Facings

Author:
Pieta
Posted:
do, 12/08/2005 - 15:08
Hallo,

Tussen zes van mijn voortanden zitten spleetjes van ongeveer twee milimeter. Volgens mijn tandarts zijn mijn voortanden smaller/kleiner dan gemiddeld, waardoor die spleetjes er dus zijn. Verder zijn mijn tanden gewoon gezond, heb ik geen gaatjes en zijn ze niet verkleurd.

Mijn vraag is nu; is het verstandig deze spleetjes te laten opvullen met behulp van facings? Ik meen namelijk gelezen te hebben dat er bij het plaatsen van facings een laagje van de tanden af wordt geslepen, is dat niet schadelijk voor mijn (gezonde) tanden?

Mijn tweede vraag; wat is het verschil tussen facings van porselein en composiet, en wat geeft het mooiste resultaat?

En tenslotte; waar kan ik terecht om facings te laten plaatsen? In een tandtechnisch laboratoria, een cosmetisch centrum oid. of gewoon bij de tandarts?

Hartelijk dank,

Pieta
Geke

Het is wel zonde van je tanden, want ze moeten inderdaad wat beslepen worden voor facings. Composiet kun je er eventueel zo een beetje aanplakken, daar hoeft meestal niet voor geslepen te worden. Verder is het resultaat van facings meestal mooier dan composiet, omdat de kleur door de tandtechniker wordt opgebouwd uit verschillende kleuren, waardoor het vaak een natuurlijker effect heeft. Facings worden geplaatst bij de tandarts of bij een cosmetisch centrum, maar het is verstandig om het sowieso altijd in overleg met je tandarts te doen, als je bij een tandarts onder controle bent. Een tandtechnisch laboratorium maakt ze alleen voor de tandarts. Het is ook belangrijk om te weten dat composiet, maar ook facings niet levenslang goed blijven zitten, facings kunnen op een gegeven moment loskomen, maar gaan soms wel 20 jr mee. Composiet kan na 4 jaar al problemen geven, dan kan het nodig zijn om het opnieuw te maken. Verder is er altijd kans dat er bij de randjes bacterien blijven zitten, die gaatjes ernaast of eronder kunnen veroorzaken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 12/09/2005 - 15:07 Permalink
Pieta

Bedankt voor het antwoord! Ik heb besloten geen facings te laten plaatsen, omdat ik het toch wel erg zonde vind van mijn tanden.
Uit je antwoord begrijp ik dat er voor het plaatsen van composiet niet geslepen hoeft te worden; worden dan alleen de spleetjes met composiet gevuld (dus komt er dan geen laagje over de héle tand?). Zie je dan geen rare scheidslijnen?

Ik zit er nu aan te denken een beugel te nemen, ik ben nu 17 (had ik het maar eerder gedaan..). Het liefst zou ik natuurlijk een uitneembare beugel willen, maar ik begrijp dat die alleen geschikt zijn voor het kantelen van tanden. Is een slotjesbeugel dan de enige optie?
En dan als laatste deze vraag; stel dat ik een slotjesbeugel zou nemen, hoe lang schat jij, als student tandheelkunde, dat ik deze beugel zou moeten dragen voor het dichten van de spleetjes (van 2 a 3 mm) :P?
vr, 12/09/2005 - 18:45 Permalink
Senna

Hallo Pieta,

Ik ga ook weer beginnen met een beugel. Ik weet ook niet, hoe lang het duurt... Maar ik moet ook alles zelf betalen. Maar ze kunnen niet zo zeggen, die of die beugel krijg je. Moeten ze eerst foto's en afdrukken hebben voor ze kunnen zeggen welke dat je krijgt.

Groetjes Senna.
P.S. ergens staat nog een bericht van mij, daar staat ook wat over mijn beugel, zoek maar eens op beugels
vr, 12/09/2005 - 18:54 Permalink