Paar vragen over trekken van verstandskies

Author:
ZusjeM
Posted:
di, 12/06/2005 - 15:02
Ik weet dat er heel veel vragen over verstandskiezen worden gesteld, maar ik post toch maar een berichtje, omdat ik een aantal specifieke vragen heb.

Ik heb vanmiddag om 13.15 uur m'n verstandskies rechtsonder laten trekken nadat ik bijna 2 maanden geleden m'n verstandskies linksonder heb laten trekken.
Vorige keer ging het mis met de verdoving omdat de kaakchirurg een zenuw een beetje beschadigde, maar nu gelukkig niet.
Hij ging er alleen langzamer uit dan de vorige keer, omdat ik veel pijn voelde bij het trekken (hij had 't waarschijnlijk te weinig verdoofd).
De vorige keer kreeg ik niet zo'n spuitje mee, maar deze keer zei hij dat ie die wel mee zou geven. Kom ik thuis, denk ik: verdomd, hij heeft dat spuitje niet meer meegegeven.
Nu is mijn 1e vraag: Moet ik daar nog achteraan, of is dat niet zo heel belangrijk?

Verder bloedt die wond zo erg! Als ik m'n mond open doe en in de spiegel kijk, zie ik dat zowat de hele rechterkant van m'n mond bebloed is. Ik heb al 2 keer op zo'n gaasje gebeten, maar dat helpt niet. Kan het zijn dat ik niet hard genoeg bijt..? En tot hoeveel uur na de 'operatie' kun je nog op die gaasjes bijten (want ik neem aan dat die wond ook rust moet krijgen)?

En is het nou de bedoeling dat je die wond wel gewoon voorzichtig poetst?
:smt001
Of mag dat niet, omdat er anders geen bloedpropje ofzo in komt?

Nu nog een vraagje over mijn andere verstandskies die eruit is gehaald: het is nu 2 maanden geleden en ik vroeg toen straks of de kaakchirurg er even naar wilde kijken, of het goed was geheeld. Hij zei dat het wel goed was, alleen dat er een pulpje ofzo in zat. Dus ik vroeg wat ik daarmee moest doen en hij zei: niks, misschien af en toe spoelen. Maar bedoelt ie dan dat ik zomaar willekeurig eens in de zoveel dagen met wat water m'n mond moet gaan spoelen? Want ik heb helemaal geen last van die wond ofzo meer natuurlijk, dus kan ik ook niet weten wanneer/hoe vaak ik moet spoelen neem ik aan..

Nou, dat was het wel.
Ik zit nog lekker met een verdoofde mond, dus hoop dat dat snel weer over gaat.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van m'n (vele) vragen! :)
ZusjeM

Ik gebruik niks buiten die Burfen Bruis van de kaakchirurg om.
Oh, ik heb toen straks al wel het bloed uit m'n mond gespoeld, ik hoop niet dat dat erg is.

Komt die bloedprop er dan al de eerste uren na de 'operatie'? En kun je die er dan ook weer 'uitpoetsen' oid?
di, 12/06/2005 - 15:25 Permalink
dj

Ohja, bloedstolling begint direkt he. Bij grotere wonden duurt het langer dan bij kleinere. Je kunt hem eruit poetsen maar dat is niet de bedoeling, voorzichtig dus.
di, 12/06/2005 - 16:25 Permalink
ZusjeM

Nee, okee. Ik doe voorzichtig, maar volgens mij een beetje te voorzichtig.
Moet je de wond wel of niet poetsen? Dat doet namelijk gigantische pijn en dan gaat het ook bloeden, EN je poetst misschien die prop eruit. Maar als ik niet poets, neem ik aan dat er eten in blijft zitten (en ik heb ook al een vieze smaak in m'n mond, dus ik poets op zich liever wel op die plek).

Anyone?

Ik heb trouwens ook hele erge oorpijn aan de kant waar de verstandskies eruit is gehaald.. :(

PS: Kan iemand mij nog vertellen of ik nog achter dat spuitje aan moet?
wo, 12/07/2005 - 12:38 Permalink
Ingrid26

Over die oorpijn kan ik je helpen. Ik ben afgelopen dinsdag naar de huisarts geweest want ik had dezelde klacht als jij. De huisarts vertelde me dat er een zenuw loopt van de kaak naar het oor en dat die zo'n pijn doet. Misschien heb jij dat dan ook wel (ik heb ook mijn verstandskies laten trekken). Ik heb er diclofenac voor gekregen en dat helpt erg goed!
Ik dacht ook dat het een oorontsteking was maar dat is dus niet zo, dat is die zenuw.

Gr Ingrid
do, 12/08/2005 - 10:51 Permalink
dj

Er is nog een andere voor de hand liggende verklaring voor die oorpijn, namelijk dat je vooral met de kant bent gaan eten waar niet getrokken is. Dat leidt tot overbelasting van het kaakgewricht aan de kant waar getrokken is .. en dat leidt tot oorpijn.
do, 12/08/2005 - 12:21 Permalink
ZusjeM

De oorpijn is nu al minder, vooral de eerste dag was het heel erg, en die nacht.

Alleen ik durf niet zo goed te kauwen met die andere kant, omdat ik bang ben dat er veel voedselresten in 'het gat' blijven zitten..
En verder heb ik nogal pijn aan de kies voor de getrokken verstandskies, dus..

Maar over een weekje is dit allemaal wel weer over. (:
vr, 12/09/2005 - 20:15 Permalink