Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe, goed vastzittende prothese voor mijn bovenaak, en mijn tandarts zegt met dat bij mij de mogelijkheid bestaat mijn ontbrekende tanden te vervangen d.m.v. een ‘klikgebit’, dat m.b.v. een ijzeren staafje zou vastgemaakt worden.
Ik stel me nu alleen de vraag of op dat kliksysteem na verloop van tijd geen sleet komt en het niet gewoon uit mijn mond gaat vallen ? Tenslotte moet het gebit minstens twee keer per dag losgemaakt worden om te poetsen en ik vraag me af of dat kliksysteem dan niet vlug gaat verslijten ? Het ziet er ook allemaal zo minuscuul uit ….
Heeft iemand er al (liefst jaren) ervaring mee ?
Alvast bedankt voor het meedelen van jullie ervaringen !
Ik ben op zoek naar een nieuwe, goed vastzittende prothese voor mijn bovenaak, en mijn tandarts zegt met dat bij mij de mogelijkheid bestaat mijn ontbrekende tanden te vervangen d.m.v. een ‘klikgebit’, dat m.b.v. een ijzeren staafje zou vastgemaakt worden.
Ik stel me nu alleen de vraag of op dat kliksysteem na verloop van tijd geen sleet komt en het niet gewoon uit mijn mond gaat vallen ? Tenslotte moet het gebit minstens twee keer per dag losgemaakt worden om te poetsen en ik vraag me af of dat kliksysteem dan niet vlug gaat verslijten ? Het ziet er ook allemaal zo minuscuul uit ….
Heeft iemand er al (liefst jaren) ervaring mee ?
Alvast bedankt voor het meedelen van jullie ervaringen !
klikgebit
bedoelde hij soms een klikframe, of écht een gebit
Er wordt bij mij in mijn bovengebit een zgn. klikframe geplaatst
dan worden er op de hoektanden kronen geplaatst met een soort van bolletje er achter, waarop het frame met de kiezen wordt vastgeklikt Dit systeem zou volgens de tandarts best een hele tijd mee kunnen gaan.
Hiervoor bestaan zoveel soorten systemen, varierend van o.a. kronen met (schuif)slotjes, wortelkappen met drukknopjes of staven.
Indien de mondhygiene goed is en de prothese goed gecontroleerd en op tijd gerebased wordt om ongunstigere krachten te voorkomen, kan het ook bij natuurlijke gebitselementen een vrij duurzame oplossing zijn. Waarschijnlijk gaan in de onderkaak drukknopjes of staven op implantaten wel langer mee dan de variant op bijv. de wortels van de hoektanden.
Kijk eens naar de eerste twee plaatjes van deze site om een indruk daarvan te krijgen.
http://www.preat.com/cekatt.html
klikgebit
alvast bedankt voor jullie reacties hoor, al wat wijzer geworden nu.
Aan de tandarts : bij mij zou het systeem met behulp van kronen op de hoektanden van mijn bovenkaak (dus niet de onderkaak )bevestigd worden. Hopelijk kan dit ook zonder problemen.
Groetjes,
marie