Pijn in de mond na het plaatsen van 2 kronen

Author:
Ab Sch
Posted:
wo, 12/07/2005 - 14:12
Ruim 1,5 jaar geleden heb ik 2 kronen op de voortanden gekregen. Daarna heb ik pijn aan 1 van die tanden en het gebied erom heen.
Vervolgens heeft de tandarts na enkele maanden een wortelkanaalbehandeling uithevoerd. Ook dat hielp niet en uiteindelijk heeft de chirurg een apexresectie uitgevoerd. Maar nu na ruim 1,5 jaar zijn de klachten nog het zelfde. S'morgens is alles redelijk rustig maar na verloop van een paar uur begint eerst het gebied om de tand te plagen (aan de achterkant zit eigenlijk steeds een gevoelig plekje) dat wordt gaande de dag erger. Ook de onderkaak (de tanden die tegenover de beide kronen zitten beginnen gevoelig te worden. Deze tanden waren al behoorlijk weggeslepen (tandenkransen) maar zijn nu vermoedelijk door de kronen nog kleiner geworden. Verder heb ik een brandiger gevoel op tong en boeven en onder mond. Regelmatig heeft de tandarts iets van de kronen afgeslepen om maar te voorkomen dat deze tanden in contact komen met de onder tanden. Chirurg en tandarts weten het niet meer. WIE KAN MIJ HELPEN>
carabelli

Omdat de klachten 's morgens niet aanwezig zijn lijkt er overdag toch iets te gebeuren waardoor het tandvlees geirriteerd raakt.

U geeft aan dat u knarst, heeft u daar ook een splint voor?

Het kan zijn dat u overdag onbewust zodanig knarst dat de voortanden teveel belast worden waardoor het tandvlees eromheen kan gaan irriteren. De tandarts kan wel de normale contactpunten vrijslijpen, maar als u onbewust andere bewegingen maakt dan de standaard-bewegingen (en dat kan heel goed) kunnen de bekroonde tanden toch zwaar belast worden.

Een andere oorzaak kunnen gewoontes zijn als nagelbijten, kauwen op een pen etc. ook deze gewoontes kunnen voor overbelasting zorgen. Is er verder ook wel eens gekeken naar de randaansluiting van de kronen? In combinatie met overbelasting kan dit ook lokale tandvleesklachten geven.

Ik kan u ook geen absoluut antwoord geven, maar ga voor uzelf eens na wat u gedurende de dag met uw mond doet, ik denk toch dat u het in die hoek moet zoeken.

Mocht u nog aanvullende informatie hebben, of vragen hoor ik het graag

Met vriendelijke groet
wo, 12/07/2005 - 17:02 Permalink
Ab Sch

Ik heb ongeveer 2 maanden gelden van de chirurg een spalkje gekregen, ik weet niet of dat een splint is, met het verzoek om die zoveel mogelijk overdag te gebruiken. Dit spalkje komt over de beide tanden met de bedoeling eventuele druk op de bewuste kroon te voorkomen. Ik heb dit spalkje ongeveer 2 weken vrij intensief gebruikt, maar geleidielijk begon het tandvlees steeds meer te iriteren en dus ook de hele mond. Daarna heb ik het niet meer gebruikt. Voor mijn gevoel, en ik heb dat ook steeds vanaf het begin tegen zowel de tandarts als chirurg aangegeven dat de bron aan de achterkant net boven die ene kroon zit en dat het vandaar uit in de loop van de dag in meer of mindere mate verder het tandvlees en/of gehemelte intrekt. Ook de tand zelf is wanneer de mond rustig is en ik tik er tegen aan altijd gevoelig, het is dan net als bij een losse tand en wanneer het hele gebied erg gevoelig is wordt deze tand erg gevoelig. Het bepaald geen dode tand. De tandarts heeft meerdere keren iets van de kroon afgeslepen om maar geen contact te maken met onder, maar na een week onstaat er toch weer wat contact. Het is net of de kroon ernaast steeds iets van de ondertand afslijt zodat vervolgens de gevoelige tand weer contact gaat maken.

Ik bijt geen nagels, kauw niet op pennen. Sinds ik deze kronen heb, nu dus ruim 1,5 jaar, eet ik eigenlijk niet meer met deze tanden, een appel eet ik alleen nog gesneden in kleine partjes. Ik heb de mond veel meer open dus ook de ademhaling wordt veel meer door de mond dan zoals in het verleden door de neus gedaan.
za, 12/10/2005 - 11:04 Permalink
carabelli

Bij de term splint heb ik zelf toch meer de klassieke stabilisatie opbeetplaat voor ogen die alle tanden en kiezen omvat waardoor er een volkomen gecontroleerde occlusie (de manier waarop tanden en kiezen tegen de plaat aankomen) en articulatie (hoe tanden en kiezen over de plaat glijden en op welke manier zij dan contact maken met de plaat).

http://www.painmgmt.usyd.edu.au/assets/TMD-wearing%20splint.gif
http://www.painmgmt.usyd.edu.au/assets/TMD-upper%20splint.gif

Wellicht is de splint die u van de kaakchirurg heeft gekregen een NTI-tss spalk geweest.
http://www.amicidibrugg.it/rivista/200403/images/art1/fig14c.jpg

Mocht u een NTI-tss spalk hebben gekregen dan denk ik dat dat voor u niet de goede keus is geweest, een NTI spalk wordt over de twee voortanden geplakt waarna dus alle belasting op uw twee voortanden terecht komt in plaats van een gelijkmatige verdeling over een hele plaat zoals bij de klassieke splint. De NTI-tss spalk claimt hetzelfde te bewerkstelligen als een klassieke splint maar bij de NTI-tss worden wel alle krachten via de twee voortanden geleid, in uw geval lijkt me dat ongunstig omdat juist daar uw klachten zitten.

Een andere mogelijkheid is nog dat de kroon waar u last van heeft overgecontoureerd (te dik gemaakt) is ter plaatse van het tandvlees waardoor deze bij normale functie het tandvlees al kan irriteren.

U kunt (zoals ook al in het eerste berict gezegd) eens laten kijken of de randaansluiting van de kroon correct is en of deze al dan niet overgecontoureerd is waardoor er sneller klachten ontstaan dan normaal.

Mocht dit geen oplossing bieden zou ik toch nog eens uitgebreid kijken naar occlusie/articulatie trajecten en eventuele mondgewoontes die voor overbelasting zouden kunnen zorgen.

Met vriendelijke groet
di, 12/20/2005 - 03:29 Permalink