bizar is dat langs de binnenkant van de tand die pijn die er een vulling lijkt te zitten tegen het tandvlees en het tandvlees daar wat weggetrokken lijkt te zijn. Echter niet ontstoken. Ik heb nooit geweten dat daar een vulling stak, lijkt me raar hoe ze daar een vulling in gekregen hebben aan de bodem van tand die gaat tot (en onder) tandvlees. Strange.
Tand doet geen pijn wanneer ik erop tik. Enkel wanneer ik buit en een zeurende gevoel tegen tandvlees aan.
Hoe ik dat in het Portugees uitgelegd krijg....
John
"beste john,
kloppende pijn bij stappen wijst bijna altijd op een onsteking van de pulpa,dus van de tandzenuw.
je kan twee dingen doen, wanneer je klacht erger wordt:
1/je neemt antibioticum, clamoxyl 500 mg 3* dag;of dalacin C300 mg 2* 2 per dag; altijd tijdens de maaltijd in te nemen of 2/ een tandarts van daar maakt de tand open, liefst door dwars door de kroon een gaatje te boren met een zeer scherpe diamantboor om zodoende geen porseleinbreuk te hebben en gaat zodoende over tot :extirpatie /ontzenuwing van de bewuste tand.Daarna laat je in het volledig geruimde wortelkanaal een
CaOH2 preparaat inbrengen, bv de catalyst van dycal of de base van life; indien ze deze twee produkten daar niet zouden kennen, wat me zou verwonderen daar het beide USA produkten zijn , dan laat je het wortelkanaal enkel spoelen met natriumhypochlorietopl van 3.5 procent: in t vlaams is dat bleekwater van 3.5 procent: OPGELET GEEN HOGERE CONCENTRATIE GEBRUIKEN AUB; verbranding.
indien het een tand betreft die reeds zou zijn ontzenuwd en die nu terug problemen geeft tgv slechte ontzenuwing, dan zijn er ook twee opl:
1/ EXTRACTIE .LAATSTE OPL ALLEEN IN NOOD 2/ JE NEEMT DE OPGEG ANTIBIOTICUM EN KOMT BIJ MIJ BIJ JE TERUGKOMST VERGEET NOOIT OM TAND IN ALLE GEVALLEN TE LATEN AFSLUITEN DOOR EEN VULLING ZODAT ER GEEN VUIL IN KAN? DIT OOK WANNEER JE PLAATSELIJKE TANDARTS ZOU BEWEREN DAT HIJ MOET OPENBLIJVEN"
ziet er niet goed uit. Dinsdag ga ik naar de tandarts hier.
Antibiotica oplossing is geen oplossing, aangezien ik hier nog minstens 6 aanden ben.
Ik heb geen idee of de wortels al ontzenuwd werden; ik denk van wel. Als de wortels al ontzenuwd werden moet die kies er dus uit???? is er echt geen andere optie om die kies structureel te behandelen dan?
Wel bizar, voor zoiets ergs valt de pijn best mee...
Ik weet niet waar je zit maar in SP bv zitten echt wel moderne tandartsen die ook Engels spreken.
Dat kloppend had je er nog niet bijgezet, maar dat wijst idd op pulpitis.