Vijltje laten zitten of niet !!! Geef mening alsjeblieft !!!

Author:
joshua2
Posted:
wo, 12/07/2005 - 08:41
Hoi, na het trekken van een kies 3 maanden geleden is er iets achtergebleven. Het is een keurig recht streepje op de foto dus de tandarts denkt aan een stukje vijl of iets dergelijks van een vroegere wkb. Nu is mijn vraag, ik heb er niet echt veel last van. Is soms gevoelig zeker in een periode dat ik het erg druk heb. Moet ik dit nu laten verwijderen door de kaakchirurg of kan ik het gewoon laten zitten. Als ik het laat zitten heeft dit dan gevolgen voor mijn gezondheid of de rest van mijn gebit ???? Bot aan die kant heeft al veel te lijden gehad, oa. apex resectie en extractie dus zit er eigenlijk niet op te wachten dat het weer beschadigd wordt. Wat is wijsheid ???Help, alle reakties zijn welkom
Groetjes joshua
Geke

Als je er last van hebt bij druk erop, duidt dat vaak op een ontsteking onder aan de wortelpunt. Als er een stukje vijl onder in de wortel is blijven zitten, kan het vaak zo zijn dat dit stukje van de wortel niet helemaal goed schoongemaakt is, omdat nadat dit vijltje afgebroken is, de volgende vijltjes niet meer zo diep in de wortel hebben kunnen vijlen. Dit onderste stukje van je wortel is dus een perfecte plaats, waar bacterien zich kunnen nestelen, omdat er geen bloed meer loopt, worden ze niet door de afweer opgeruimd. Zo veroorzaken ze dus van daaruit een ontsteking onder aan de wortelpunt. Als je echt een mond zonder problemen en minder risico's wil hebben, is het wel belangrijk om er wat aan te laten doen. Zo'n wortelpuntonsteking kan soms een abces worden, dat risico zit er altijd in. Verder geneest je bot na een apex resectie weer en het bot wordt nu door die ontsteking ook beschadigd, op de plaats van de ontsteking is het bot verdwenen, dan zie je op de foto meestal een donkere vlek rondom de wortel.

Heel veel sterkte ermee en mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
wo, 12/07/2005 - 10:25 Permalink
joshua2

Hoi Geke, bedankt voor je snelle reaktie. Ik herken je verhaal alleen is het in dit geval een andere situatie. Ik heb daar geen kies meer. Deze is getrokken wat al een verhaal op zich is maar goed. Hij is eruit alleen blijkt nu op de foto dat er "iets" is achtergebleven. Omdat het een keurig recht streepje is op de foto denkt de tandarts niet aan een restant van de kies maar misschien een stukje vijl van een oude wkb in die inmiddels verwijderde kies. Herken je dit en zoja wat is dan wijsheid ??? groetjes joshua
wo, 12/07/2005 - 10:44 Permalink
prondel

Een restant van een kies met een wkb heeft een veel hogere kans op terugkeer van de ontsteking. je zou dit per definitie moeten verwijderen. bij twijfel kan je ook om de zoveel jaar ter controle een foto maken of er daadwerklijk een donkere plek rond die wortel ontstaat. in dat geval is DAT het moment om het er toch uit te laten vissen.
Je moet in elk geval vervolgen wat er gebeurt.
NB, nu ben je misschien ook sneller genezen van de ingreep terwijl als het probleem zich op latere leeftijd voor doet je mogelijk er langer over doet weer helemaal op en top te zijn na de ingreep. Nog afgezien of je gezondheid op latere leeftijd niet wordt ondersteund door medicijngebruik die een ingreep kunnen bemoeilijken.

dus........liever nu dan strax, maar je hebt nu wel inzicht in je eigen regie

Peter
wo, 12/07/2005 - 11:17 Permalink
joshua2

Allereerst bedankt voor jullie reakties. Alleen heb ik de situatie wrs. niet duidelijk geschetst. Er zit geen kies meer, die is 2 maanden geleden met veel pijn en moeite getrokken. De tandarts is 1,5 uur bezig geweest. Uiteindelijk is alles eruit gekomen maar omdat het gevoelig blijft op die plek heb ik afgelopen week een foto laten nemen en daar is een prachtig recht streepje op te zien en de tandarts weet niet precies wat dit is. Het zou een rest kunnen zijn van een oude wkb want een rest van de kies kan niet omdat die er helemaal uit is. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en of het kwaad kan om dit , als het verder geen klachten geeft, te laten zitten. Groetjes joshua
wo, 12/07/2005 - 14:30 Permalink
prondel

Als de tandarts niet weet wat het is kan het alles zijn: restje van de kanaalvulling, stukkie kies of wat dan ook. Maar de tandarts weet het dus niet, en dan kan je speculeren tot je een ons weegt. Als je niet weet wat het is kan je ook niet verwachten dat je advies krijgt het te laten zitten of weghalen. Bij twijfel en geen klachten ga je dus met rontgenfoto's om de 3 tot 5 jaar vervolgen wat er gebeurt in dat bot. Dat schreef ik net ook al en dat staat nog steeds als beste advies dat je kan krijgen. Je bepaalt uiteraard zelf of je dat wilt doen. Maar dat maakt het advies natuurlijk niet ineens niet waar.

Peter
wo, 12/07/2005 - 14:47 Permalink
joshua2

Hoi prondel, ben een beetje verbaasd over de toon van je reaktie. Ik dacht dat je mijn probleem niet goed had begrepen omdat ik het niet duidelijk had geschetst. Je eerste reaktie was geent op het probleem van een er nog zittende kies met een wkb. Vandaar mijn reaktie. Ik begrijp uiteraard dat geen mening kan vellen over iets waarvan je niet precies weet wat het is. Daarom vroeg ik ook naar mensen die hier misschien ervaring mee hebben gehad.
wo, 12/07/2005 - 15:50 Permalink
prondel

beste joshua,In de titel staat "vijltje".....

dat is al niet helemaal de lading die wordt gedekt want niemand weet wat het is. jij en je tandarts allebei niet
dus je vraagt eigenlijk naar iemand met ervaring met iets dat je uiteindelijk niet weet wat het is. dat kan niet

en dan geef ik uitleg over hoe je dat zou moeten aanpakken, kunnen aanpakken en blijkbaar wil je wat anders horen. maar als je niet weet wat het is moet je toch kijken wat er gebeurt met dat "corpus aliena" of in het nederlands: het vreemd lichaam.

ontkennen dat het er is kan niet want je hebt iets gezien.

"geen klachten nu" betekent niet zonder meer "geen klachten later"

overigens ik heb er weldegelijk ervaring mee, tis mijn dagelijks werk, alleen zet ik het er niet met zoveel woorden bij.

Blijft mijns inziens de conclusie: of je gaat op zoek naar wat het is ook aheb je geen last, of je stelt een regelmatige controletermijn in waarbij naar sporen van het ontstaan van een pathologie wordt geregeld op een duidelijk tijdsinterval. 3-5 jaar afhankelijk van de te verwachten problemen is dan heel normaal.

en ja, die toon........noem het haags vriendelijk, noem het bot. Maar ik zit hier niet om vrienden te maken maar om tussen de bedrijven door af en toe een beetje helpdesk te spelen.

En dan moet je in de aankomende tijd dus voor jezelf uitmaken of je op zoek gaat, alleen rontgenologisch vervolgt of net doet of het probleem er niet is. En met name dat laatste is niet de slimste route maar wordt dikwijls bewandeld om redenen die te maken hebben met angst voor de behandeling. best begrijpelijk en zeer menselijk maar niet echt de slimste keuze.

succes

Peter
wo, 12/07/2005 - 16:16 Permalink
joshua2

Hoi prondel, wederom bedankt voor je reaktie. Ik begrijp uiteraard dat ik dit probleem niet kan negeren, wil dit ook niet. Heb voor volgende week donderdag al een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg zodat ik in overleg met hem kan bespreken wat er moet gebeuren. Waarschijnlijk is mijn vraagstelling inderdaad niet helemaal duidelijk geweest. Komt wrs. mede door het feit dat ik zo langzamerhand ook niet meer weet waar ik aan toe ben, ben al meer dan 6 jaar aan het tobben met allerlei kiezen. En dit probleem is voor mij helemaal wazig omdat er iets zit terwijl de kies er in zijn geheel is uitgekomen, is dan niet zo raar dat je je afvraagt wat dan iets dan in godsnaam kan zijn toch ???? Maar in ieder geval bedankt voor je reaktie, de toon maakt me normaal gesproken niet zoveel uit alleen is het soms wel prettig als je iets meer begrip ontvangt voor iets wat je niet snapt. En ik kan ook niet ruiken dat het voor jou dagelijkse kost is ...groetjes joshua
wo, 12/07/2005 - 16:31 Permalink
prondel

Joshua,

Ik ben wel benieuwd wat die kaakchirurg voor voorstel heeft. Met name voor mijn nachtrust zou het goed zijn als je dat hier nog eens kan droppen.
:smt002

Peter
wo, 12/07/2005 - 16:39 Permalink
joshua2

Hoi prondel, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik er de oorzaak van ben dat je straks lijdt aan een chronisch slaaptekort. Dus zal ik volgende week vrijdag na mijn bezoek aan de kaakchirurg je via dit topic op de hoogte stellen van zijn bevindingen oke !!!!
Groetjes joshua
wo, 12/07/2005 - 16:50 Permalink
joshua2

hoi prondel, zoals beloofd de laatste update mbt het mysterieuze "iets" in mijn kaak. Ben zonet bij de kaakchirurg geweest, heeft foto gemaakt en de kies die eruit getrokken was ( en ik had meegenomen in een schattig doosje ) bekeken. Is tot de conclusie gekomen dat het wrs. om een miniscuul stukje van de wortelpunt gaat. Is op foto niet te zien alleen wat schaduwen van vorige behandelingen. Kies met lichaamsvreemde elementen is er in zijn geheel uit, dus zijn advies was.....tatatatata hier komt ie.....lekker laten zitten. Hij gaat voor zo'n klein stukje niet de kaak openmaken ( citaat van chirurg himself ) en is van mening dat dit door het lichaam zelf uiteindelijk word geabsorbeerd. Ik wist natuurlijk niet hoe snel ik weer uit die stoel moest klimmen en kon de goede man wel zoenen !!! Gaf nog wel als advies mee dat ik me ervan bewust moest zijn dat ik erg kaakklem, en wel in die mate dat dat heftige kiespijnen kan veroorzaken....heeft zelfs zijn twijfels over eerder uitgevoerde wkb waarbij op foto,s ook niets te zien was. Maar goed, ik ben opgelucht, heb nog af en toe vage klachten op die plek maar dat kwam volgens de chirurg door beschadigd bot en datzelfde klemmen. Hoop dat je tevreden met deze uitleg, zo niet dan hoor ik het vast wel van je !!!! In ieder geval vanaf deze plek fijne dagen gewenst aan jou en iedereen op het forum die dit leest. Groetjes joshua
do, 12/15/2005 - 22:05 Permalink