Complicaties bij trekken verstandskies

Author:
Cern
Posted:
ma, 12/05/2005 - 13:41
Afgelopen vrijdag heb ik mijn verstandskiezen aan de rechterkant laten verwijderen. De bovenste kies was geheel doorgekomen en geen probleem te verwijderen. De onderste zat nog in het tandvlees en is verwijdert via snijden, boren etc. De chirurg zei dat de tand aardig vast zat en is daar ongeveer 30min. mee bezig geweest. Ik werd daarna naar huis gestuurd.

Eind van de middag begon de wond hevig te bloeden. Elke minuut spuugde ik een mondvol bloed uit. Mijn vriendin nam contact op met de kaakchirurgie van het ziekenhuis, maar dat was toen al gesloten. Uiteindelijk ben ik toen bij een tandarts terechtgekomen die het bloeden heeft proberen te stoppen met een bruinachtig middeltje. Aanvankelijk hielp dit, maar om 21.30 s'avonds begon het weer hevig te bloeden. Ditmaal toch contact opgenomen met het ziekenhuis en nu teruggegaan naar een andere kaakchirurg. Deze heeft de wond voorzien van secundaire hechtingen, hoewel de verpleegkundige daarvoor gezegd had dat dat eigenlijk geen oplossing was omdat de eerste hechting er al langer dan 6 uur opzit. Het aanbrengen van de secundaire hechtingen deed verschrikkelijk veel pijn, ondanks ik verdoofd was. De chirurg zei min of meer dat de chirurg die mij eerst geholpen heeft er een 'zooitje' van te hebben gemaakt

Ik kreeg aanvankelijk ubiprofen als pijnstiller, maar vanwege de hevige pijn ben ik zondagmorgen nogmaals naar het ziekenhuis geweest. De chirurg zei dat de wond er verder goed uitzag en heeft mij diclofenac zetpillen voorgeschreven. De pijn is daardoor veel minder en heb net weer de eerste nacht een beetje doorgeslapen.

Op dit moment vloeit er af en toe nog steeds bloed uit, hoewel dit vrij weinig is. Mijn vragen zijn: is het aanbrengen van de secundaire hechtingen door de chirurg een goede oplossing geweest? En na hoelang moet de wond echt stoppen met bloeden? Hoevaak mag ik tanden poetsen en spoelen per dag? En mag het spelen met uitgekookt water en moet er gespoeld worden bij deze behandeling aangezien de tandarts zei dat spoelen de eerste dag niet mag omdat de wond opengaat, terwijl in de brochure van de chirurg staat dat de eerste dag juist wel gespoeld moet worden?

Een lang verhaal, maar ik hoop dat u een aantal antwoorden kunt geven!

Met vriendelijke groet,
Cern
dj

Nou, over het algemeen wordt het advies gegeven de eerste dag niet te spoelen. De folder van de kaakchirurg die het tegendeel beweert is m.i. daarom opmerkelijk.

Tja, nu nog bloeden is lang en eigenlijk niet helemaal goed. Zolang de bloeding gering is lijkt het mij niet echt zorgelijk ofzo. Het moet wel langzaamaan minder worden natuurlijk en vandaag of morgen ophouden. Op zich is het denkbaar dat het bloed van ontstoken tandvlees ergens anders in de mond komt, en een klein beetje bloed lijkt al vaak heel wat. Dat zijn dingen om rekening mee te houden.

Poetsen en spoelen mag gewoon drie keer per dag, maar alleen voorzichtig op de plek van de wond, een beetje vermijden. Lauw zout water is goed om me te spoelen, en het mag nu gewoon in principe, alhoewel ik het gewoon voorzichtig zou doen. Er is niks tegen koken, alhoewel het me ook niet speciaal nodig lijkt.

Kijk over spoelen bij moeilijke wondgenezing en/of op de eerste dag, als je drinkt spoel je toch ook een beetje en nergens staat dat je niets mag drinken. Je kunt dus de eerste dag of bij problemen wel iets spoelen (en poetsen), maar het gaat erom heel voorzichtig te zijn. Niet, ehmm, "met je wangen gaan pompen" :roll: ofzo.

Tja dat van die hechtingen weet ik niet..
ma, 12/05/2005 - 15:15 Permalink
Cern

Dj, bedankt voor je reactie!

Ik heb de middag en avond nu besteed aan het doornemen van het forum. Ik heb dit erg behulpzaam gevonden en veel antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik ging de behandeling nogal nonchalant in met de gedachte dat het zo voorbij zou zijn en verder kon met mijn dagelijkse werkzaamheden. Dat valt me dus wel vies tegen. De tandarts zelf zei dat sommige mensen er helemaal geen last van hebben en dat je er over het algemeen wel 1-2 weken last van hebt, maar de meeste mensen hier hebben er wel langer problemen mee tot de wond daadwerkelijk dicht is en pijnvrij zijn.

Het is nu vooral geduld hebben en de mond goed schoon houden. Als ik het forum eerder had gelezen had ik misschien wel afgezien van de behandeling aangezien ik geen last had van mijn kiezen, maar dit is dus gebeurd op aanraden van de tandarts. De chirurg (in opleiding) die mijn 2 kiezen getrokken heeft had ook nog als advies om mijn andere kiezen te laten trekken, omdat je toch maar beter van die verstandskiezen af kan zijn voordat er zich problemen voordoen. Maar zijn vriendelijke advies sla ik mooi af.

Voor nu maar afwachten dus en goed blijven :smt001
ma, 12/05/2005 - 21:28 Permalink
de digitale tandarts

Onthoud wel degenen met last/napijn zullen eerder geneigd zijn een forum op te zoeken dan degenen zonder noemenswaardige last/napijn, zodat het hier lijkt alsof het trekken van een verstandskies bijna altijd 1 tot 2 weken klachten geeft.
Met vriendelijke groet.
ma, 12/05/2005 - 21:58 Permalink
Cern

Inmiddels een aantal dagen verder en het gaat al een stuk beter. Alleen zijn er nog steeds een aantal zaken waar ik mee zit:

Vanmorgen werd ik wakker omdat de pijn weer terug was zoals een aantal dagen geleden, terwijl het eerdere dagen beter ging. Na een zetpil diclofenac voel ik na een uur weinig tot geen pijn meer en kan ik doorslapen.

Ik krijg mijn mond ook nog steeds maar een paar centimeter open. Dit is sinds het begin zo geweest. Hierdoor kan ik nog steeds niet normaal eten, behalve een boterham zonder kosten naar binnen drukken en een soepje eten. Van de meeste mensen lees ik dat ze toch wel een aantal dagen na de ingreep normaal eten. Is dit normaal?

Mijn wang is nu mooi aan het verkleuring van de bloeduitstorting, maar mijn tong is nu ook geel... Denk niet dat ik me daar zorgen over hoef te maken?
do, 12/08/2005 - 12:22 Permalink