kaakbot 'doorgekomen'

Author:
Mikey
Posted:
wo, 12/07/2005 - 15:41
Hoi,

Ik zit met volgende probleem: ruim twee weken geleden is op de plek waar ooit mijn linkeronder verstandskies zat een klein stukje van mijn kaakbot door mijn tandvlees gekomen.
…Ik was iets te enthousiast geweest met het kauwen op een handje nootjes…
Ik heb mijn tandarts gebeld en volgens hem zal het tandvlees wel weer ‘terug groeien’.
Maar ik maak me toch een beetje zorgen: Het doet geen pijn ofzo maar doordat het een (miniscuul) puntig stukje kaakbot betreft heb ik er een hard hoofd in dat het tandvlees daadwerkelijk terug zal keren op die plek. Dat ik vaak met mijn tong er langs 'schuur' en als een automatisme toch vaak 'met links kauw' zal een genezingsproces ook niet bevorderen :cry:

Zijn hier behandelingen voor? Bijvoorbeeld afvijlen van kaakbot en tandvlees hechten? Of is het toch vooral afwachten en proberen niet te kauwen met de bewuste rij kiezen?

Alvast bedankt voor de info!
carabelli

Scherpe botrandjes na extractie van verstandskiezen komt geregeld voor, dat het scherpe botdeel dan door het tandvlees heen komt is ook niet iets bijzonders en ook niet ernstig.

Je kunt twee routes bewandelen, de route van je tandarts (dwz gewoon met rust laten, het kaakbot zal wat afvlakken en het tandvlees groeit er dan vanzelf weer overheen), of je laat het door de tandarts behandelen (kleine verdoving, de tandarts maakt een klein sneetje en vlakt het betreffende stukje kaak af en het tandvlees groeit er vanzelf weer overheen, hechten is vaak niet eens nodig)

Netto is er weinig verschil in resultaat, mocht je er voor kiezen om het op de natuurlijke weg te laten genezen neem dan wel contact op met de tandarts mochten er zich klachten voordoen. Maar kies wel voor de optie waar jij je het prettigst bij voelt.

Met vriendelijke groet
wo, 12/07/2005 - 16:32 Permalink