Verdoving werkt niet bij wkb, werkt 't wel bij extractie?

Author:
Panfluit
Posted:
ma, 12/12/2005 - 08:33
Ik heb al eerder vermeld dat ik bij het starten van een wkb nog nooit te verdoven ben geweest. Het deed altijd heel veel pijn. Als ik nu een of meerdere kiezen moet laten trekken zullen de verdovingen dan wel werken. Ik heb wel eerder kiezen laten trekken waarvan de zenuw al dood was, maar nog nooit een levende kies laten trekken. Ik durf nu niet! Vooral omdat mijn tandarts ook twijfels heeft. Stel dat een kies afbreekt en geboord moet worden terwijl ik weer niet verdoofd ben. Weet iemand een oplossing?

Gabrielle
Geke

Er is geen verschil tussen het trekken van dode of levende kiezen. De kiezen zitten vast in het bot. En het losmaken van een kies uit het bot is bij een dode kies ook pijnlijk als het niet verdoofd wordt, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken, hier zit geen verschil in. De levende kiezen kunnen net als je dode kies ook gewoon getrokken worden. Het kan zijn geweest dat de zenuw bij je wkb zo ontstoken was, dat de zuurgraad hoger was, waardoor de verdovingsvloeistof niet goed in de ontstoken zenuw heeft kunnen doordringen. Met een vijltje een zenuw aanraken kan erg gevoelig zijn, maar het trekken van kiezen is echt anders. Maak je er niet teveel zorgen over, en als de tandarts er echt geen vertrouwen in had, had hij of zij je wel doorverwezen naar de kaakchirurg, je tandarts heeft er ook wel ervaring mee.

Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
ma, 12/12/2005 - 18:42 Permalink
Panfluit

Fijn dat je me probeert gerust te stellen, Geke. Ik was bij alle wortelkanaalbehandelingen niet te verdoven, ook niet toen mijn tanden afgebroken waren, dus niet ontstoken. Ik ben juist ongerust geworden omdat mijn tandarts twijfels heeft uitgesproken. Dus jij denkt echt dat ik niks voel als een kies bijv breekt tijdens de extractie en uitgeboord moet worden? Ook als die kies een zenuwontsteking heeft?
Ik ben nu erg bang?

Gabrielle
ma, 12/12/2005 - 19:00 Permalink
Geke

Heb je echt een zenuwontsteking dat het extreem gevoelig is als je iets warms of kouds drinkt en dat de pijn ook erg lang aanhoudt? Dan kan het in enkele gevallen niet echt goed te verdoven zijn door de zuurgraad die de ontsteking in het kanaal veroorzaakt. Daardoor kan soms de verdoving niet goed in de tand of kies doordringen. Dan kan dan soms even gevoelig zijn als de tand of kies bijvoorbeeld afbreekt. Dan kan de tandarts in de wortel nog wat extra verdoving geven en dan is de pijn echt weg. Maar deze paar tellen pijn is bijna niet in verhouding met de pijn die die tand of kies daarvoor als de hele tijd veroorzaakt. Probeer je er niet teveel zorgen over te maken en probeer er aan te denken dat je er straks vanaf bent, en lekker zonder die tand/kies verder kunt. Ik kan me voorstellen dat je er erg tegenop ziet, door ervaringen in het verleden. Probeer die kies in gedachten te houden waar je bij het trekken geen last had en probeer niet meteen van het ergste uit te gaan.

Heel erg veel sterkte en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
wo, 12/14/2005 - 11:44 Permalink