wkb

Author:
Inge31
Posted:
do, 12/08/2005 - 19:23
Heb al het een en ander gelezen hier op het forum, maar stel toch mijn vraag.

Helaas moest ik vanwege ernstige ziekte van mijn tandarts op zoek naar een nieuwe. Had tandheelkundig gelukkig nog niet zoveel meegemaakt. De nieuwe tandarts had foto's gemaakt, geen gaatjes alleen wat tandsteen.

Totdat ik na een paar maanden kiespijn kreeg en s' nacht niet meer kon slapen van de pijn. Pijnstillers hielpen niet en 's nacht studerend op hoeveel ik er nog mocht hebben, heb ik de volgende ochtend de tandarts gebeld.

Als ik van te voren had geweten wat er te wachten stond was ik nooit gegaan!!! Niks vergeleken met de pijn die ik had. Onder deze omstandigheden had ik echt alles bekend! Lag meerdere malen met mijn hoofd op de zitting van de stoel van de pijn! Was ter plekke echt radeloos en dacht dat het beter was om in het ziekenhuis een volledige narcose te vragen. Heb de hele praktijk bijelkaar gescheeuwd! En neem van mij aan dat ik een heel rustig en bedaard persoon ben.

Is dit normaal? Ben namelijk erg bang geworden.

Wat ik ook niet snap, is dat de vulling zo groot is. In deze kies zaten geen vullingen en ook op de foto was ie nog goed. Is het altijd nodig om zo'n groot gat te maken voor een zenuwbehandeling? (of is ze uitgeschoten met de boor :D )

Het was een jonge tandarts, die na afloop van de behandeling mij ook nog mededeelde dat de vulling overnieuw moest. De moed zakte mij in de schoenen. Wil geen polonaise meer en overweeg de kies bij problemen gewoon te laten trekken. Een kroon zie ik absoluut niet zitten, aangezien ik, zoals mijn voorgaande tandarts altijd zei bij ieder bezoek 'beste kaken' heb. Bijt zoiets gelijk stuk. :smt040
Inge31

o ja, bij mij gebruikte ze ook zo'n cofferdam. Maar die was lek. De chloor spoot ze regelrecht in mijn keel :smt078 . Kreeg even geen adem meer en heb alle instrumenten op de grond gegooid (sorry) Maar goed niks vergeleken met de pijn :wink:
do, 12/08/2005 - 19:47 Permalink
Panfluit

Jee Inge,

Wat een rotervaring!!! Ik herken het wel, bij mij is geen een wortelkanaalbehandeling te verdoven geweest en ik heb er helaas al heel wat gehad. Soms is een zenuw zo ontstoken dat een verdoving niet meer werkt, maar na mijn ongeval moest ik ook meerdere wortelkanaalbehandelingen bij afgebroken tanden, die waren dus niet ontstoken en ook absoluut niet te verdoven. Ze hebben me soms helemaal lek geprikt, niks verdoving hoor. Wel vreselijke pijn. Ik vraag me af hoe dat kan, zou daar wel eens antwoord op willen hebben.
Wat betreft die vulling, er moeten in een grote kies meestal 3 kanaaltjes schoongemaakt worden, dus moet er ook best wel wat geboord worden. Gelukkig zul je van het vervangen van die vulling niets meer voelen, want de zenuw is dood. Daar hoef je je dus niet ongerust over te maken.
Een grote vulling hoeft ook niet meteen een kroon te worden hoor en die kunnen overigens best tegen een stootje en tegen sterke kaken.

Veel sterkte met het vervangen van de vulling!

Gabrielle
do, 12/08/2005 - 21:30 Permalink
joek

Nou Inge, jij hebt je portie wel gehad!
Wat vervelend voor je.

Ik heb een keer een flinke ontsteking in een kies gehad. Hier was ook niets te zien van gaatjes of zo. Wel zat er een kleine vulling in.
De verdoving werkte wel, alleen op het moment dat de ta bij de zenuw kwam, deed het heel erg zeer.
Daar heeft hij echter een verdoving in gespoten. Even vervelend, maar daarna gevoelloos.
Heeft je ta je wel in de zenuw verdoofd?

Ik ben ook zo iemand die erg moeilijk te verdoven is. Ik zeg dat ook altijd tegen mijn ta.
Ik heb slechts een keer gehad dat een ta mij niet geheel verdoofd kreeg bij een kies trekken.
Vreselijk, dat wens je niemand toe.
Ik heb echter zelf het vermoeden dat het gewoon aan deze ta lag.
Ik ga er dan ook nooit meer naar toe.

Dus vooral zeggen tegen de ta. Mij geloven ze in eerste instantie niet.
Maar als ze dan merken dat een verdoving niet werkt, geven ze altijd meer (en meer en meer).

Sterkte verder.

Joke
vr, 12/09/2005 - 11:42 Permalink
Panfluit

Joke, spuiten ze dan direkt in de kanaaltjes verdovingsvloeistof? Doet dat echt maar even pijn? Ik word wel droevig als ik lees dat dit mogelijk is en er nog nooit een tandarts dit heeft toegepast terwijl ze nooit te verdoven waren.
vr, 12/09/2005 - 12:33 Permalink
joek

Gabrielle, ik zeg niet dat ze dit niet bij jou gedaan hebben!
Maar als je hier rondkijkt, zul je zien dat meer mensen deze ervaring hebben.

Het inspuiten in de zenuw is even heel pijnlijk, maar echt maar een paar seconden. Daarna is de zenuw gevoelloos.

Je kunt het natuurlijk altijd navragen bij je tandarts.

Groetjes,
Joke
vr, 12/09/2005 - 13:57 Permalink
minique

Ook ik heb een keer hetzelfde gehad als Joke, nl. dat het niet te verdoven was en toen heb ik ook een verdoving in het wortelkanaal zelf gekregen. Dat deed inderdaad even gemeen zeer, maar zoals de tandarts van tevoren al had aangegeven, was dat een seconde of 10 en hij kon me garanderen dat ik daarna niets meer zou voelen. En dat klopte.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij je er erg rot over voelt dat dit bij jou nooit is geprobeerd! Misschien toch iets om eens aan je tandarts te vragen!

:smt006 Monique
vr, 12/09/2005 - 14:50 Permalink