gevoelig tandvlees

Author:
frankadiana
Posted:
do, 11/10/2005 - 10:16
Ik heb nu na een aantal weken flinke hoofdpijn, sinds een paar dagen gevoelig tandvlees. Duidt dit op een ontsteking van het tandvlees of wordt dit veroorzaakt door de hoofdpijn?
frankadiana

nee, heb nog nooit geknarst. Kan het beginnende kiespijn zijn? Als ik buk of lig wordt de druk aan de r.kant groter.
do, 11/10/2005 - 14:07 Permalink
frankadiana

Kan je ook op de een of andere manier testen of dit het begin is van kiespijn? Poetsen en raggen e.d. doet geen pijn, integendeel, ook koud en warm drinken niet. Ook als ik met mn nagel er tegen tik doet het geen zeer. Het is alleen een zeurderig gevoel, maar ben zo bang dat het iets anders is.
En als het wel alleen tandvlees irritatie is hoe lang kan dit dan duren?
vr, 11/11/2005 - 13:58 Permalink
Geke

Tandvleesirritatie kan snel overgaan, als je goed poetst en ragert. Dat is het allerbelangrijkste voor de genezing van je tandvlees. Want als er bacterien zitten blijven deze irritatie veroorzaken. Ook is het belangrijk om plaatsen waar het geirriteerd is niet te vermijden, maar juist goed schoon te houden. Soms kan het bloeden als het geirriteerd is. Als het vervolgens weer gezonder wordt door het schoonmaken stopt dit bloeden vanzelf weer. Soms kan in een periode van minder weerstand een tandvleesontsteking ook wel sneller opspelen, de hoofdpijn zou ook te maken kunnen hebben met een beginnend griepje, dat heerst ook in deze tijd, ook de pijn bij het bukken, wat femm ook al zei duidt vaak op een bijholteonsteking. Dus probeer je tandvlees goed gezond te krijgen en houden. Het lijkt niet op beginnende kiespijn wat je omschrijft. Maak je maar niet teveel zorgen.

Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten of het weer beter gaat na een paar dagen.

:smt006 Geke
vr, 11/11/2005 - 17:18 Permalink
frankadiana

Heb er nog steeds af en toe last van maar ook van een gevoelloze wang volgens de h.a.aangezichtspijn. Kijk het nog even aan en anders de grote stap maar zetten en toch naar de t.a. In ieder geval bedankt voor de tips. Nog een vraagje ben in sept. op controle geweest, kan je dan nu ineens een gaatje of iets dergelijks hebben?
di, 11/15/2005 - 12:53 Permalink
frankadiana

Ben bij de t.a. geweest en heb inderdaad een fikse tandvleesontsteking, hij heeft het tandsteen ertussen? verwijderd en moet nu 2 x p.d. poetsen met corsodyl tandpasta. Hopelijk verbeterd het nu snel. Nooit geweten dat het zo'n pijn kan doen. Dacht echt dat het een gaatje of een wkb zou zijn, maar gelukkig viel dat dus mee.
Ik mocht nog geen raggertjes gebruiken, ik dacht dat dat juist wel moest?

m.vr.gr.
frankadiana
do, 12/01/2005 - 11:50 Permalink
Geke

Of je het beste ragertjes kan gebruiken hangt af van de ruimte tussen je tanden. Als er veel bacterien zitten kun je die met ragertjes vooral bij je kiezen beter wegkrijgen dan met tandenstokers. Dit komt doordat kiezen wortelgroeven hebben, waar bacterien blijven zitten en waar stokers niet komen, omdat ze recht zijn. De haartjes van een ragertje kunnen daar beter komen, dat is vooral de overweging om ragertjes te gebruiken.. Heeft je tandarts ook verteld waarom je geen ragertjes moet gebruiken? Het kan dat je een erg acute tandvleesontsteking hebt die nu eerst met behulp van corsodyl onder controle moet komen. Als het straks wat beter gaat kun je ze misschien wel gaan gebruiken.

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat de pijn snel wat minder is, want dit is erg vervelend. Laat nog maar even weten hoe het afgelopen is en als er nog onduidelijkheden zijn kun je het ook altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 12/02/2005 - 12:42 Permalink
Lieneke

Ik denk dat er dan inderdaad sprake is van ANUG (acute necrotiserende ulcererende gingivitis). Dan moet de nadruk van de behandeling van deze onsteking officieel nog niet op de ragers liggen.
Misschien is het voor jou ook interessant om te weten hoe je dan aan deze vorm van onsteking bent gekomen, omdat plak hierbij niet altijd oorzaak nummer 1 hoeft te zijn. Dus vraag dat eens na. Het kan namelijk komen door roken, stress, ziekte en andere omgevingsfactoren.
vr, 12/02/2005 - 14:52 Permalink
frankadiana

hallo, dank je voor jullie antwoorden. Het waarom weet ik niet maar zo als Braces al aangaf ik rook inderdaad, en ben (zie ander forum) inderdaad vreselijk bang voor de t.a. ben laatst ook weggelopen voor een behandeling van een gaatje en de drempel is dan best wel heel hoog (dus stress) maar ben nu toch maar gegaan. Ben achteraf wel blij dat ik ben gegaan en ook heb ik een flinke keelontsteking gehad dus het zal mischien wel een combinatie zijn. Moet a.s. maandag weer terug, ook voor het gaatje, dus laat nog wel even weten hoe het is gegaan.

bedankt franka,
vr, 12/02/2005 - 18:30 Permalink
Lieneke

Veel sterkte en laat je niet gek maken he!
Schrijf eventueel even op een briefje wat je wilt vragen, anders vergeet je het misschien door de zenuwen!
vr, 12/02/2005 - 18:35 Permalink